چگونه شب قدر را بهتر قدر بدانیم؟

۱۳۹۹/۰۲/۲۳ - ۰۶:۰۰:۰۰
کد خبر: ۸۵۱۷۰۵
چگونه شب قدر را بهتر قدر بدانیم؟
با تقدیر شدن ظهور امام زمان (عج) در شب‌های قدر، همه مقدرات دیگر نیز سامان می‌یابد.

 ‌به گزارش خبرگزاری برنا؛ حجت الاسلام و المسلمین نصرت الله آیتی گفت: شب قدر، شب مقدرات و تقدیرات انسان است، به طوری که رزق و روزی، حیات و ممات، سرنوشت فردی و جمعی بندگان در آن شب رقم می‌خورد و می توان ای شب را واقعا قدر دانست.

ظهور امام زمان (ع)، بخش مهمی از تقدیرات جمعی است

وی افزود: آنچه که در شب‌های قدر توسط بندگان مغفول می‌ماند، تأثیر ظهور امام زمان (عج) بر تقدیر آن هاست؛ به این معنا که باید توجه داشته باشیم از آنجا که تقدیرات جمعی انسان در شب‌های قدر رقم می‌خورد، ظهور امام زمان (عج) نیز بخش مهمی از این تقدیرات جمعی است.

این کارشناس مهدویت بیان کرد: با تقدیر شدن ظهور امام زمان (عج) در شب‌های قدر، همه مقدرات دیگر نیز سامان می‌یابد، در واقع زمانی که حضرت حجت (ع) ظهور کنند، بخش اعظمی از مشکلات انسان که برای رفع آنها دعا می‌کند، به خودی خود حل خواهد شد.

شیعیان باید، حیات بدون امامشان را ناممکن بدانند

آیتی با اشاره به اینکه شب قدر، فرصتی جهت زدودن غفلت‌ها و بیدار شدن است، تاکید کرد: یکی از مهم‌ترین غفلت‌های بزرگ انسان‌ها در این زمانه، غفلت از وجود امام زمان (ع) و غفلت از دعا جهت تعجیل در فرج آن حضرت است، اینکه افراد تنها به ظاهر برای تعجیل در ظهور حضرت حجت (عج) دعا کنند، کافی نیست و ظهور حضرت مهدی (ع) زمانی رخ خواهد داد که منتظران ایشان، به گونه‌ای مستاصل شده و ادامه حیات بدون امامشان را ناممکن بدانند.

وی با بیان اینکه غفلت از امام زمان (ع) در زندگی شیعیان در ۵ مورد بروز و ظهور پیدا می‌کند، گفت: امروزه، آدمی آنقدر مشغول زندگی دنیوی خویش شده است که به نوعی فراموش کرده که باید برای رسیدن و ظهور امام خود دعا کند و حتی گاهی شیعیان فراموش می‌کنند که امام زمان (ع) در دنیای آنها، ظاهر نیست، بنابراین اولین غفلت شیعیان در مورد امام زمانشان، غفلت از یاد حضرت مهدی (ع) است.

این کارشناس مهدویت بیان کرد: نتیجه غفلت از یاد حضرت مهدی (ع) در زندگی انسان‌ها، تأخیر در ظهور حضرت مهدی (ع) و عدم رؤیت امام زمان (عج) در زندگی افراد است، در حالی که حضرت حجت (عج) اگرچه در میان همه انسان‌ها ظاهر نیست اما در این دنیا و در بین شیعیان وجود دارند و منتظران واقعی می‌توانند ایشان را در زندگی خویش حس کرده و حتی رؤیت کنند.

از تکالیف خود نسبت به حضرت مهدی (ع) غافل نشویم

آیتی، غفلت دوم شیعیان در رابطه با امام زمان (عج) را غفلت از مسئولیت آنها در برابر حضرت مهدی (ع) دانست و عنوان کرد: در فرازی از دعای ندبه می‌خوانیم "و اعنا علی تادیة حقوقه الیه" به این معنا که "و ما را بر ادای حقوق حضرتش یاری فرما" این عبارت حاکی از این است که شیعیان در برابر حضرت مهدی (ع) تکالیف و حقوقی دارند که باید آن را ادا کنند.

وی گفت: غفلت از دشمنان امام مهدی (ع)، غفلت مهم دیگری است که متأسفانه شیعیان از آن غافل شده و نسبت به این امر مهم بی توجه هستند؛ از گذشته میان جبهه حق و باطل نزاع بوده و تا همیشه نیز این اتفاق ادامه دارد، نکته مهم این است که آدمی در هر زمانه‌ای هوشیار بوده، حق را بشناسد و در مقابل باطل بایستد.

این کارشناس مهدویت تصریح کرد: شیعیان نیز در عصر غیبت امام زمان خود، وظیفه دارند تا نسبت به جبهه باطل و دشمنان حضرت مهدی (عج) آگاه بوده و واکنش نشان دهند، بی اعتنایی و غفلت در این خصوص از اموری است که در روزگار ما میان برخی شیعیان دیده می‌شود.

آیتی با ابراز این عقیده که امروزه نوک پیکان تهاجمات دشمنان به سمت اعتقادات شیعیان و همچنین امام زمان (عج) است، گفت: شیعه‌ای که حضرت مهدی (ع) را به عنوان امام زمان خود قبول دارد، باید نسبت به دشمن امام زمان (ع) واکنش نشان داده و در این زمینه سکوت نکند.

وی غفلت از مبانی اندیشه مهدوی را، چهارمین غفلتی دانست که برخی شیعیان به آن مبتلا هستند و در این رابطه تصریح کرد: اعتقاد به نجات و به عبارت دیگر، اعتقاد به اینکه آینده ازآنِ مؤمنان است، یکی از مبانی مهم مهدویت به شمار می‌آید؛ به این ترتیب یکی دیگر از وظایف مهم شیعیان اعتقاد راسخ به این امر مهم و تلاش برای رسیدن به آن است.

پیوند بین مبانی و اعتقاد به مهدویت نباید گسسته شود

آیتی تاکید کرد: اگر پیوند میان مبانی و اعتقاد به یک امر گسسته شود، هیچ چیزی از آن نمی‌ماند، اعتقاد به مهدویت نیز، ریشه‌ها و بنیان‌هایی دارد که لازم است شیعیان نسبت به آن آگاه باشند؛ اگر یک شیعه نسبت به مبانی مهدویت، معرفت نداشته باشد، چگونه می‌تواند نسبت به مسئله "مهدویت" و "ظهور" اعتقاد راسخ داشته باشد؟!

این کارشناس مهدویت گفت: آخرین غفلت شیعیان در رابطه با امام زمان (عج)، که در این دسته بندی جای می‌گیرد، "غفلت از آرمان‌های الهی مهدویت" است، به این معنا که نباید از این مطلب غافل شویم که امام مهدی (عج) برای چه می‌آید؟ و اهداف ظهور و آرمان‌های الهی این امر چیست؟!، بنابراین اعتقاد به مهدویت لازمه دانستن چنین مطالبی است.

وی افزود: در قرآن کریم، آیاتی که مضمون آن ناظر بر بحث مهدویت است، چند نکته در آن نهفته است، از جمله اینکه در آیاتی می‌خوانیم که " مردم آگاه باشید و بدانید که آن چشم اندازی که امام برای تحقق آن می‌آید، تشکیل جامعه‌ای است که افراد آن جامعه عبد خدا باشند"؛ عبد و بنده خداوند بودن، می‌تواند یکی از چند آرمانی باشد که امام زمان (ع) برای تحقق آن و تشکیل چنین جامعه‌ای، ظهور خواهد کرد، بنابراین تمامی این ۵ نکته که متأسفانه برخی از شیعیان از آن غافل شده اند، باید مورد توجه قرار گرفته شود.

وی در پایان تاکید کرد: شب‌های قدر، یکی از فرصت‌های مناسبی است که خداوند متعال در اختیار بندگان خویش قرار داده تا از چنین غفلت‌هایی بیدار شده و متوجه آن شوند؛ چه بسا که بیداری از چنین غفلت‌ها و فراموشی‌ها و معرفت نسبت به این امور باعث می‌شود تا شیعیان با دعا و تضرع در چنین شب‌های با عظمتی، برای ظهور حضرت مهدی (عج) و تحقق جامعه مهدوی تلاش کنند، چراکه با ظهور حضرت حجت (ع)، بسیاری از گرفتاری‌های بشر حل خواهد شد.

 

نظر شما