دستگاه قضایی استان با کمبود کارمند مواجه است/آماده صدور رای پرونده پدیده هستیم

۱۳۹۸/۰۴/۰۱ - ۲۲:۰۰:۴۵
کد خبر: ۸۶۱۲۵۲
دستگاه قضایی استان با کمبود کارمند مواجه است/آماده صدور رای پرونده پدیده هستیم
رئیس کل دادگستری خراسان رضوی گفت: مشکل کمبود کارمند در بخش اداری دادگستری استان جدی است و حدود یک سوم پست های دستگاه قضایی نیز خالی می باشد که این امر موجب تاخیر در رسیدگی به کار مردم شده است.

به گزارش خبرگزاری برنا از مشهد، حجت الاسلام علی مظفری در نشست خبری که در دادگستری کل خراسان رضوی برگزار شد، اظهار کرد: سال 97 مانند سنوات گذشته کمی جدی‌تر از سال‌های قبل تلاش کردیم تا در موضوعات مختلف عملکرد مثبت و مناسبی را ارائه کنیم، یکی از این موارد مساله عمرانی بود که از دغدغه‌های این استان است، زیرا فضای کافی در حوزه اداری در اختیار این استان نبوده است.

وی افزود: سال قبل اقدامات عمرانی در حد مناسبی انجام شد و تا پایان سال گذشته 43 هزار و 660 متر مربع برای ساختمان‌های دادگستری اجرا کردیم که 71.5 میلیارد تومان اعتبار از وجوه قوه‌قضاییه، دولتی و ملی را به خود اختصاص داد.

 

مجوز جذب 3 هزار نیروی اداری را داریم

 

رئیس کل دادگستری استان خراسان رضوی گفت: یکی از مشکلات استان کمبود نیروی قضایی و اداری است، در چند سال اخیر 346 نفر در بخش قضایی جذب کرده‌ایم که این رقم متناسب با نیروی چند استان است. در مقابل بازنشسته و انتقالی نیز داشته‌ایم. در مجموع 190 نفر بر تعداد قضات این مجموعه و 109 کارمند توازن مثبت شده است. البته جذب نیروی دولتی نیاز به مجوز دولت دارد اما همکاری خوبی با ما نشده و دولت مجوز جذب نداده است، ما مجوز جذب 3000 نیروی اداری داریم و هر قاضی نیاز به 4 کارمند دارد. ما نیاز به حدود 600 کارمند در این استان داریم که کار آموزش آن‌ها تمام شده، آزمون را گذرانده‌اند و تنها منتظر مجوز دولت هستند.

وی ادامه داد: یکی از دغدغه‌های مردم اطاله دادرسی است، این استان به تبع سیاست‌های ابلاغی ریاست قوه‌قضاییه و برنامه‌های سال‌های قبل، این مسائل را به عنوان محور فعالیت‌های خود قرار داده است. با وجود اینکه در کل کشور پونده‌های وارده زیاد شده و این موجب افزایش تعداد پرونده‌های هر شعبه می‌شود، خوشبختانه ما در استان تلاش کردیم تا در خصوص اطاله دادرسی اقدامات خوبی انجام دهیم. موجودی ما 300 هزار پرونده بود که تا پایان سال 97 به 147 هزار مورد رسیده و زمان دادرسی به همین تناسب در استان کاهش داشته است.

مظفری بیان کرد: در دادسرا میانگین فرصت رسیدگی در استان 29 روز، در دادگاه‌ها هر پرونده 89 روز و تجدیدنظر نیز 94 روز فرصت رسیدگی دارد. متوسط زمان دادرسی ما در سال 97، 56 روز بوده است. موجودی هر شعبه در گذشته تا 800 پرونده بود اما امروز این رقم به زیر 200 مورد در هر شعبه رسیده است، امسال تلاش می کنیم که این میزان کمتر نیز باشد، در سال 97 یک میلیون و 264 هزار و 572 پرونده وارده داشتیم که 300 هزار مورد هم در شورای حل اختلاف بوده است. میزان پرونده های مختومه نیز یک میلیون و 275 هزار و 707 پرونده شده است. 

 

آماده صدور رای پرونده پدیده هستیم

 

مظفری با بیان اینکه در دوره آمادگی صدور رای برای پرونده پدیده هستیم، عنوان کرد: انشالله بعد از هفته قوه‌قضاییه این پرونده تعیین تکلیف می‌شود. برخی در خصوص این دادگاه اقدام به شایعه‌پراکنی کرده‌اند. دادگاه تلاش داشته تا در یک فضای آرام پرونده را مطالعه کند و به یک حکم عادلانه برسد. این اطمینان را به مردم و ذی‌نفعان این مجموعه می‌دهیم که هدف اصلی این محاکم حفظ حقوق افراد است. در درجه اول حقوق آن‌ها رعایت می‌شود و در مرحله بعدی مجازات خواهد بود. هدف از مجازات هم احقاق حقوق مردم است.

رییس کل دادگستری خراسان رضوی افزود: ستاد تدبیر نیز به این جمع‌بندی رسیده که خواسته‌های خود را به دادگاه اعلام کند که در رابطه با شرکت چه تصمیمی گرفته شود، امیدواریم دادگاه این موارد را در رای خود نیز لحاظ کند.

وی با تاکید بر اینکه دستگاه قضایی از فعالان اقتصادی حمایت می‌کند، افزود: از چند سال قبل کمیته ویژه‌ای در این خصوص تشکیل شد و امسال این کمیته با عنایت استاندار به خوبی کار خود را پیش می‌برد. دستگاه قضایی تلاش دارد تمام موانع کسب و کار را بردارد و از تعطیلی بسیاری از کارخانه‌ها و کارگاه‌ها جلوگیری کند. به استاندار نیز این اطمینان را می‌دهیم که به پیشبرد این مثلث اقتصادی کمک کنیم و از آن حمایت داریم، دادگاه ویژه جرایم اقتصادی برکات زیادی داشته و برای نخستین مرتبه مشاهده شد که بعد از صدور حکم در یک پرونده دیگر مردم از تصمیم دستگاه قضایی حمایت کردند.

 

نظر شما