رئیس دانشگاه علوم پرشکی بیرجند:

متوسط ابتلاء به فشار خون در خراسان جنوبی ۷.۶ درصد است

۱۳۹۸/۰۲/۳۱ - ۱۲:۲۸:۳۳
کد خبر: ۸۴۸۸۸۰
متوسط ابتلاء به فشار خون در خراسان جنوبی ۷.۶ درصد است
رئیس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت:متوسط ابتلاء به فشارخون در خراسان‌جنوبی براساس سامانه سیب ۷.۶ درصد و شیوع فشار خون بالا در استان بر اساس طرح STEPS حدود ۲۰.۷ درصد است.

به گزارش خبرگزاری برنا؛  محمد دهقانی فیروزآبادی، صبح سه شنبه در نشست خبری اظهار کرد: فشارخون بالا، مصرف دخانیات، کلسترول خون بالا و چاقی مفرط از بزرگترین خطراتی است که منجر به مرگ و میر زودرس می‌شود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند بیان کرد: از طرف دیگر بزرگ‌ترین بیماری زمینه ساز مرگ زودرس بیماری‌های قلبی است که فشار خون بالا یکی از علل به وجود آمدن آن می‌باشد.

دهقانی فیروزآبادی با اشاره به اینکه در ایران ۹۷ هزار نفر در سال ۲۰۱۷ بر اثر بیماری‌های مرتبط با فشار خون بالا جان خود را از دست داده‌اند، ادامه داد: از سال ۱۹۹۰ میلادی تا سال ۲۰۱۶ شیوع پرفشاری خون در ایران حدود سه برابر شده است.

وی افزود: از میان حدود ۱۶ میلیون بیمار مبتلا به فشار خون تنها ۶۰ درصد آنان از بیماری خود اطلاع دارند و فقط نیمی از آنان برای کنترل بیماری دارو دریافت کرده و فشار خون ۱۹ درصد آنان کنترل می‌شود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند با اشاره به اینکه بالغ بر ۱۵ میلیون نفر (حدود ۳۰ درصد) در ایران از فشار خون بالا رنج می‌برند، گفت: ۲۵.۷۳ درصد مبتلایان را مردان و ۲۸.۱۹ درصد را زنان جامعه تشکیل می‌دهند.

دهقانی فیروز آبادی با بیان اینکه ۳۷.۶ درصد از افراد مبتلا به فشار خون بالا درمان مؤثر دریافت کرده‌اند، اظهار کرد: اگر فشار خون را یک درجه کاهش دهیم خطر سکته قلبی را ۱۵ درصد، نارسایی قلبی را ۵۰ درصد، سکته مغزی را ۳۸ درصد و خطر مرگ را ۱۰ درصد کاهش داده‌ایم.

وی بیان کرد: میزان متوسط فشارخون در خراسان‌جنوبی ۷.۶ درصد و شیوع فشار خون بالا در استان بر اساس طرح STEPS حدود ۲۰.۷ درصد است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند با اشاره به طرح بسیج ملی کنترل فشار خون بیان کرد: کاهش وقوع مرگ و حوادث قلبی- عروقی زودرس ناشی از فشار خون بالا، کاهش هزینه‌های منتسب به فشار خون بالا در بخش سلامت از جمله اهداف این طرح است.

دهقانی فیروز آبادی ادامه داد: هدف ما کاهش دو میلیون نفر از افراد مستعد ابتلاء به فشار خون بالا تا سال ۱۴۰۴، آگاه شدن دو میلیون نفر از افراد مبتلا به فشار خون بالا از شرایط خود تا سال ۱۴۰۰ و کنترل فشار خون دو میلیون نفر از افراد مبتلا به فشار خون بالا تا سال ۱۴۰۰ است.

وی یادآور شد: اندازه‌گیری فشار خون ۱۹۰ هزار و ۹۰۸ نفر افراد ۳۰ سال و بالاتر در خراسان جنوبی و شناسایی ۹۵ هزار و ۸۳۶ نفر افراد با احتمال ابتلاء به فشار خون بالا در خراسان جنوبی از جمله اهداف اختصاصی این طرح است.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز