هفت گونه از حیات وحش آذربایجان غربی در معرض انقراض است!

۱۳۹۸/۰۳/۰۵ - ۱۰:۵۶:۱۵
کد خبر: ۸۵۰۸۰۰
هفت گونه از حیات وحش آذربایجان غربی در معرض انقراض است!
رئیس اداره نظارت بر حیات وحش اداره کل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی گفت: خطر انقراض، 7گونه از حیات وحش استان را تهدید می کند که در این میان گونه خروس کولی دشتی بشدت در آستانه انقراض قرار دارد

به گزارش برنا آذربایجان غربی یوسفی گفت: خروس «کولی» دشتی به شدت در آستانه انقراض است و گوزن زرد ایرانی، پلنگ، همستر طلایی، بالابان، اردک سر سفید و افعی البرزی نیز با خطر انقراض مواجه هستند.

همچنین گونه های سمندر آذربایجانی، میش مرغ، لاک پشت مهمیزدار، عروس غاز، خفاش اعم از نعل اسبی، مدیترانه ای و مهلی، غاز پیشانی سفید کوچک، اردک مرمری، دلیجه کوچک، قوچ و میش ارمنی، کل و بز هم جزء جانداران آسیب پذیر هستند.

وی تاکید کرد: تهیه و تدوین برنامه عمل ملی گونه های در معرض خطر انقراض که در آذربایجان غربی شامل پنج گونه (غاز پیشانی سفید کوچک، میش مرغ، خرس قهوه ای، پلنگ و گوزن زرد ایرانی ) است، در راستای حفاظت از این گونه ها انجام می شود.

رئیس اداره نظارت بر حیات وحش افزود: با تشکیل کارگروه فنی ملی در سازمان محیط زیست با عضویت نمایندگان استانها ، تدوین برنامه عمل ملی برای 10 گونه دیگر در دستور کار قرار دارد .

گفتنی است بر اساس آخرین بررسی ها، بیش از 58 گونه پستاندار، 300 گونه پرنده و 25 گونه خزنده و دوزیست در آذربایجان غربی زیست می کند و این استان بزرگترین زیستگاه گوزن زرد ایرانی در دنیا محسوب می شود. همچنین خالص ترین نژاد گونه قوچ و میش ارمنی در کشور متعلق به زیستگاه های این استان است . آذربایجان غربی دومین زیستگاه بزرگ پرنده غاز پیشانی سفید کوچک در دنیا و بزرگترین زیستگاه پرندگانی همچون میش مرغ، زیستگاه جوجه آور اردک سرسفید، آنقوت، درنا و فلامینگو در کشور محسوب می شود.

18 گونه از پرندگان، 17 گونه از پستانداران و چهار گونه از خزندگان و دوزیستان که در رده های مختلف لیست قرمز اتحادیه بین المللی حفاظت از گونه ها (IUCN) قرار گرفته اند در این استان زیست می کنند.

این استان بزرگترین زیستگاه گونه سمندرهای آذربایجانی و کردستانی (دوزیستان) نیز محسوب می شود .

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز