آثار معماری دوران تاریخی و اسلامی در سقز کشف شد

۱۳۹۸/۰۲/۳۰ - ۱۵:۱۸:۰۳
کد خبر: ۸۴۸۵۱۴
آثار معماری دوران تاریخی و اسلامی در سقز کشف شد
کاوشگران در شهرستان سقز در ادامه فضل اول کاوش ها در تپه باستانی کوشکله سقز شواهد جدید از معماری دوران تاریخی و اسلامی کشف شد.

به گزارش خبرگزاری برنا در کردستان و به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، طاهر قسیمی سرپرست تیم کاوش ضمن اعلام این خبر گفت: با ادامه نخستین فصل کاوش باستان شناختی تپه باستانی کوشکله شهرستان سقز که با هدف لایه نگاری به منظور شناسایی دوره های تاریخی بود شواهد جدیدی از معماری دوران تاریخی و اسلامی به دست آمد.

او افزود: نتایج اولیه در این فصل، شامل کشف بقایای معماری از دو دورۀ فرهنگی قرون میانۀ اسلامی و دوران تاریخی است که جهت مشخص شدن پیشینه  و تاریخ گذاری مطلق آنها می بایست آزمایش سالیابی صورت پذیرد.

وی گفت: ساختارهای مشخص شده از دوره اسلامی بیانگر استقرارهای روستانشینی در منطقه بوده و از دوره تاریخی نیز ساختاری خشتی مشخص شده است.

قسیمی خاطرنشان کرد: علاوه بر مطالعه موارد فرهنگی، مطالعات میان رشته ای همچون: باستان – جانورشناسی، باستان- گیاه شناسی، زمین- ریخت شناسی، سالیابی دیرین مغناطیس، سالیابی کربن ۱۴ و سالیابی به شیوۀ گرمالیان انجام خواهد شد.

سرپرست تیم کاوش اظهار داشت: برنامه پژوهشی باستان شناختی تپه کوشکله، نخستین پروژه لایه نگاری در شهرستان سقز است که می تواند اطلاعات ارزشمندی را در اختیار پژوهشگران قرار داده و بخشی از جدول گاهنگاری منطقه را مشخص و تکمیل سازد و در این راستا، برای حفاظت و معرفی این آثار ارزشمند هماهنگی های لازم با اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کردستان انجام شده است.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز