۵ شهر خنک ایران برای سفر در تابستان

۱۴۰۰/۰۴/۰۸ - ۱۱:۵۰:۳۴
کد خبر: ۸۶۳۲۲۶
۵ شهر خنک ایران برای سفر در تابستان
اگر از گرمای تابستان فراری هستید و فرصت سفر رفتن را دارید قبل از اینکه بخواهید کشور‌های دیگر را برای سفر انتخاب کنید بد نیست به داخل ایران بروید و هم از هوای خنک در تابستان بهره ببرید و هم در کشور خودمان گشتی زده باشید. یکی از ویژگی‌های خاص ایران همین آب و هوای چهار فصل آن است. در حالی که در جنوب کشور هوا به بالای ۵۰ درجه می‌رسد در مناطقی از ایران شما در تابستان دمای هوایی در حدود ۲۴ درجه خواهید داشت.

به گزارش برنا؛ حالا اگر می‌خواهید برای سفر رفتن آماده شوید این 5 شهر پیشنهاد‌های خوبی برای شما است.

*بجنورد خراسان

بجنورد مرکز استان خراسان شمالی و در شمال شرق ایران است. «بُژنُرد» کلمه‌ای است که در لهجه شمال خراسان تلفظ می‌شود. این شهر با مساحت ۳۶ کیلومترمربع به‌عنوان چهل و چهارمین شهر کشور محسوب می‌شود و یکی از شهر‌های بزرگ خراسان است.

نام این شهر، «بیژن‌گُرد» یا بیژن یورد در منابع قدیمی و فرهنگ‌های لغت آورده شده و بیژن‌گرد (بجنورد) به معنی «ساخته بیژن» و «آباد شده به دست بیژن» است.

قسمت بزرگی از ناحیه بجنورد با توجه به متون تاریخی در سده‌های پنجم تا هشتم هجری قابل سکونت و آباد بوده است. ناحیه بجنورد با شروع دوران مغول و تیموری آسیب‌های فراوانی را متحمل شد. گلیم‌بافی، قالی و قالیچه ترکمن، پشتی ترکمن، زیورآلات، لباس محلی ترکمن، جاجیم، کلاه کرکی، چوخه، پارچه بافی سنتی، معرق، تذهیب و تشعیر و ساز‌های سنتی از صنایع‌دستی بجنورد هستند.

*کندوان تبریز

در مناطق خنک کشور همیشه استان آذربایجان شرقی زبانزد بوده و هست. در دل تبریز روستایی صخره‌ای با نامی آشنا برای همه  وجود دارد به اسم کندوان

کندوان یکی از سه روستای صخره‌ای جهان و یکی از زیباترین جاذبه‌های گردشگری استان آذربایجان شرقی به شمار می‌رود. روستای کندوان یکی از روستا‌های دهستان سهند و از توابع بخش مرکزی شهر اسکو به حساب می‌آید.

در معماری صخره‌ای مصالح ساختمانی مانند گچ، آهک، خشت و... وجود نداشته و فضای مورد نظر با حکاکی درون سنگ ایجاد می‌شده. این خانه‌های صخره‌ای مثل منازل مسکونی عادی دارای بخش‌های مختلفی مانند اتاق نشیمن، صندوق‌خانه، آشپزخانه و حتی مجهز به سیستم لوله‌کشی آب و برق هستند. قطر دیوار‌های این خانه‌ها در حدود ۲ متر بوده و فضای داخل خانه به‌طور طبیعی در زمستان‌ها گرم و در تابستان‌ها خنک است.

*ارومیه

در بخش دیگری از شمال غربی کشور که ترک زبان است یکی از کلان شهر‌های ایران وجود دارد، این شهر مرکز استان آذربایجان غربی و شهرستان ارومیه است که در منطقهٔ آذربایجان ایران قرار دارد.

این شهر از دو بخش کوهستانی در شمال و غرب و دشتی وسیع در جنوب و شرق تشکیل شده و دارای پنج بخش به نام‌های انزل، سیلوانا، صومای برادوست، نازلو و بخش مرکزی است. ارومیه از شمال به سلماس، از غرب به کشور ترکیه و از جنوب به اشنویه و نقده محدود می‌شود. دریاچه ارومیه نیز حدفاصل دو استان آذربایجان غربی و شرقی قرارگرفته است.

ارومیه با قرارگیری بر سر راه‌های تجارتی، به عنوان گمرکی برای صادرات و واردات کالا از ایران به دیگر نقاط و بالعکس بوده است. ارومیه محلی برای خرید و فروش محصولات کشاورزی و عشایری مردم اطراف این شهر است. نوع محصولات کشاورزی در استان آذربایجان غربی مخصوصاً شهر ارومیه باعث شده که این استان از اهمیت ویژه‌ای برخوردار باشد. باغ‌های گسترده انگور و سیب این استان از شهرت خاصی نسبت به شهرستان‌های دیگر برخوردار است.

*ماسوله گیلان

کمتر کسی می‌تواند تا شمال ایران و گیلان برود، ولی به ماسوله سر نزند. روستای زیبا و تاریخی ماسوله با معماری زیبا و قابل توجه، کوهستان‌های وسیع و جنگل سرسبز، از جمله مکان‌هایی است که در این ناحیه از ایران قرار دارد و به طبیعتی خرم، آب‌وهوایی پاک و مطبوع، هوایی مه‌آلود و آکنده از عطر دل‌نشین بابونه و گلپر، بهاری به سرزندگی ابر‌های باران‌زا، تابستان‌هایی خنک، پاییزی به هفت رنگ رنگین‌کمان و زمستانی برفی مشهور است.

ماسوله علاوه بر جاذبه‌های طبیعی، به دلیل قدمتی حدود هشت قرن با برخورداری از جاذبه‌های گردشگری تاریخی، یکی از محبوب‌ترین و دوست‌داشتنی‌ترین مناطق توریستی در ایران است. در نزدیکی روستای ماسوله، پدیده طبیعی کم‌نظیر و بسیار زیبایی به نام «آبشار لارچشمه» وجود دارد که امروزه به یکی دیگر از جاذبه‌های گردشگری پرطرفدار در شمال ایران تبدیل شده است.

*همدان

به عنوان پایتخت تاریخ و تمدن ایران، در غرب کشور قرارگرفته است. این استان از شمال با استان‌های زنجان و قزوین، از جنوب با استان لرستان، از شرق با استان مرکزی و از غرب با استان‌های کردستان و کرمانشاه همسایه است. مرکز این استان شهر همدان است که در زمان ماد‌ها بنا شده است و در آن زمان به نام هگمتانه معروف بود و پایتخت ایران بود.از معروف‌ترین مناطق گردشگری در همدان غار علی‌صدر است که کمی دورتر از مرکز شهر واقع شده، اما یکی از زیباترین غار‌های طبیعی است که هرساله گردشگران زیادی به آنجا می‌روند.

مجموعه تفریحی، توریستی و ورزشی گنج‌نامه همدان در میدان گنج‌نامه و در ۵ کیلومتری غرب شهر همدان و کوه‌های الوند قرار دارد. آب و هوای مطبوع کوهستان، دره الوند و چشم‌انداز زیبای دشت میشان جذابیت فراوانی برای این منطقه فراهم کرده است.

آرامگاه باباطاهر عریان، عارف، شاعر ایرانی‌تبار و دوبیتی سرای اواخر سده چهارم و اواسط سده پنجم در همدان قرار گرفته است. این آرامگاه در میدانی به همین نام در شمال همدان قرار دارد. این اثر در سال ۷۶ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

آرامگاه طبیب، شاعر و عارف ایرانی، ابوعلی سینا، که شهرت جهانی دارد در میان میدانی به همین نام واقع است. میدانی بیضوی با درختان چنار کهن‌سال و آب‌نما‌هایی الهام گرفته از باغ‌های ایرانی، تفرجگاه زیبایی را به وجود آورده است.

نظر شما
پرونده ویژه