نماینده ولی فقیه در استان همدان:

ایجاد فضای نقد و ارتباط با مردم نشان دهنده حرکت رو به رشد قوه قضائیه است

۱۳۹۸/۰۴/۰۱ - ۱۱:۰۴:۳۶
کد خبر: ۸۶۰۸۷۰
ایجاد فضای نقد و ارتباط با مردم نشان دهنده حرکت رو به رشد قوه قضائیه است
نماینده ولی فقیه در استان گفت: ایجاد فضای نقد و ارتباط با مردم نشان دهنده حرکت رو به رشد قوه قضائیه است.

به گزارش خبرگزاری برنا؛ آیت الله شعبانی صبح امروز در دیدار با مدیران و مسئولان دستگاه قضایی استان با تشکر از خدمات دستگاه قضا اظهار داشت: بنده این را وظیفه خود می دانم که در این هفته به خدمت شما برسم و از خدمات و فعالیت های شما وهمکاران محترمتان تقدیر و تشکر کنم.

وی قضاوت را از شئون ولایت دانست و گفت: همه افراد این موضوع را قبول دارند و آن را یک مساله اجتماعی می دانند چرا که ولایت لازمه اش قدرت است.

نماینده ولی فقیه در استان افزود: دلیل این مطلب هم‌این است که اگر اعمال قدرت نباشد کارها پیش نخواهد رفت البته لازم به ذکر است این قدرت از نوع مثبت و در راه درست است.

وی با اشاره به مراجعات دفتر در زمینه مشکلات قضایی بیان کرد: دیدن این هجم از درخواست‌ها از دستگاه قضا نشان دهنده سختی بسیار زیاد کار شما است تا جایی که حتی طرفین پرونده هم نمی‌دانند حق با کدام طرف است.

امام جمعه همدان عنوان کرد: قضاوت را باید یک فن دانست و صرفا آن را علم نباید دید به این دلیل که شاید در سر کلاس درس مطالب زیادی را در زمینه حقوق افراد آموزش داده شود اما آنچه شما در میدان عمل به آن آگاه هستید و آشنایی دارید بسیار کمک شایانی به انجام کارها می‌کند.

وی با تاکید بر این که صرف این که فرد قانون را یاد بگیرد نمی توان انتظار داشت که قاصی خوبی شود، بیان کرد:  در این رشته افرادی که تجربه بیشتری دارند درصد موفقیت آنها به مراتب بیشتر از دیگران خواهد بود.

شعبانی تصریح کرد: بنابراین بسیار خوب است اگر در کنار قضاتی که تازه شروع به کار کرده‌اند این افراد با تجربه نیز حضور داشته باشند و کار خود را زیر نظر بزرگان انجام دهند.

وی  با اشاره به این که در بعضی از مواقع قانون و اخلاق با هم در تعارض هستند اظهار داشت: قضات مجبور به حرکت در یک چارچوب خاصی هستند اما گاهی اوقات قاضی بین وجدان خودش و قانون درگیر  است که باید فکری برای این مشکل کرد.

نماینده ولی فقیه در استان ابراز کرد: گاهی اوقات اطمینان عرفی را اگر به عنوان حجت بپذیریم و به قضات اجازه‌ای در این زمینه داده شود بسیار از مشکلات حل خواهد شد البته اگر علم قاضی جنبه شخصی داشته باشد قاضی نمی‌تواند از لحاظ قانونی رای صادر کند و خلاف قانون خواهد بود.

وی عدم آشنایی مردم با قانون را یکی از مشکلات موجود عنوان کرد و گفت: عدم تسلط به قانون باعث می شود برخی از مردم به راحتی رای دادگاه را قبول نکنند و در جواب رای دادگاه تنها حق خود که شاید درست هم نباشد را طلب می کنند.

شعبانی بهترین تبلیغ برای قوه قضاییه را عملکرد آنها دانست و بیان کرد: باید این موضوع را بپذیریم که به خاطر ابهاماتی موجود در قانون امکان اشتباه وجود دارد و به همین دلیل است که دادگاه تجدید نظر ایجاد شده است.

وی با تاکید بر سختی کار قضاوت تصریح کرد: انتظارات موجود گاهی غیر واقعی است و این کار را بسیار سخت می کند و مردم باید با ابعاد سختی کار شما آشنا شوند.

امام جمعه همدان ایجاد ارتباط با بدنه جامعه و شنیدن حرف مردم را گام مهمی در قوه قضاییه برشمرد و گفت: این که فضای نقد و ارتباط با مردم در دستگاه قضا ایجاد شده است نشان دهنده این است که شما بنای رشد دارید.

وی افزود: اما باید بدانیم که نقد با تخریب تفاوت زیادی دارد و به کمک نقد است که باید انتظار پیشرفت را داشت و پیشرفت دستگاه قضا به معنی رشد در عدالت خواهد بود.

شعبانی حضور آیت الله رییسی در جایگاه ریاست قوه قضاییه را اتفاقی مبارک خواند و گفت: از زمان حضور آیت الله رییسی در این جایگاه شاهد حرکات خوبی بوده‌ایم و البته نباید از این موضوع که ایشان از بدنه دستگاه قضا بوده و هستند نیز به راحتی عبور کرد چرا که آشنایی با مشکلات موجود در روند بهبود مشکلات ایشان را کمک شایانی خواهد کرد.

وی  ایجاد نظارت‌های بیشتر را ضروری دانست و اظهار داشت: قسمتی از کار شما در حیطه نظارت است اما متاسفانه نظارت‌های موجود مقداری ضعیف است و این همت بیشتر دوستان را می‌طلبد.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز