مدیر عامل شرکت آب منطقه ای گلستان خبر داد:

آبگیری ۷۱ درصد حجم مخازن سد های گلستان/ خسارت ۴۸۵ میلیاردی سیل به آب منطقه ای

۱۳۹۸/۰۴/۰۳ - ۱۶:۰۱:۴۱
کد خبر: ۸۶۲۱۶۲
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای گلستان با بیان اینکه تا کنون 71 درصد حجم مخازن سدهای استان آبگیری شده است، گفت: سیل، 485 میلیارد تومان به شرکت آب منطقه ای استان خسارت وارد کرد.

به گزارش خبرگزاری برنا؛ مدیرعامل شرکت آب منطقه ای گلستان در جمع خبرنگاران استان اظهار کرد: قبل از وقوع سیل بسیاری از مکان ها شناسایی شده اما اقدامات پیشگیرانه انجام نشده بود.

وی با بیان اینکه سیل 485 میلیارد تومان به شرکت آب منطقه ای استان خسارت وارد کرد، گفت: بدون تخصیص هیچ اعتباری فعالیت ها را متوقف نکردیم.

وی ضمن اشاره به اینکه  سال بارندگی از مهرماه هر سال آغاز می‎شود، افزود: در زمان سیل گلستان  نیمی از سال بارندگی را هنوز سپری نکرده بودیم و میانگین سالانه بارندگی استان افزایش یافت و این موضوع منجر به افزایش حجم سیلاب و روان آب در زمان سیل شد.

نظری تصریح کرد: بارندگی های ایجاد شده باعث شد میزان بارش از 397 میلی‎متر به 571 میلی‎متر برسد.

مدیر عامل آب منطقه ای گلستان گفت: در زمان سیل نزدیک به 100 دستگاه ماشین‎آلات برای کمک به حل مشکلات پیش آمده پای کار آمدند و ما در شرکت آب منطقه ای تمامی مرخصی ها را لغو کردیم.

وی ادامه داد: قبل از بارش های پنج روز انتهای سال 1397، شاهد افزایش 38 درصدی بارندگی نسبت به سال بارشی قبل بودیم.

نظری خاطرنشان کرد: در زمان سیل با اخطاریه هواشناسی، دستور به تخلیه سد بوستان و گلستان دادیم و همچنین در سد گلستان و سد کبود وال از 25 اسفند تخلیه صورت گرفت.

وی ضمن بیان اینکه زمانی که دستور تخلیه صادر میشد مردم مقاومت نشان میدادند و این حجم از سیلاب را باور نداشتند، تاکید کرد: 666 متر مکعب بر ثانیه آب ازسد وشمگیر سرریز شده بود وهمچنین 70 مترمکعب بر ثانیه نیز از گرگانرود به آق‎قلا وارد می‎شد.

وی ادامه داد: 120 متر مکعب اب به وسیله رودخانه در آق‎قلا، از شهر خارج میشد و بایستی بقیه این آب را مدیریت میکردیم.

نظری با تاکید بر اینکه تا کنون سابقه این میزان بارندگی را طی سه روز در گلستان نداشتیم، یادآور شد: سه جبهه اترک با 200 مترمکعب بر ثانیه از مراوه‎تپه و 960 متر مکعب از سمت «سومبا» به این مسیر منتقل می‎شد که منجر به شکسته شدن دیوار سد به سمت ترکمنستان و هدایت آب به آن سمت شد.

وی با اشاره به اینکه گنجایش رودخانه قره‎سو 30 متر مکعب است، تاکید کرد:  میزان آب در جریان سیلاب به 40 متر مکعب در این رودخانه رسید و منجر به سرریز شدن آب به زمین‌های کشاورزی شد.

مدیرعامل آب منطقه‎ای استان گلستان ضمن بیان این موضوع که در زمان سیل  در شمال گمیشان با ایجاد سدهای کیسه‎ای توسط مردم، شاهد کمترین میزان آبگرفتگی بودیم، افزود: در سیمین‎شهر مردم با اطلاع ‎رسانی پای کار آمدند و با سد کیسه‎ای توانستند سیلاب را کنترل کنند.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای گلستان در ادامه به صرفه جویی در مصرف آب اشاره کرد و ضمن بیان اینکه هم اکنون سرانه آب در گلستان یک هزار و ۴۰۰ متر مکعب است، گفت: اگر امروز صرفه جویی کنیم به اقتصاد کشور هم کمک می شود و هزینه های غیرمترقبه کاهش می یابد.

وی گفت: در سال آبی جاری که از مهرماه ۹۷ آغاز شده تاکنون ۶۸۲ میلی متر بارندگی داشته که نسبت به سال گذشته 67 درصد اضافه بارش داشتیم.

نظری تصریح کرد: در حال حاضر 191 میلیون متر مکعب ذخیره آب در پشت سد داریم و تا کنون 71 درصد حجم مخازن سدهای استان آبگیری شده است.

وی در پاسخ به خبرنگار برنا در رابطه با طرح گردشگری آب بندان توشن اظهار کرد: برای اجرای این طرح بایستی نقشه مشخصات ارائه شود و در صورت احداث سازه، محل آن مشخص گردد.

نظری تصریح کرد: برای راه اندازی این طرح باید تمام جوانب اندیشیده شود و نبایستی صرفا برای ایجاد طرح گردشگری، آب بندان تخریب و دیواره آن صدمه ببیند.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای گفت: با رعایت مسائل زیست محیطی و کیفیت آب و بیان جزئیات احداث سازه، با طرح گردشگری مخالفت نداریم.

خبر نگار: علی اصغر سلیمانی

نظر شما