پزشک فوق تخصص خون و سرطان شناسی:

دریافت کنندگان خون مراقب باشند

۱۳۹۸/۰۳/۲۵ - ۱۴:۲۸:۰۴
کد خبر: ۸۵۸۳۵۷
دریافت کنندگان خون مراقب باشند
پزشک فوق تخصص خون و سرطان شناسی گفت: شانس ابتلا به عفونت های بیمارستانی در افرادی که دریافت کننده خون هستند حدود پنج برابر افزایش می یابد و پزشکان نیز می بایست مدیریت خون بیمار را در دستور کار خود قرار دهند.

به گزارش خبرگزاری برنا در کردستان؛ دکتر برهان مرادویسی در همایش علمی مدیریت خون بیمار که با هدف کسب آگاهی از جدید ترین یافته های پزشکی در حوزه طب انتقال خون و علوم مدیریت خون بیمار و کاستن از میزان نیاز به خون و فرآورده های آن در بیمارستان بعثت سنندج برگزار شد، گفت: مدیریت خون بیمار ادبیات جدیدی در حوزه طب انتقال خون است و دانشگاه علوم پزشکی کردستان در تلاش است تا در بهره گیری از این علم پیشتاز باشد.

دبیر علمی این همایش با بیان اینکه مدیریت خون بیمار یک ضرورت است عنوان کرد: شانس ابتلا به عفونت های بیمارستانی در افرادی که دریافت کننده خون هستند حدود پنج برابر افزایش می یابد و از طرفی طول مدت بستری این بیماران نسبت به افرادی که خون دریافت نکرده اند بیشتر است.

او افزود: این آمار ها نشان می دهد که تزریق خون به دلیل عوارض و مخاطرات اجتناب ناپذیر می تواند روند درمان بیمار را تحت تاثیر قرار دهد و از طرفی هزینه های چند برابری را نیز به نظام سلامت تحمیل کند.

این پزشک فوق تخصص خون و سرطان شناسی با اشاره به اینکه مدیریت خون بیمار را می توان قبل، حین و بعد از عمل های جراحی انجام داد، ادامه داد: علم مدیریت خون بیمار تاکید دارد تا قبل از عمل جراحی کم‌خونی بیمار مدیریت و درمان شود.

او تصریح کرد: امروزه کشورهای سرآمد دنیا در علوم پزشکی در تلاش اند تا به واسطه تجهیزات به روز در حین عمل و در صورت نیاز از خون خود بیمار استفاده کنند و یا روش های غیر تهاجمی را استفاده نمایند تا خون کمتری از دست رود و با این شیوه عوارض دریافت خون از فرد دیگر کاهش یابد.

مرادویسی عنوان کرد: تهیه خون و فرآورده های آن با دشواری های بسیاری رو به رو است و نباید اجازه داد حتی یک واحد خون که از اهدا کننده ای نوع دوست دریافت می شود، بی جهت تزریق و یا تبدیل به ضایعه ای فاقد اثر شود.

او با تاکید بر اینکه تا زمانی که خطری جان بیمار را تهدید نکرده است نباید به سراغ تزریق خون غیرخودی رفت، اذعان داشت: در برخی از جراحی‌های اورژانسی پزشک مجبور است خون مصرف کند اما در بسیاری از جراحی های انتخابی مثل جراحی‌های کرونر قلب، زنان و ارتوپدی می‌توان از روش هایی استفاده کرد که نیاز به تزریق خون در اتاق عمل نباشد.

وی به همه ی پزشکان به ویژه جراحان توصیه کرد تا اقداماتی مانند اصلاح کم خونی یا استفاده از شیوه های تزریق خون خودی (اتولوگ) را پیش گیرند.

مرادویسی اجرای فرآیند مدیریت خون بیمار را مبتنی بر تغییر نگاه جامعه، به خصوص تغییر نگاه پزشکان مصرف‌کننده خون و فرآورده‌های خونی دانست و گفت: نگاه جامعه اینگونه است که تزریق خون مانند تزریق یک سرم قندی- نمکی است و پزشکان نیز متصور اند که خون به میزان بسیاری همیشه در دسترس و آماده تزریق است و این نگاه باید تغییر یابد.

وی در پایان از تشکیل کارگروهی تحت عنوان مدیریت خون بیمار خبر داد و گفت: اعضای این کارگروه پژوهش‌هایی در حوزه طب انتقال خون انجام می دهند و با هدف بهره گیری جامعه پزشکی استان، یافته ها را اطلاع رسانی خواهند کرد.

گفتنی است، این سمینار با مشارکت دانشگاه علوم پزشکی و اداره کل انتقال خون کردستان برگزار شد.

 

نظر شما