مدیرکل دفتر آلودگی‌های دریایی سازمان حفاظت محیط زیست :

بدون حضور هدفمند مردم در کنار دولت نتایج پایدار بدست نمی آید

۱۳۹۸/۰۴/۰۹ - ۱۷:۳۳:۳۵
کد خبر: ۸۶۴۳۵۹
بدون حضور هدفمند مردم در کنار دولت نتایج پایدار بدست نمی آید
مدیرکل دفتر آلودگی‌های دریایی سازمان حفاظت محیط زیست گفت:اساس تصمیم گیری زیست محیطی مردم محوری و مشارکت جویی است و بدون حضور هدفمند مردم در کنار دولت نتایج پایدار در این عرصه کامل نمی شود.

به گزارش خبرگزاری برنا؛ «ضیاءالدین الماسی» روز یکشنبه در همایش ارتباطات آموزش، مشارکت و آگاهی رسانی در خصوص تالاب در اراک، افزود: بحران در آب، خاک، مدیریت جنگل و مراتع در کشور وجود دارد چون از ظرفیت مردم بهنگام و موثر استفاده نشده است و بهره گیری از دانش روز نتوانسته مشکلات این حوزه را رفع کند.

وی اظهار داشت: استفاده از ظرفیت جوامع محلی و بهره برداران در راهبردهای زیست محیطی اصل جدی است و باید برای آن برنامه داشت.

مدیرکل دفتر آلودگی‌های دریایی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: در صورتی که حفظ محیط زیست، منافع ملموس به دنبال نداشته باشد، مشارکت پایدار نخواهد بود.

الماسی افزود: مدیریت مشارکتی یک طرح نیست که در بازه زمانی مشخص کلید خورده و به اتمام برسد بلکه فرآیند اجتماعی است که موجب بالندگی جامعه می‌شود و شناسایی و پرورش را به همراه دارد.

وی اظهار داشت: فراهم شدن ساختار اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی، وجود فرهنگ مشارکتی و نظام مدیریت مشارکت خواه از پیش شرط‌های مشارکت مردمی در امور زیست محیطی است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی نیز در این همایش گفت: محیط زیست تنها سازمانی است که زیر ساخت‌های آن مقوله حمایتی و نظارتی برای عرصه های زیست محیطی تعریف و تکالیفی در این خصوص بر عهده آن نهاده شده است.

«رضا میرزایی: افزود: توانمندسازی جوامع محلی تالاب میقان اراک از اهداف این نشست است.

وی اظهارداشت: اهمیت محیط زیست و جلوگیری از تخریب آن اولویت فعالان این بخش است و برای فرهنگ سازی باید تمامی ظرفیت ها و زیر بخش ها فعال شود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی گفت: حفظ محیط زیست حد و مرز ندارد اما برخی کشورها کنوانسیون و قراردادهای جهانی را برنمی تابند و به محیط زیست آسیب غیر قابل جبران وارد می‌کنند.

میرزایی افزود: همه جای دنیا زیستگاه است بنابراین باید امنیت زیستگاه‌ها را گسترش یابد.

وی اظهارداشت: جمهوری اسلامی ایران بهترین قوانین زیست محیطی را دارد و تالاب، ریزگرده و آلودگی‌هوا اولویت محیط زیست در کشور است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی افزود: بارندگی‌های اخیر باعث شد تا دیگر نشست‌هایی با موضوع سازگاری با کم آبی که پارسال ۱۶ نشست داشت در سال جاری برگزار نشود اما، نباید موضوع آب حساسیت خود را از دست بدهد زیرا مقوله منابع آبی همیشه مورد توجه است.

میرزایی گفت: آبخواری به پدیده زشت کوه خواری و زمین خواری اضافه شده است که موجب بهره مندی محدود و آسیب گسترده می‌شود.

وی افزود: زیاده خواهی از طبیعت منجر به برهم زدن تعادل محیط زیست خواهد شد و قدر و سهم زیست بوم‌ها را نامتعادل می‌کند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی اظهار داشت: حفاظت محیط زیست استان اجازه فعالیت صنایع فولادی به سبب آب بر بودن را در این استان نداده و این صنعت باید در جنوب کشور شکل بگیرد.

میرزایی گفت: تالاب میقان اراک ظرفیت استانی است که در جریان بارندگی‌های اخیر توانست آب ۱۵ رودخانه را در خود جای دهد.

وی افزود: جوامع محلی باید از ظرفیت ارزشمند تالاب میقان بهره مند شوند و مسدود شدن جاده تالاب به حفظ آن کمک کرده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی اظهار داشت: شرکت املاح معدنی ظرف ۱۷ سال گذشته مصالحی را در این منطقه انباشته کرده است که با پیگیری‌های انجام شده این مصالح منتقل می شود.

 

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز