۳۸۲۶ قطعه پرنده در تالاب زریبار مریوان شمارش شد

۱۳۹۸/۰۳/۰۷ - ۱۱:۱۴:۴۲
کد خبر: ۸۵۱۴۸۹
۳۸۲۶ قطعه پرنده در تالاب زریبار مریوان شمارش شد
کارشناس پایش اداره حفاظت محیط زیست مریوان از مشاهده و سرشماری سه هزار و ۸۲۶ قطعه پرنده در تالاب بین المللی زریبار در سال جاری خبر داد.

به گزارش خبرگزاری برنا؛ حبیب الله دبستانی گفت: ۲ هزار و ۶۶ قطعه پرنده از گونه چنگر معمولی، ۳۹۰ قطعه اردک سرسبز، ۱۸ قطعه غاز خاکستری و ۱۴۲ قطعه کشیم کوچک در محوطه تالاب بین المللی زریبار مریوان در ماه های فروردین و اردیبهشت امسال مشاهده و شمارش شدند.

وی اضافه کرد: بر اساس سرشماری انجام شده در این مدت تعداد گونه پرندگان چنگر نوک سرخ، کشیم بزرگ، یلوه و حواصیل خاکستری به ترتیب ۹۶، ۵۲، ۵۴ و ۱۲ قطعه بوده است.

کارشناس پایش اداره حفاظت محیط زیست مریوان افزود: ۲۵۱ قطعه کاکایی معمولی، ۲۱۰ قطعه خوتکا معمولی، ۱۲۷ قطعه اردک ارده ای و ۲۰۸ قطعه خروس کولی هم در فروردین و اردیبهشت امسال در زریبار مشاهده و شمارش شد.

دبستانی یادآور شد: تعداد ۶۳ قطعه پرنده از گونه کاکایی سرسیاه بزرگ، ۵۸ قطعه کاکایی سرسیاه کوچک، سه قطعه کاکایی خزری، هفت قطعه کاکایی صورتی، سه قطعه کاکایی ارمنی بالغ هم در این مدت شمارش شده است.

وی تاکید کرد: ۱۴ قطعه سنقر تالابی، ۱۲ قطعه باکلان، ۱۱ قطعه بوتیمار و سه قطعه ماهی خورک از دیگر گونه های پرندگان سرشماری شده در تالاب زریبار است.

پناهگاه حیات وحش و تالاب زریبار دارای حجم تقریبی آب بیش از ۳۰ میلیون مترمکعب است و سرریز آب دریاچه از قسمت جنوبی با نام رودخانه مریوان خارج می شود.
طول دریاچه زریبار حدود پنج کیلومتر و عرض آن حدود ۱.۶ کیلومتر، وسعت تالاب به دلیل تغییرات حجم آبی در فصول مختلف متغیر و حداقل و حداکثر عمق آن به ترتیب ۲ و ۶ متر است.
زریبار در یک دره طولی وسیع قرار دارد و از ۲ طرف غرب و شرق با کوه های پوشیده از جنگل احاطه شده و پوشش غالب اراضی منطقه را جنگل و بیشه زارهای نیمه انبوه تشکیل می دهد که گونه غالب جنگلی آن بلوط ایرانی است.
تاکنون ۹۷ نوع پرنده، ۳۱ گونه پستاندار، ۱۳ گونه خزنده، ۱۱ نوع ماهی یک گونه مارماهی، پنج گونه فیتوپلانکتون و ۱۷ گونه زئوپلانکتون در تالاب بین المللی زریبار شناسایی شده است.
گیاهان شناوری چون سراتوفیلیوم، سریوفیلیوم و گونه هایی از گیاهان خاردار و گونه های نی، هزارنی، بارهنگ آبی، نیلوفر آبی، علف هفت بند، پیچک ها، لویی، بزواش، جگن و نعناع پوشش گیاهی این تالاب را تشکیل می دهد.
سیاه ماهی خالدار، سیاه ماهی معمولی، عروس ماهی و ماهی گامبوزیا از جمله گونه های بومی و ماهی آمور سفید، کپور آیینه ای، کپور معمولی، کپور سرگنده (بیگ هد) و فیتوفاک از جمله گونه های غیربومی این دریاچه است.
 

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز