معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اراک:

۱۵ میلیون ایرانی به عارضه پرفشاری خون مبتلا هستند

۱۳۹۸/۰۲/۲۸ - ۱۰:۱۸:۱۳
کد خبر: ۸۴۷۲۷۲
۱۵ میلیون ایرانی به عارضه پرفشاری خون مبتلا هستند
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اراک گفت: پرفشاری خون عاملی جدی اما خاموش در سنین میانسالی به بالا است که سلامت طیف بزرگی از جامعه را تهدید می کند.

به گزارش برنا از اراک ، دکتر جواد نظری همزمان با  (روز جهانی کنترل فشار خون)  افزود: بر اساس آمار موجود 22 و 4 صدم درصد زنان و 21 درصد مردان کشور از پرفشاری خون رنج می برند که الگوی بیماردهی در این خصوص برای استان مرکزی نیز در حد کشور است.

وی اظهار داشت: با وجود بالا بودن عارضه فشارخون شمار اندکی از طیف های مردمی از بیماری خود باخبر هستند و یا به موقع مراحل درمانی را آغاز کرده و شرایط بیماری را تحت کنترل در می آورند.

رئیس مرکز بهداشت استان مرکزی توضیح داد: فراوانی ابتلا به پرفشاری خون با افزایش سن بالا می رود به طوری که در افراد 50 سال به بالا درصد ابتلا 60 تا 70 درصد است.

دکتر نظری ادامه داد: آمارها بیانگر آن است که 15 میلیون ایرانی به عارضه پرفشاری خون مبتلا هستند که 30 درصد جامعه ایرانی را شامل می شود و ابتلا به این بیماری در زنان بیش از مردان دیده شده است.

وی عنوان کرد: مهمترین دلیل ابتلا به پرفشاری خون در سنین میانسالی استفاده از رژیم غذایی نامناسب و مصرف بالای نمک عنوان شده و استفاده پایین حبوبات، غلات، میوه و سبزی ها در سبد غذایی روزانه در کنار کم تحرکی و سبک زندگی پراسترس می تواند به بیماری های غیرواگیر از جمله فشار خون دامن زند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اراک گفت: بسیج ملی کنترل فشار خون با برنامه های متنوع اطلاع رسانی و آگاهی بخشی تا 15 خرداد ماه جاری اجرا می شود که هدف از آن توانمندسازی مردم در خود مراقبتی علیه بیماری های غیرواگیر و آگاهی بخشی در حوزه کشف و کنترل این عارضه است.

دکتر نظری عنوان کرد: شناسایی و مداخل بهنگام در عوامل خطر بیماری های غیرواگیر در بهبود کیفیت زندگی افراد جامعه به طور مستقیم نقش آفرینی دارد و در مهار هزینه های سربار درمانی و پربار شدن فرهنگ پیشگیری اثر جدی دارد.

وی گفت: بنا به آمار منتشره توسط بهداشت جهانی سالانه بیش از 218 میلیون سال ناتوانی و مرگ زودرس (Daly) ناشی از پرفشاری خون در جهان به جا می ماند که می توان با خودمراقبتی هدفمند در کشور و استان و شناسایی بهنگام این بیماری آن را تحت کنترل درآورد.

 

نظر شما