رکورد سرعت وزش باد در خراسان رضوی شکسته شد

۱۳۹۸/۰۴/۱۲ - ۰۷:۲۸:۱۲
کد خبر: ۸۶۵۴۶۲
رکورد سرعت وزش باد در خراسان رضوی شکسته شد
رئیس اداره تحقیقات کاربردی هواشناسی خراسان رضوی گفت: رکورد سرعت وزش باد در بیشتر شهرستان‌های این استان طی سال زراعی جاری تاکنون نسبت به دوره بلند مدت شکسته شد.

به گزارش خبرگزاری برنا از مشهد، دکتر سید جواد رسولی در این خصوص اظهار کرد: از مهرماه سال گذشته تاکنون بیشترین سرعت شدت وزش باد در شهرستانهای بردسکن، تایباد، درگز، سبزوار، فریمان، گناباد و مشهد استان خراسان رضوی ثبت شده است.
وی تغییرات اقلیمی را از عوامل شدت گرفتن سرعت وزش باد در استان خراسان رضوی دانست و خاطر نشان کرد: با افزایش گازهای گلخانه‌ای و تغییر اقلیم رخ داده کاهش بارندگی‌ها، افزایش دما و افزایش پارامترهای جوی از جمله سرعت وزش باد را در استان و کشور شاهد هستیم.
وی خاطر نشان کرد: بیشترین سرعت وزش باد در خراسان رضوی طی این مدت در شهرستان سبزوار با سرعت ۱۱۵ کیلومتر در ساعت در ۲۷ دی ماه سال ۹۷ رخ داده است که حداکثر سرعت وزش باد رخ داده در استان طی دوره بلند مدت متعلق به شهرستان نیشابور با سرعت ۱۰۸ کیلومتر در ساعت در سال ۹۵ بوده است.

رئیس اداره تحقیقات کاربردی هواشناسی خراسان رضوی بیشترین سرعت وزش باد در شهرستان مشهد را ۱۰۸ کیلومتر در ساعت عنوان کرد که در ۱۷ فروردین ماه امسال رخ داد که در دوره آماری بلند مدت حداکثر سرعت وزش باد در مشهد ۹۰ کیلومتر در ساعت ثبت شده است.

رسولی اضافه کرد: طی این مدت سرعت وزش باد در شهرستان های تایباد، فریمان و گناباد خراسان رضوی ۱۰۸ کیلومتر در ساعت و سرعت وزش باد در بردسکن و درگز به ترتیب ۹۴ و ۷۲ کیلومتر در ساعت گزارش شده است.
وی با بیان اینکه بادها بر اثر سرعت وزش آنها به شش دسته "خفیف، ملایم، متوسط، شدید، خیلی شدید و توفانی" تقسیم می‌شوند گفت: سرعت وزش بادهای خفیف کمتر از هفت کیلومتر در ساعت، بادهای ملایم بین ۷ تا ۱۸ کیلومتر در ساعت، بادهای متوسط بین ۱۸ تا ۳۶ کیلومتر در ساعت، بادهای شدید بین ۳۶ تا ۵۴ کیلومتر در ساعت، بادهای خیلی شدید بین ۵۴ تا ۷۲ کیلومتر در ساعت و سرعت توفان بیش از ۷۲ کیلومتر در ساعت است.

استان خراسان رضوی حدود ۷.۸ درصد مساحت کل کشور را تشکیل داده است و گستردگی و عواملی مانند وجود رشته کوههای مرتفع و مناطق کویری، دوری از دریا و وزش بادهای مختلف موجب گوناگونی آب و هوا در این استان شده است.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز