هزینه کرد ۴۴۳ میلیارد تومان در جهت اجرای سیستم های نوین آبیاری در بخش کشاورزی آذربایجان غربی

۱۳۹۸/۰۳/۰۱ - ۱۵:۵۲:۵۹
کد خبر: ۸۴۹۵۳۴
هزینه کرد ۴۴۳ میلیارد تومان در جهت اجرای سیستم های نوین آبیاری در بخش کشاورزی آذربایجان غربی
443 میلیارد تومان در جهت اجرای سیستم های نوین آبیاری در بخش کشاورزی آذربایجان غربی هزینه شده است.

به گزارش برنا آذربایجان غربی ، رسول جلیلی در مراسم افتتاح همزمان ۳۶۸ پروژه بخش کشاورزی استان به دستور رییس جمهور و با حضور معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی ، رییس سازمان امور اراضی کشور و معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی و جمعی از مسئولان استانی و شهرستانی در شهرستان پلدشت به بهره برداری رسید، اظهار کرد: با اجرای طرحهای فوق الذکر تاکنون معادل 152 میلیون مترمکعب بصورت سالانه درمصرف آب بخش کشاورزی در 9 شهرستان واقع در حوزه آبریز دریاچه ارومیه صرفه جوئی شده است.

جلیلی افزود: با اجرای این طرحها علاوه بر کاهش 40 درصدی مصرف آب ، ارتقای راندمان تولید ، توسعه اجرای شیوه های به زراعی و سیستم های نوین آبیاری، توسعه مکانیزاسیون و اصلاح و جایگزینی باغات، می توانیم گام مثبتی در جهت  ارتقای معیشت کشاورزان و ایجاد ارزش افزوده بالا و در نهایت رونق تولید در بخش کشاورزی استان برداشته باشیم .

وی خاطر نشان کرد : تعداد 368 پروژه عمرانی، اقتصادی و تولیدی در زیر بخش های آب و خاک، منابع طبیعی وآبخیزداری گلخانه، دام و طیور، شیلات، صنایع تبدیلی تکمیلی، با اعتباری بالغ بر ۲۰۵ میلیارد تومان از محل اعتبارات منابع عمومی، تسهیلات بانکی و سرمایه گذاری بخش خصوصی و با اشتغال زایی برای ۴۰۸۸ نفر امروز با دستور رییس جمهور به طور همزمان به بهره برداری می رسد.

رییس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی گفت : با بهره برداری از این طرحها ، تحول عظیم اقتصادی و اجتماعی، توسعه پایدار در بخش کشاورزی و ایجاد اشتغال برای مردم استان را شاهد خواهیم بود.

جلیلی با اشاره به رسیدن تراز آب دریاچه ارومیه به 5.3 میلیارد متر مکعب در سال جاری ادامه داد: با توجه به افزایش بارش های مطلوب بهاره ، متوسط بارندگی در استان در حدود ۴۶۰ میلی متر است که میزان بارندگی نسبت به نرمال ۶۱ درصد افزایش یافته است و در داخل حوضه آبریز دریاچه ارومیه نیز از ۷۱ درصد رشد نسبت به مدت زمان مشابه سال گذشته برخوردار است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی اضافه کرد: پروژه ای که هم اکنون خدمت رییس جمهوری گزارش می شود، اجرای سیستم های نوین آبیاری و شبکه فرعی آبیاری دشت نازک 1 به مساحت 2330 هکتار است .

وی ادامه داد: عملیات اجرایی این طرح با اعتبار 58 میلیارد تومان به اتمام رسیده و در حال حاضر 22 هکتار از این اراضی توسط سازمان آب منطقه ای ، تامین آب شده و در روستای کامل آباد که به روش کلاسیک ثابت با آبپاش متحرک آماده افتتاح است.

محمدی ایروانلو فرماندارشهرستان چایپاره نیز در این مراسم ضمن تقدیر از حمایتهای دولت تدبیر و امید در جهت توسعه پایدار کشاورزی در منطقه ، به ارائه گزارشی از وضعیت کشاورزی شهرستان پرداخت.

نظر شما