کوچه‌های اصالت در محاق فراموشی

۱۳۹۸/۰۴/۱۶ - ۱۶:۱۹:۳۲
کد خبر: ۸۶۷۵۱۷
کوچه‌های اصالت در محاق فراموشی

محله باباطاهر 24 متری حکیم ضلع غربی قلعه تاریخی فلک الافلاک در پشت خانه قاضی ابو، محله ای با قدمت به نام باباطاهر قرارگرفته یک مستطیل از قلعه تا درب دلاکان و بازار بروجردی‌ها از 24 متری حکیم که وارد یکی از کوچه‌های آن می‌شوی مسجد حکیم و گرمابه باشی با قدمت بالغ‌بر 160 سال خودنمایی می‌کند، کوچه‌های باریک و پرپیچ ‌وخم آن، نماد قدمت و اصالت دارد، بوی خاک ،کاه‌گل دیواره‌های ساختمان‌های مسکونی انسان را به گذشته نه‌چندان دور می‌برد خانه‌هایی با جنس چوب و گل، ایوان‌های بلند و درب و پنجره‌های چوبی که از هر خانه می‌توان به تماشای همسایه کهنسال  قلعه فلک الافلاک نشست! در این محله خانه‌های قدیمی کوچه‌های اسرار آمیز، مردمان مهربانش رازهای نهفته‌ای در سینه‌دارند، اصالت این مردمان در سایه سکوتشان خودنمایی می‌کند اینجا خاستگاه شهر خرم‌آباد است شهر شاهپور خواست، شهر خایدالو! نیازی هم به سند و مدرک ندارد که نزدیک‌ترین همسایه دژ شاپور خواست خود گواه محکمی بر این ادعاست.

اندک زنان سالمند به‌جامانده از دهه‌های گذشته بازهم به‌رسم آئین دیرین جلوی خانه را آب‌وجارو می‌زنند. درختان مو و گل‌های زیبا بر دیوارهای گلین خودنمایی می‌کنند، خرابه‌های خانه‌های میراثی رهاشده است.

برخی خانه‌های قدیمی به تملک اداره میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی درآمده اما رها در کوچه‌های محله! بدون برنامه و کاربری معین !! کوچه‌های بلند باریک و خاکی محله باباطاهر هرکدام راز رمزی با خوددارند از مقبره باباطاهر که هیچ پیشینه‌ای از آن ندارد اما اداره میراث تابلوی باباطاهر عریان برایش نصب‌کرده!! قلندر خانه و کلیسای کلیمیان که با خاک یکسان شده و اکنون فقط زمینش بجای مانده. کلیسایی که نماد تمدن دین اسلام و تمدن و هویت اصالت مردمان خرم‌آباد می‌توانست باشد!! آنجا که بزرگان از خاطرات کودکی همزیستی مسالمت‌آمیز با کلیمیان می‌گویند وزندگی آرام اقلیت در کنار اکثریت روبروی کلیسا خانه‌ای قدیمی است که سر درب آن صلوات است و آیه قرآن حک‌شده برخی از اهالی از مناسبات اجتماعی کلیمیان و درمان کودکان بیمار می‌گویند از دادوستدهای اقتصادی و مناسبتی، از روشن کردن شمع (در خانه‌های گروه اقلیت که به‌واسطه اعتقادات خود روزهای شنبه چراغ روشن نمی‌کردند) توسط کودکان محله باباطاهر ، اهالی حتی نمی‌دانند چه کسی کلیسا را تخریب کرده و بخشی از هویت اصیل این مردمان در فرهنگ غنی صلح‌جویی را به باد فنا گرفته است؟ اینجا رازها و رمزهای فراوان است حتی در این دوره معاصر محله باباطاهر توسعه‌نیافته، طرح ترافیک نمی‌خواهد –پاکبان و پارکبان هم ندارد چراکه کوچه‌های باریکش مجال اتومبیل‌رانی ندارد اما مردمانش با اصالت هنوز هم لب به سخن نمی‌گشایند.

در انتهای کوچه‌ای باریک به سمت بازار بروجردی‌ها سقاخانه حضرت ابوالفضل (ع) است با قدمتی بالغ‌بر 170 سال پیرزنی 90 ساله با چهره معصومانه بر در سقاخانه نشسته به نام بهیه رستمی و عابران را به زیارت دعوت می‌کند بانی سقاخانه پدرش مرحوم طاهر رستمی است که خود در جوار حرم حضرت معصومه (س) آرام‌گرفته و بهیه خانم اکنون خود را خادم سقاخانه می‌داند و با خاطرات عکس فرزند شهیدش در سقاخانه روزگارمی گذرانده البته شکوه‌هایی از عدم توجه به محله زندگی‌اش دارد و این چه راز و رمزهایی است از سرزمین کهن خرم‌آباد شروع محله با مسجد حکیم /کلیسا/سقاخانه و کوچه‌های با اصالت که در محاق فراموشی.

اینجا نزدیک‌ترین همسایه قلعه فلک الافلاک که در انتظار ثبت جهانی یونسکو است

کوچه های با اصالت بابا طاهر

بهنام فروتن نیا

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز