رییس کل دادگستری گلستان:

جامعه نیازمند خیزش عمومی برای کاهش جرم است

۱۳۹۸/۰۲/۲۴ - ۱۱:۲۵:۲۸
کد خبر: ۸۴۵۹۷۹
جامعه نیازمند خیزش عمومی برای کاهش جرم است
رییس کل دادگستری گلستان با بسیار بالا دانستن آمار ورود پرونده به محاکم قضایی و با تاکید بر ضرورت توجه به اقدامات پیشگیرانه و اصلاح قوانین، تصریح کرد: امروز جامعه نیاز به خیرش عمومی برای کاهش جرم دارد.

 به گزارش خبرگزاری برنا؛ هادی هاشمیان روز دوشنبه درمراسم تکریم و معارفه روسای قدیم و جدید دادگستری گنبدکاووس گفت: برای کاهش آمار ورود پرونده ها به محاکم قضایی، انجام اقدامات پیشگیری از وقوع جرم از سوی قوای سه گانه و نیز گروه های مختلف مردم ضروری است.
وی، تصور انجام اقدامات پیشگیری از جرم صرفا از سوی دستگاه قضایی را تصوری نادرست دانست و اظهار داشت: بسیاری از پرونده های ورودی به محاکم، محصول ناکارآمدی و اهمال دیگر ادارات و نهادها، خانواده ها، دستگاه های فرهنگی و نیز بالا بودن تعداد جرم بر اساس قوانین موجود در کشور است.
هاشمیان خاطرنشان کرد: هم اکنون 1960 نوع جرم در کشور داریم که غالبا نیز توسط مجلس شورای اسلامی درسال های گذشته تولید و تصویب شده درحالی که تعداد جرایم م در دیگر کشورها بین 400 تا 600 مورد است. 
وی با تاکید برضرورت اصلاح قوانین درحوزه جرم انگاری و نیز ارتقای فرهنگ پیشگیری از جرم در جامعه، گفت: برخی افراد که در کنار دستگاه قضایی هستند مانند کانون وکلا و کانون کارشناسان، بیشتر به خاطر منافعی که می برند، از تولیدکنندگان پرونده برای محاکم قضایی هستند.
رییس کل دادگستری گلستان بابیان اینکه هرچه آمار پرونده ها به محاکم قضایی کاهش یابد کیفیت رسیدگی به آن افزایش و زمان رسیدگی نیز کاهش می یابد، گفت: برای کاهش پرونده ها به دستگاه قضایی و جلوگیری از جرم، نقش رسانه های ارتباط جمعی در آگاهی بخشی به مردم و خانواده ها بسیار تاثیرگذار است.
به گفته وی، تعداد پرونده های ورودی به محاکم قضایی کشور درسال گذشته 17 میلیون فقره بوده که 400 هزار فقره آن سهم استان گلستان بوده است. 
هاشمیان به مسائل و مشکلات اقتصادی کشور و نامگذاری امسال به عنوان رونق تولید و همچنین راهبرد سیاست اقتصاد مقاومتی اشاره کرد و افزود: دستگاه قضایی ایثارگرانه در کنار سرمایه گذاران و تولید کنندگان می ایستد و از آنها حمایت می کند.
وی مدعی شد که برخی مدیران بجای حمایت از تولید و سرمایه گذاری، خود سد و مانعی برای تولید و سرمایه گذاری هستند و یا با نظارت ضعیف خود بر زیرمجموعه، سبب شده اند تا آنان بر سر راه تولید و سرمایه گذاری مانع ایجاد کنند. 
هاشمیان به چنین مدیرانی هشدار داد تا با افزایش نظارت ها، مانع از سنگ اندازی در مسیر تولید و حمایت از سرمایه گذاری شوند و افراد متخلف را به مرجع قضایی معرفی کنند وگرنه خود مجرم بوده و دستگاه قضایی با آنان برخورد می کند.
رییس کل دادگستری گلستان، بخشی از نابسامانی های موجود در بازار و اقتصاد را ناشی از بی تفاوتی مسئولان و محتکر شدن مردم دانست و گفت: مردم تحت تاثیر اخبار دروغ فضای ناسالم مجازی، اقدام به خرید کالا بیش از نیاز و ذخیره آن در منزل می کنند که این امر به التهاب بازار و برخی سوء استفاده ها کمک می کند.
هاشمیان، احقاق حق و ابطال باطل را از وظایف ذاتی دستگاه قضایی و تلاش برای کاهش ورودی پرونده ها به محاکم را از راهبردهای این دستگاه در مدیریت رییس جدید قوه قضاییه ذکر کرد.
 امام جمعه گنبدکاووس نیز دراین آیین با اشاره به فضایل ماه مبارک رمضان برلزوم بهره مندی از این ماه ازسوی گروه های مختلف مردم تاکید کرد و با قدردانی از تلاش رییس قبلی دادگستری این شهرستان برای رییس جدید نیز آروزی توفیق کرد.
حجت الاسلام محمود ترابی گفت: تلاش برای تامین عدالت اجتماعی، از مهمترین وظایف دستگاه قضایی است که با روی کار آمدن رییس جدید، تحقق آن در بین مردم همچون دوران تصدی آیت الله بهشتی، حس امید ایجاد کرده است.
رمضانعلی عابدی رییس قبلی دادگستری گنبدکاووس نیز در این مراسم با بیان اینکه مسئولیت در دستگاه قضایی بسیار سنگین و خطیر است، گفت: حجم بالای ورود پرونده به محاکم نیازمند اصلاح در قوانین و رفتار افراد جامعه و فرهنگ سازی برای پیشگیری از جرم و بزه است.
علی یزدانی رییس جدید دادگستری گنبدکاووس که سمت معاون قضایی رییس کل دادگستری گلستان درشرق استان را نیز دار می باشد، کارآمدی و جلب اعتماد عمومی، کاهش ورود پرونده به محاکم، استقرار امنیت با برخورد قاطع با برهم زنندگان نظم و امنیت عمومی، کاهش موجودی پرونده های مسن و کادر سازی را از مهمترین برنامه های خود در این مسئولیت برشمرد.
گنبدکاووس با 350 هزار نفر جمعیت درشرق استان گلستان واقع است و در مراسم معارفه و تودیع روسای دادگستری این شهرستان، فرماندار ویژه، اعضای شورای تامین، قضات و کارکنان محاکم قضایی گنبدکاووس و برخی شهرهای همجوار حضور داشتند.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز