بعد از یک زلزله و ۳۰ پس لرزه؛

اوضاع در مسجد سلیمان امن و امان و کاملا آرام است

۱۳۹۸/۰۴/۱۹ - ۱۱:۰۸:۱۰
کد خبر: ۸۶۸۹۱۵
اوضاع در مسجد سلیمان امن و امان و کاملا آرام است
مسجدسلیمان بعد از تجربه یک زلزله ۵.۷ ریشتری که منجر به خرابی برخی واحدهای مسکونی شد، هم اکنون به یک آرامش نسبی رسیده است و مردم زندگی عادی خود را آغاز کرده‌اند.

به گزارش خبرگزاری برنا؛ روز دوشنبه ساعت ۱۱:۳۰ زلزله‌ای باقدرت ۵.۷ ریشتر همه مردم خوزستان و استان‌های هم‌جوار را به شوک فرو برد که در همه این مناطق، این زلزله احساس شد تا اینکه مرکز لرزه‌نگاری دانشگاه تهران مرکز زمین‌لرزه را شهرستان مسجدسلیمان معرفی کرد. این زلزله در علاوه بر شهرهای استان خوزستان، در استان‌های همدان، لرستان، چهارمحال و بختیاری و کهکیلویه و بویراحمد نیز احساس شد.

برخی خانه‌های مسکونی، واحدهای تجاری و بانک‌ها به علت این زلزله تخریب شدند و شب آن روز مردم به توصیه مسئولان در خانه‌های خود نخوابیدند تا از شر حوادث احتمالی ناشی از پس لرزه‌ها در امان بمانند. بعد از زلزله ۵.۷ ریشتری روز دوشنبه تقریباً ۳۰ پس لرزه نسبتاً شدید و ملایم، شهرهای مسجدسلیمان و همسایه آن ایذه که آن هم از این زلزله شدید، متأثر شده بود، را لرزاند ولی اکنون شهر به آرامش نسبی رسیده و زندگی مردم جریان عادی خود را یافته است.

۲۱۱۵ نفر متأثر از زلزله

آخرین پس لرزه‌ای که شهر مسجدسلیمان را به لرزه درآورد، ساعت ۳:۳۰ بامداد امروز چهارشنبه بود که قدرت ۲.۵ ریشتر اعلام شده است اما به گفته مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر خوزستان، ۴۷۰ خانوار به تعداد دو هزار و ۱۱۵ نفر در بخش‌های گلکیر و مرکزی شهرستان مسجدسلیمان از زمین‌لرزه ۵.۷ ریشتری و پس لرزه‌های آن متأثر شدند.

علی خدادادی گفت: از این تعداد، ۳۷۸ خانوار به تعداد یک هزار و ۷۰۱ نفر از خدمات جمعیت هلال‌احمر بهره‌مند شدند.

وی افزود: ۱۱۵ نفر در اثر زمین‌لرزه مسجدسلیمان مصدوم شدند و به ۱۰ نفر مصدوم نیز در مناطق مرغاب، سوسن، سراک و مرکزی شهرستان ایذه خدمات امدادی ارائه شد.

مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر خوزستان تصریح کرد: با توجه به احتمال بروز پس لرزه در مناطق مختلف مسجدسلیمان و تخریب برخی از منازل، ۳۷۸ خانوار شب دوشنبه اسکان اضطراری شدند.

خدادادی گفت: یک مرد کهن‌سال در مسجدسلیمان به دلیل ترس از زمین‌لرزه و بر اساس این گزارش، اثر عارضه سکته قلبی جان باخت.

وی ادامه داد: پنج اردوگاه اسکان اضطراری در بخش مرکزی و گلگیر شهرستان مسجدسلیمان به استعداد ۴۷۰ چادر امدادی برپا شد.

مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر خوزستان گفت: همچنین ۲۴ تیم عملیاتی به تعداد ۱۴۰ نفر اعم از امدادگران و کارکنان جمعیت هلال‌احمر خوزستان به امدادرسانی در مناطق زلزله‌زده پرداختند.

خدادادی درباره اقلام امدادی توزیع‌شده، توضیح داد: اقلام توزیع‌شده در مناطق زلزله‌زده شامل ۴۷۵ دستگاه چادر، ۱۹۰ تخته موکت، ۱۶۰ تخته پتو، ۱۷۶ قوطی انواع کنسروجات، ۱۲ عدد کلمن آب و ۲۰ بسته غذایی بوده است.

وی افزود: خودروهای عملیاتی به کار گرفته در مناطق زلزله‌زده شامل پنج دستگاه آمبولانس، ۱۱ دستگاه خودروی پشتیبانی و یک فروند بالگرد بوده است.

مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر خوزستان یادآور شد: نیروهای امداد و نجات جمعیت هلال‌احمر استان خوزستان در شهرهای مسجدسلیمان و شهرستان‌های معین آماده‌باش هستند.

وضعیت در مسجدسلیمان عادی است

مدیر کل مدیریت بحران استانداری خوزستان نیز در خصوص این زلزله گفت: فعلاً وضعیت آماده‌باش در سطح شهرستان مسجدسلیمان به منظور پیشگیری از هر گونه حادثه احتمالی برقرار است اما وضعیت در شهرستان مسجدسلیمان عادی است.

کیامرث حاجی‌زاده شامگاه درباره آخرین وضعیت مسجدسلیمان اظهار کرد: ۲۰ گروه ارزیاب در مسجدسلیمان به صورت خانه به خانه در حال ارزیابی منازل خسارت‌دیده هستند.

وی با بیان اینکه در روز سه شنبه پنج سورتی پرواز بالگرد به مناطق مختلف مسجدسلیمان برای امدادرسانی انجام شده است، گفت: در منطقه گلگیر ۱۰ هزار آب بسته‌بندی، ۲۰۰ تخته چادر و بسته‌های غذایی به تعداد خانوارها و در بخش مرکزی مسجدسلیمان ۱۰ هزار آب بسته‌بندی، ۱۰۰ تخته چادر و بسته‌های غذایی توزیع‌شده است.

مدیر کل مدیریت بحران استانداری خوزستان گفت: وزرشگاه‌ها و مدارس امن و مقاوم همچنان برای کسانی که احساس می‌کنند منازلشان نا مقاوم است برقرار و امکانات مورد نیاز برای اسکان موقت آنها فراهم است.

نگران سدهای مسجدسلیمان نباشید

از سوی دیگر مدیر دفتر بهره‌برداری و مانیتورینگ سدهای سازمان آب و برق خوزستان با بیان اینکه نگرانی بابت زمین‌لرزه‌های مسجدسلیمان برای سدها وجود ندارد، گفت: ریزش‌های محدودی در محیط پیرامون سدها رخ داده و بررسی آنها تا سه روز آینده ادامه می‌یابد.

یعقوب عرب با اشاره به وقوع زمین‌لرزه‌های روز دوشنبه در مسجدسلیمان افزود: کانون زلزله به سدهای شهید عباسپور (حدود ۱۵ کیلومتر) و سد مسجدسلیمان (حدود ۱۲ کیلومتر) نزدیک است به همین دلیل ایمنی و پایداری سدهای بزرگ در شرایط غیرعادی (بروز زمین‌لرزه، سیل و …) اهمیت ویژه‌ای پیدا می‌کند.

وی بیان کرد: سدهای بزرگ برای زلزله‌هایی به مراتب بزرگ‌تر از زلزله رخ داده طراحی و ساخته می‌شوند؛ بنابراین جای هیچ‌گونه نگرانی وجود ندارد.

عرب اضافه کرد: به سرعت بازرسی کاملی از سدها، گالری‌ها، تکیه‌گاه‌ها، مغارها و سایر محل‌های مهم انجام شد و نتایج اطلاعات ابزار دقیق این سدها قرائت و مورد بررسی قرار گرفت که نتیجه اولیه بررسی‌ها، سلامت سدهای مسجدسلیمان و شهید عباسپور را تأیید کرده است.

وی بیان کرد: هیچ‌گونه مشکلی (غیر از ریزش‌های محدودی در محیط پیرامون سدها) ملاحظه نشده و ادامه این بازرسی و بررسی‌ها حداقل تا سه روز آینده ادامه خواهد داشت.

ارزیابی خسارت آغاز شد

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خوزستان نیز در خصوص خسارت‌های این زمین‌لرزه گفت: کار ارزیابی خسارت زمین‌لرزه صبح دوشنبه به خانه‌های شهری و روستایی شهرستان مسجدسلیمان با رهسپار شدن گروه‌های ارزیاب بنیاد مسکن آغاز شد.

مسعود انصاریان افزود: خوشبختانه خسارت وارده به منازل شهری و روستایی این شهرستان در اثر زلزله روز دوشنبه گسترده نبوده و پس از پایان گروه‌های ارزیاب بنیاد مسکن حاضر در منطقه، میزان خسارات به تفکیک به صورت رسمی و قطعی اعلام می‌شود.

وی با بیان اینکه تا کارگروه‌های ارزیاب بنیاد مسکن به سرانجام نرسیده نمی‌توان حجم خسارات وارده را برآورد کرد، افزود: پس از ارزیابی کامل، نسبت به تأمین اعتبار لازم و تشکیل پرونده برای بازسازی منازل آسیب‌دیده اقدام می‌شود.

انصاریان افزود: بر اساس مشاهدات گروه‌های اعزامی بنیاد مسکن، هیچ‌کدام از منازل روستایی به خصوص بخش گلگیر که کانون اصلی این زلزله بوده است نیاز به آواربرداری نداشته و تنها برخی سقف‌های منازل روستایی ترک برداشته است.

در پی رخداد زلزله ۵.۷ ریشتری در مسجدسلیمان در استان خوزستان، رییس جمهوری روز دوشنبه دوبار به منظور بررسی وضعیت این شهرستان با غلامرضا شریعتی، استاندار خوزستان تماس تلفنی برقرار کرد و بر بسیج امکانات برای رسیدگی و امدادرسانی به مناطق آسیب‌دیده تاکید کرد.

پس از زلزله اولیه تاکنون بیش از پس لرزه‌های متعددی در این شهرستان رخ داده است کانون این زمین‌لرزه شهر گلگیر مسجدسلیمان بوده که در این حادثه ۱۳۵ نفر مصدوم شدند و یک نفر به دلیل ترس دچار عارضه قلبی شد و جان خود را از دست داد.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز