صفر تا صد جزئیات طرح ترافیک و زوج و فرد

۱۳۹۸/۰۴/۰۲ - ۱۶:۰۱:۴۸
کد خبر: ۸۶۱۶۷۳
صفر تا صد جزئیات طرح ترافیک و زوج و فرد
براساس برنامه ریزی‌های صورت گرفته از روز شنبه اول تیرماه، طرح زوج و فرد لغو و به جای آن طرح «محدوده کنترل آلودگی هوا» اجرایی شد.
به گزارش خبرگزاری برنا؛ در اجرای این طرح برای ساکنان محدوده زوج وفرد سابق تمهیدات خاصی در نظر گرفته شده است تا آن‌ها بتوانند به راحتی نسبت به تردد در محدوده سکونتشان اقدام کنند.
بر اساس این طرح، محدوده حلقه دوم یا همان زوج و فرد سابق، به نام محدوده کنترل آلودگی هوا شناخته می‌شود. با اجرای طرح جدید مدیریت تردد به خود شهروندان سپرده می‌شود.

در طرح ترافیک جدید یک‌بار خروج قبل از ساعت ۸:۳۰ و یک‌بار ورود بعد از ساعت ۱۷ نیز برای ساکنان رایگان خواهد بود. البته ساکنان محدوده دوم کنترل آلودگی هوا یا همان زوج یا فرد سابق دقت داشته باشند که فقط برای عوارض همان محدوده دوم از تخفیف برخوردارند.

ثبت نام در سامانه‌ی تهران من

طرح کنترل آلودگی هوا به واسطه‌ی دوربین‌های هوشمند پلیس اجرا می‌شود. از همین رو تمامی افرادی که قصد تردد در بخش‌های مرکزی تهران (محدوده‌ی زوج و فرد سابق) را دارند، لازم است با ثبت نام در سامانه‌ی تهران من به نشانی my.tehran.ir حساب کاربری مخصوص خود را بسازند.
 
وارد وبسایت تهران من شوید و مراحل زیر را طی کنید:
جزئیات طرح ترافیک جدید؛ از نحوه ثبت‌نام و هزینه‌ها تا تسهیلات ویژه مناطق طرح‌نشین

بعد از طی کردن این مراحل شما با نام کاربری و رمز عبور خودتان می‌توانید چه از طریق وبسایت و چه از طریق برنامه "تهران من" روی موبایل وارد حساب کاربری خودتان شوید و ثبت‌نام کنید.

ثبت از طریق وبسایت:

در منوی "مدیریت خودروها" بخش "خودرو‌های تحت پوشش من" این مراحل را انجام دهید:

جزئیات طرح ترافیک جدید؛ از نحوه ثبت‌نام و هزینه‌ها تا تسهیلات ویژه مناطق طرح‌نشین
ثبت از طریق برنامه موبایل:

در برنامه "تهران من" روی موبایل، در منوی "خودروها" طبق مراحل زیر خودرو را ثبت کنید:

 
جزئیات طرح ترافیک جدید؛ از نحوه ثبت‌نام و هزینه‌ها تا تسهیلات ویژه مناطق طرح‌نشین
افزایش اعتبار:

شما پیش از ورود به محدوده طرح ترافیک یا طرح کنترل آلودگی هوا (زوج یا فرد سابق) لازم است اعتبار حساب شهروندی خودتان را در سامانه "تهران من" افزایش دهید.

 
جزئیات طرح ترافیک جدید؛ از نحوه ثبت‌نام و هزینه‌ها تا تسهیلات ویژه مناطق طرح‌نشین
فراموش نکنید در صورت ثبت نکردن مشخصات در سامانه‌ی تهران من، هر بار ورود یا خروج از محدوده‌ی طرح کنترل آلودگی هوا به معنی صدور یک قبض جریمه خواهد بود.
*مهلت تردد رایگان در محدوده‌ی طرح جایگزین زوج و فرد چند روز است؟

طرح ترافیک در سال ۹۸ همانند سال گذشته در محدوده‌ی مرکزی شهر تهران (محدوده‌ی اول) اجرا می‌شود. اما از ابتدای تیرماه، طرح زوج یا فرد حذف و طرح کنترل آلودگی هوا در محدوده‌ی دوم (طرح زوج و فرد سابق) جایگزین آن می‌شود.

آن دسته از شهروندان تهران که مشخصات خود را در سایت یا اپلیکیشن mytehran ثبت کرده باشند، مجاز خواهند بود ۲۰ روز در طول هر فصل (۲۰ روز در هر سه ماه) به شکل رایگان در محدوده‌ی دوم تردد کنند؛ پس از آن باید به ازای هر روز ورود به این محدوده، مبلغی را در حساب خود شارژ کنند.

شهروندانی که وارد محدوده‌ی طرح ترافیک یا طرح کنترل آلودگی هوا (پس از ۲۰ روز مجاز) شده باشند، یک ماه مهلت خواهند داشت تا با پرداخت بدهی در سامانه‌ی تهران من، مشمول جریمه نشوند. در صورت پرداخت نکردن بدهی، پلیس بعد از گذشت یک ماه، جریمه‌ی ورود غیر مجاز به محدوده‌ی طرح‌های ترافیکی را برای راننده‌ی متخلف صادر می‌کند.

تبصره: رانندگانی که خودرو‌هایی با پلاک غیر تهران دارند می‌توانند در هر فصل ۱۵ روز بدون هزینه وارد محدوده‌ی دوم شوند.

**هزینه‌ی ورود به محدوده‌ی دوم پس از ۲۰ روز چقدر است؟
به طور کلی، پس از اتمام ۲۰ روز تردد رایگان، هر بار ورود به محدوده‌ی دوم، هزینه‌ای به اندازه‌ی نصف هزینه‌ی ورود به طرح ترافیک دارد.
 
نرخ عوارض طرح ترافیک ۹۸ به سه مؤلفه‌ی متفاوت بستگی دارد:
 
نخستین عامل تعیین‌کننده ساعات ورود به طرح یا خروج از طرح است. در ساعت‌های خارج از پیک ترافیک شهر تهران، مبالغ کمتری برای ورود به طرح یا خروج از آن در نظر گرفته شده است.
 
طرح ترافیک
عامل تعیین‌کننده‌ی بعدی داشتن معاینه‌ی فنی برتر است. خودرو‌هایی که معاینه‌ی فنی برتر داشته باشند شامل تخفیف ۲۵ درصدی در عوارض ورود و خروج می‌شوند.
سومین عامل تعداد دفعات ورود به طرح یا خروج از محدوده در طول یک روز است. با افزایش تعداد دفعات، هزینه‌ها به شکل خطی افزایش پیدا نمی‌کند و مطابق با جدول زیر تغییراتی در نرخ‌گذاری برای افرادی که نیاز به چند بار تردد روزانه در محدوده‌ی طرح ترافیک یا طرح کنترل آلودگی دارند در نظر گرفته شده است.
***ساعت اجرای طرح کنترل آلودگی (جایگزین زوج و فرد) و طرح ترافیک ۹۸ چیست؟

طرح جدید کنترل آلودگی (جایگزین زوج و فرد) از اول تیرماه ۱۳۹۸ از شنبه تا چهارشنبه در فاصله‌ی زمانی ساعت ۶:۳۰ صبح تا ساعت ۱۹:۰۰ بعد از ظهر و در روز‌های پنجشنبه در فاصله‌ی زمانی ساعت ۶:۳۰ صبح تا ساعت ۱۳:۰۰ بعد از ظهر اجرا می‌شود.

محدودیت ترافیکی در محدوده‌ی اول (محدوده‌ی طرح ترافیک) از شنبه تا چهارشنبه از ساعت ۶:۳۰ تا ۱۹:۰۰ اعمال می‌شود، ولی تردد در این محدوده در روز‌های پنجشنبه آزاد است.

****افراد ساکن در محدوده‌ی کنترل آلودگی شرایط ویژه‌ای وجود دارد؟

شهروندان ساکن در محدوده‌ی کنترل آلودگی هوا می‌توانند به شکل رایگان یک بار قبل از ساعت ۸:۳۰ صبح از محدوده‌ی طرح خارج شده و بار دیگر پس از ساعت ۱۷:۰۰ به محدوده‌ی طرح وارد شوند. همچنین نرخ عوارض طرح برای این شهروندان با تخفیف ۵۰ درصدی محاسبه می‌شود.

ساکنین محدوده‌ی طرح برای استفاده از شرایط این بند باید پس از ثبت مشخصات محل سکونت خود به همراه مدارک (شامل سند یا اجاره‌نامه‌ی قانونی و فیش پرداخت عوارض نوسازی و پسماند) به دفاتر خدمات الکترونیک شهر مراجعه کنند.

هنوز در مورد تعداد خودرو‌های مجاز برای استفاده از شرایط این بند به ازای هر خانواده‌ی ساکن در محدوده‌ی طرح ترافیک تبصره‌ای اعلام نشده است.

اما بر اساس گزارش افرادی که به دفاتر خدمات شهری مراجعه کرده‌اند به نظر می‌رسد تنها یک ماشین به ازای هر سند می‌تواند به شکل رایگان قبل از ساعت ۸:۳۰ صبح از طرح خارج شده و بعد از ساعت ۱۷:۰۰ بازگردد و باقی خودرو‌ها فقط شامل تخفیف ۵۰ درصدی هزینه‌ی تردد خواهند بود. برای روشن‌تر شدن این موضوع باید منتظر توضیحات تکمیلی رسمی توسط سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران و پلیس راهور ناجا بمانیم.

 

نظر شما