معاون مطبوعاتی وزیر ارشاد در نشست با اعضای هیئت مدیره خانه مطبوعات خراسان رضوی:

خانه های مطبوعات و رسانه ها باید اتاق فکر باشند

۱۳۹۸/۰۴/۲۱ - ۱۳:۲۲:۱۶
کد خبر: ۸۶۹۷۱۷
خانه های مطبوعات و رسانه ها باید اتاق فکر باشند
خانه های مطبوعات باید به اتاق فکر تبدیل شوند. توصیه ای که معاون امور مطبوعاتی و اطلاع رسانی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به اعضای هیئت مدیره خانه مطبوعات و رسانه های خراسان رضوی داشت.

به گزارش خبرگزاری برنا از مشهد، «محمد خدّادی» در نشست با اعضای هیئت مدیره خانه مطبوعات و رسانه های خراسان رضوی در هتل فرهنگ و هنر مشهد در پاسخ به درخواست هایی که آنان داشتند بر این جمله تاکید کرد که به جای پرداختن به مسائل معیشتی، رفاهی و ... اعضا دنبال این باشید که اتاق فکری برای رسانه ها باشید.

وی ادامه داد: در بسیاری از امور به تصدی ها باختیم؛ رسانه ها بیشتر از آن که به محتوا بپردازند به شکل خود توجه کرده اند، بنابراین باید به ارتقای محتوای رسانه ها کمک کنید.

معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان این که در دهه های 70 و 80 منابع دولتی موجود بود و کمک می شد به این نکته اشاره کرد که وضعیت فعلی مثل آن سال ها نیست و گفت: 11 هزار و 120 نشریه وجود دارد که سه هزار از این تعداد یارانه دریافت می کنند و این یعنی تقاضا زیاد شده است.

وی از هویت، اقتصاد و محتوا به عنوان سه ضلع مثلثی یاد کرد که رسانه ها باید به آن توجه داشته باشند و در تقویت برای دستیابی به آن تلاش کنند.

خدّادی افزود: خانه های مطبوعات و رسانه ها هم به عنوان مدیریت راهبردی فکری رسانه ها، قوه آینده پژوهی، ارتباطی، تحلیلی و آسیب شناسی باشند.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی هم در ابتدای این نشست، خانه مطبوعات و رسانه های استان را بازوی مشورتی و انتقادی این اداره کل دانست؛ نهادی که مطالبات صنفی اصحاب رسانه را به دولت و انتظارها را به رسانه ها منتقل می کند.

«جعفر مروارید» به محدودیت های دولت در ورود به مسائلی اشاره کرد که تشکل های صنفی و نهادهای مدنی می توانند این کار را به خوبی انجام دهند.

وی گریزی هم به رها بودن شبکه های مجازی و مشکلات ناشی از آن زد و یادآور شد که گاه تاثیر انتشار یک شایعه در این فضا از حقیقت موضوع موثرتر جلوه می کند.

او نقش آفرینی خانه مطبوعات و رسانه های استان در فضای جدید مجازی را خواستار شد تا به کارآمد کردن شبکه های اجتماعی کمک کند.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی، از حضور سالانه 25 میلیون زائر با فرهنگ ها، قومیت های مختلف به عنوان یک ظرفیت و از هر زائر به عنوان یک رسانه یاد کرد که می تواند تجربیات زیارت خود را ثبت کند.

او همچنین رفت و آمدها و حضور مسئولان کشوری در مشهد را امتیازی دیگر دانست که باید از هر دو ظرفیت زائر و این مسئولان استفاده کرد.

رئیس هیئت مدیره خانه مطبوعات و رسانه های خراسان رضوی نیز با شاره به قدمت حدود 20 ساله این خانه از تاسیس خانه مطبوعات و رسانه های خراسان رضوی به عنوان اولین خانه ها در کشور یاد کرد و گفت: مشهد با پنج روزنامه و دو رسانه در فضای مجازی با بیشترین عضو و البته با لحاظ دیگر نشریات و رسانه های استان، خراسان رضوی قطب رسانه ای کشور است.

«سید جلال فیاضی» آموزش های نوین را نیاز امروز رسانه ها اعلام کرد و خواستار نهادینه شدن سیستم آموزش های آنلاین در حوزه معاونت مطبوعاتی شد و سپس با اشاره به مشکلات صنفی اصحاب رسانه، مهم ترین آن را بیمه خبرنگاران دانست و یادآور شد که بیش از 500 خبرنگار حق التحریر استان از آن محروم هستند.

او همچنین با توجه به سیاست دولت بر واگذاری امور به نهادهای مدنی، خواستار واگذاری مسئولیت هایی به این تشکل صنفی شد تا علاوه بر کار تخصصی، کمکی به درآمدزایی این مجموعه باشد.

«حسینعلی آریانی» مدیرخانه مطبوعات و رسانه های استان نیز صدور کارت عضویت برای اعضا را که طی دو سال گذشته به موضوعی نخ نما و مورد انتقاد اعضا تبدیل شده است یادآوری کرد و از معاون وزیر خواست با دستور صدور هر چه سریع تر، این خواسته به حق اعضا را اجرایی کنند.

«مجتبی نوریان» عضو هیئت مدیره خانه مطبوعات و رسانه های خراسان رضوی و کشور هم موضوع نمایشگاه و جشنواره مطبوعات در استان را مطرح کرد و با توجه به نگاهی که استان بر کیفیت برنامه ها دارد خواستار کمک وزارت ارشاد شد. وی همچنین بر امکان استفاده اعضای خانه مطبوعات و رسانه ها از امکانات در اختیار آن وزارت خانه در شهرهای مختلف تاکید کرد.

«علی پاکباز خسروشاهی» به اقدامش در دوره مدیریت خانه مطبوعات و رسانه های خراسان رضوی برای درخواست و صدور کد اقتصادی اشاره کرد و این که خانه مطبوعات و رسانه های استان با مشکل پرداخت مالیات مواجه شده است؛ بنابراین وزارت با مکاتبه ای این تشکل را از معافیت مالیاتی برخوردار کند.

«محمد جواد رنجبر» دیگر عضو هیئت مدیره خانه مطبوعات و رسانه های خراسان رضوی هم در این دیدار خواستار آغاز مجدد و تسهیل صدور کارت خبرنگاری توسط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و همچنین تسهیل عضویت خبرنگاران در صندوق اعتباری هنر و نیز اختصاص سهمیه ای از این صندوق برای بیمه خبرنگاران استان شد.

وی همچنین با اشاره به این که خراسان رضوی قطب دوم رسانه ای کشور پس از تهران است، بر حمایت بیشتر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای برگزاری دومین جشنواره مطبوعات، خبرگزاری ها و پایگاه های خبری خراسان رضوی طی سال جاری تاکید کرد. اختصاص کاغذ تحریر و زینک مناسب برای نشریات شهرستانی از دیگر مطالبات وی از معاون وزیر بود.

در این نشست «افشین تحفه گر» معاون فرهنگی و مطبوعاتی مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و «محسن سمیع» سرپرست اداره مطبوعات و تبلیغات این اداره کل حضور داشتند./

 

نظر شما