مدیرکل دفتر روستایی استانداری قزوین:

۹۷درصد جمعیت روستایی قزوین تحت پوشش دهیاریها هستند

۱۳۹۸/۰۲/۱۹ - ۱۰:۱۸:۰۱
کد خبر: ۸۴۳۹۸۷
اکرم نجفی گفت:۹۷ درصد جمعیت روستایی استان قزوین، تحت پوشش خدمات دهیاریها هستند.

به گزارش خبرگزاری برنا از قزوین؛ اکرم نجفی مدیرکل امور روستایی و شوراهای استانداری قزوین در نشست کارگروه تخصصی اشتغال پایدار و توسعه روستایی قزوین که با حضور معاون توسعه روستایی و مناطق محروم کشور در استانداری قزوین برگزار شد، افزود: 97 درصد جمعیت روستایی استان تحت پوشش خدمات دهیاری ها هستند و 8درصد از دهیاران استان معادل 50 نفر را بانوان تشکیل می دهند.

وی در ادامه با اشاره به جایگاه روستاها در اقتصاد کشور، خاطرنشان کرد: نقش روستاییان در پیشبرد بخش های مختلف صنعت، کشاورزی و خدمات بسیار مهم و اثرگذار است.

نجفی به اعتبارات تخصیص یافته روستاهای قزوین اشاره کرد و گفت: سال گذشته اعتبارات واریزی از محل ارزش افزوده به روستاهای دارای دهیاری استان 724 میلیارد و 347 میلیون و 331 هزار ریال و روستاهای فاقد دهیاری نیز 37 میلیارد و 545 میلیون و 547 هزار ریال بود.

وی، تصویب سند توسعه روستایی به عنوان نخستین استان کشور، بروز رسانی سامانه جامع آمار و اطلاعات روستایی، اتصال دهیاری های استان به شبکه دولت، پیگیری و اجرای سیاست‌های اشتغال روستایی در سطح استان و مدیریت توزیع اعتبارات و تسهیلات اشتغال زایی روستایی بر اساس اسناد و مطالعات روستاها را بخشی از خدمات انجام شده در حوزه روستاهای استان در یک سال اخیر نام برد.

مدیرکل امور روستایی و شوراهای استانداری قزوین خاطرنشان کرد: ساماندهی پایگاه های آتش نشانی روستایی، تجهیز سامانه مدیریت پسماند روستاهای استان، برگزاری نخستین استارتاپ روستایی منطقه یک کشور، جذب و پرداخت اعتبارات مربوط به روستاهای فاقد دهیاری و انعقاد اجرای تفاهم نامه سه جانبه دفتر روستایی با مدیریت بحران و هلال احمر در جهت ایجاد 27 خانه هلال از دیگر اقدامات این و خدمات ارایه شده در حوزه روستایی در استان قزوین بوده است.

وی به تفاهم نامه معاونت توسعه روستایی و مناطق محروم کشور با بنیاد علوی و بانک سینا برای کمک به طرح های اقتصادی روستایی اشاره و گفت: سال گذشته 84 طرح مصوب با 398 میلیارد و 760 میلیون ریال اعتبار تخصیص یافت که به علت تاخیر در پرداخت یارانه سهم دولت و مشکلات اقتصادی تاکنون 18 درصد آنها یعنی 15 طرح به میزان 143 میلیارد ریال محقق شده است.

نجفی، سهم اعتبارات استان را از تسهیلات اشتغال پایدار روستایی را یک هزار و 870 میلیارد ریال اعلام کرد و افزود: اعتبارات تخصیص یافته تاکنون 937 میلیارد ریال و میزان پرداخت شده نیز تاکنون یک هزار و 830میلیارد ریال بوده است.

به گفته او، با پرداخت این میزان تسهیلات ارایه شده سه هزار و 248 فرصت شغلی در روستاهای استان ایجاد شده است.

این مسوول به تفاهم نامه معاونت توسعه روستایی و مناطق محروم کشور با بنیاد برکت و بانک پارسیان نیز اشاره کرد و گفت: از محل اعتبارات این تفاهم نامه، 61 طرح به ارزش 329 میلیارد و 750 میلیون ریال در استان معرفی شد که به 6 طرح به میزان 29 میلیارد و 700 میلیون ریال با اشتغالزایی 53 فرصت شغلی محقق شد.

 

نظر شما