سرمایه گذاری ۱۵۸۸ میلیارد ریالی در حوزه صنعت خراسان رضوی

۱۳۹۸/۰۴/۰۲ - ۱۳:۱۶:۴۸
کد خبر: ۸۶۱۵۳۳
سرمایه گذاری ۱۵۸۸ میلیارد ریالی در حوزه صنعت خراسان رضوی
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: ظرف سه ماه نخست امسال هزار و ۵۸۵ میلیارد ریال پروانه بهره برداری صنعتی در خراسان رضوی صادر شده که نشانگر روند رو به رشد سرمایه گذاری صنعتی در این استان است.

به گزارش خبرگزاری برنا از مشهد، راضیه علیرضایی در نشست شورای اداری خراسان رضوی اظهار کرد: میزان سرمایه گذاری صنعتی از ۲ هزار و ۹۵۰ میلیارد ریال سال ۹۲ در خراسان رضوی به ۴۲ هزار میلیارد ریال در سال ۹۷ رسید و پیش بینی می شود این رقم تا پایان امسال به ۶۰ هزار میلیارد ریال برسد.

وی ادامه داد: بر اساس برنامه رونق تولید هفت رویکرد در خراسان رضوی پیگیری می شود تا روند رو به رشد سرمایه گذاری استان تداوم یابد. بر همین اساس به دنبال رشد و توازن منطقه ای، توسعه صادرات به کشورهای همسایه شرقی، اصلاح شبکه توزیع، توجه به صنایع کوچک و دانش بنیان، افزایش تولید، رفع موانع تولید و نگاه ویژه به معادن هستیم.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: هم اینک پنج هزار و ۸۰۷ پروانه بهره برداری صنعتی با سرمایه گذاری ۱۹۷ هزار و ۵۳۵ میلیارد ریال و اشتغالزایی برای ۱۹۷ هزار و ۳۱۴ نفر و همچنین ۲ هزار و ۳۵۰ جواز تاسیس واحد و طرح توسعه با سرمایه گذاری ۲۹۶ هزار و ۲۷۵ میلیارد ریال و اشتغالزایی برای ۶۹ هزار و ۶۰ نفر در استان وجود دارد.

وی افزود: همچنین ۱۸۳ هزار و ۳۸۰ واحد صنفی تولیدی، توزیعی، خدماتی و خدمات فنی دارای جواز کسب و ۱۷ هزار و ۳۸۲ واحد صنفی فاقد جواز کسب در استان وجود دارند و به ازای هر ۳۷ نفر یک واحد صنفی فعال است.

علیرضایی ادامه داد: واحدهای صنعتی بالای ۱۰۰ نفر اشتغال در خراسان رضوی سهم بالایی دارند که تعداد آنها از کل واحدهای صنعتی ۳۰۳ واحد با ۴۶ درصد سهم اشتغال و ۷۲ درصد سهم سرمایه گذاری است.

وی به توازن سرمایه گذاری در خراسان رضوی نیز اشاره و بیان کرد: سهم سرمایه گذاری پروانه بهره برداری صادره سال ۹۲ معادل ۶۴ درصد در مشهد و ۳۶ درصد در شهرستانها بود که هم اینک به ۱۸ درصد در مشهد و ۸۲ درصد در شهرستانهای استان رسیده است.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: روند توسعه صادرات استان نیز از سال ۹۲ رو به افزایش است و از هزار و ۶۵۴ میلیون دلار سال ۹۲ به ۲ هزا ر و ۲۵۴ میلیون دلار در سال ۹۷ رسیده و پیش بینی امسال میزان صادرات خراسان رضوی ۲ هزار و ۲۰۰ میلیون دلار است. مهمترین کشورهای هدف صادراتی شامل افغانستان، عراق، ترکمنستان، امارات، ازبکستان، پاکستان، هنگ کنگ، ویتنام، قزاقستان و قرقیزستان هستند. متوسط قیمت هر تن کالای صادراتی نیز ۲۴۰ دلار و وزن صادرات انجام شده ۶۷۷ هزار تن کالا است.

وی افزود: میزان ماشین آلات وارداتی به خراسان رضوی هم از ۱۲۱ میلیون یورو سال ۹۲ به ۱۰۸ میلیون یورو در سال ۹۷ رسیده و در این سالها روند پر فراز و نشیبی داشته است. روند تولید کالاهایی مانند الیاف مصنوعی، فرش ماشینی، خودرو، الکتروموتور، یخچال و فریزر نیز در سال گذشته به دلیل تحریم و وابستگی آنها به تامین برخی قطعات از خارج کاهش یافت که بیشترین کاهش مربوط به خودرو با ۵۲ درصد افت بود.

علیرضایی ادامه داد: با این حال روند تولید صنایع معدنی مانند مقاطع فولادی، ظروف چینی، فولاد خام و محصولاتی از این دست که مواد اولیه آنها در داخل استان تامین می شد افزایش تولید خود را در سال گذشته حفظ کردند.

وی همچنین گفت: پارسال از محل توزیع ۲۰ درصد اعتبارات کمکهای فنی اعتباری موضوع بند الف تبصره ۱۸ قانون بودجه سال ۹۷ مبلغ ۳۲ میلیارد ریال در خراسان رضوی توزیع شد. سهم استان از تسهیلات و یارانه از محل منابع تبصره ۱۸ قانون بودجه در سال جاری شامل ۱۱ هزار و ۸۷ میلیارد ریال تسهیلات و ۵۶۷ میلیارد ریال یارانه تسهیلات است که به طرحهای نیمه تمام، بازسازی و نوسازی واحدهای صنعتی، تامین سرمایه در گردش واحدها اختصاص می یابد.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی افزود: از ابتدا تا پایان اردیبهشت ماه امسال هزار و ۶۰ فقره پروانه بهره برداری برای معادن استان با ذخیره ۱۲.۹ میلیارد تن و استخراج اسمی سالانه ۶۸ میلیون تن و با سرمایه گذاری هفت هزار و ۹۹۲ میلیارد ریال و اشتغالزایی برای ۱۰ هزار و ۴۸۳ نفر صادر شده است.

وی میزان پروانه اکتشاف معتبر برای معادن را نیز از ابتدا تا پایان اریبهشت ماه امسال ۲۰۹ فقره و تعداد گواهی کشف در این مدت را ۱۵۳ فقره با ذخیره ۱۵۸ میلیون تن ذکر کرد.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز