حفظ محیط زیست نیازمند شهروندان کنش‌گر و مسئول است

۱۳۹۸/۰۳/۲۵ - ۱۲:۳۵:۲۲
کد خبر: ۸۵۸۳۱۹
حفظ محیط زیست نیازمند شهروندان کنش‌گر و مسئول است
معاون آموزش و پژوهش سازمان حفاظت محیط زیست گفت: برای حفظ محیط زیست باید شهروندانی کنش‌گر و مسئول در قبال اقدامات زیست محیطی پرورش داده شده و از ظرفیت سمن ها و تشکل های مردمی نیز بهره برداری شود.

به گزارش خبرنگار برنا از قزوین؛اسکندر امیدی نیا معاون آموزش و پژوهش سازمان حفاظت محیط زیست کشور روز شنبه در همایش ملی محیط زیست، مشارکت اجتماعی و فرهنگی که در سالن اجتماعات استانداری قزوین برگزار شد، با اشاره به نقش سازمان‌های مردم نهاد برای حفاظت از محیط زیست، افزود: سمن‌های زیست محیطی با پویایی و اقدامات مدنی زمینه ساز هرگونه مطالبه گری در راستای حفظ محیط زیست هستند و خوشبختانه استان قزوین دارای سمن‌های پویا و کارآمدی است.
امیدی‌نیا به دستورهای قضائی در شهرستان آوج و آبیک در زمینه محیط زیست اشاره کرد و توضیح داد: دستگاه قضائی نقش  بسیار مهمی در راستای حفظ محیط زیست ایفا می‌کند و لازم است که تعاملی سازنده بین فعالان زیست محیطی و دستگاه قضا ایجاد شود.
این مسئول مهمترین عامل در حفظ محیط زیست را اقدامات اجتماعی و فرهنگی دانست و گفت: امروزه برداشت جامعه از اقدامات مدنی صرفاً به اعتراضات و فعالیت‌های حزبی و سیاسی محدود شده است، درحالی که رویکرد مدنی، از حوزه‌ای گسترده‌تر و ابعاد وسیع‌تری برخوردار است.
معاون سازمان حفاظت محیط زیست کشور به بحث مدیریت پسماند اشاره کرد و گفت: در جامعه ایران کارخانه بهره‌برداری از پسماند به "دستگاه زباله سوز" نام گذاری شده و چندان از اقبال بالایی برخوردار نیست در حالیکه در کشور کره در ازای یک دلار هزینه در زمینه پسماند ۱۴۴ دلار صرفه اقتصادی به سیستم مالی کشور باز می‌گردد و جامعه ایرانی نیز نیازمند تغییر نگرش در این موارد است.

 

نظر شما