رقم مالیات و عوارض دریافتی آذربایجان‌غربی در بهار ۹۸: ۲۴۹میلیارد تومان

۱۳۹۸/۰۴/۲۲ - ۱۳:۰۸:۲۱
کد خبر: ۸۷۰۰۱۱
رقم مالیات و عوارض دریافتی آذربایجان‌غربی در بهار ۹۸: ۲۴۹میلیارد تومان
مدیرکل امور مالیاتی آذربایجان‌غربی گفت: استان از نظر وصول مالیات سهم ۰.۸درصد کشور را دارد.

به گزارش برنا آذربایجان‌غربی، حسن کوماسی مدیرکل امور مالیاتی استان در جمع خبرنگاران و به مناسبت هفته فرهنگ مالیاتی گفت: طی ۳ ماهه نخست امسال بالغ بر ۲۰۹میلیارد تومان مالیات و ۴۰ میلیارد تومان عوارض وصول شده که نسبت به سال گذشته ۲۶ درصد در بخش وصول مالیات رشد داشته‌ایم ضمن اینکه از این مقدار ۱۳۹میلیارد تومان مالیات بر عملکرد و ۷۱میلیارد تومان مالیات بر ارزش افزوده بوده است.

وی افزود: در سال گذشته نیز مقدار وصول مالیات ۸۶۳میلیارد تومان بوده است که این رقم ۰.۸درصد مالیات کل کشور است.

وی ادامه داد: از مبلغ مورد وصول مالیات در سال گذشته، بیشترین مالیات مربوط به ارومیه، خوی و مهاباد بترتیب ۷۱ درصد، ۵.۵ و ۴.۶درصد بوده و چالدران و پلدشت با سهم کمتر از ۰.۳درصد کمترین بوده است.

مدیرکل امور مالیاتی آذربایجان‌غربی اضافه کرد: در سال گذشته همچنین ۲۰۴میلیارد تومان عوارض وصول شده که این رقم بین ۴۶شهرداری و ۲۰۰۰ دهیاری استان براساس شاخص‌های جمعیت و توسعه یافتگی توزیع شده است.

کوماسی با اشاره به اینکه ۵۷ درصد پرونده‌های استان شامل معافیت مالیاتی شده است، خاطر نشان کرد: ۹۲درصد مشاغل استان آذربایجان‌غربی کمتر از ۲میلیون تومان مالیات می‌پردازند که از این تعداد ۵۷ درصد معاف از مالیات و ۲۳درصد نیز بین یک ریال تا ۵۰۰۰۰۰ تومان مالیات می‌پردازند  و تنها ۳ درصد مشاغل رقمی بالغ بر ۵میلیون تومان مالیات می‌پردازند.

وی اظهار کرد: سال گذشته ۸۱۵۷ پرونده جدید و در ۳ ماهه نخست امسال ۱۱۹۴ پرونده جدید در استان تشکیل شده است.

مدیرکل امور مالیاتی آذربایجان‌غربی اضافه کرد: تعداد تراکنش‌های بانکی در استان نسبت به اکثر استان‌های دیگر بیشتر است و طی یک سال و نیم گذشته ۵۹۹ پرونده جدید در راستای گردش‌ حساب‌های بالا تشکیل شده که با بررسی آنها ۲۰۰میلیارد تومان پرونده مالیاتی برای آنها تشکیل شده است.

وی به پرونده‌های عجیب فرار مالیاتی استان هم اشاره و افزود: پرونده‌ای در بوکان کشف شده که حساب آن‌، بیش از ۲۰۰میلیارد تومان گردش مالی داشته و ۸ مودی مالیاتی در آن دخیل بوده‌است ضمن اینکه یک پرونده در مورد واردات کلان موز نیز تشکیل شده است و علاوه بر آن، پرونده یک خریدار که بیش از ۴۰۰۰ سکه خریداری کرده به عنوان منبع جدید مالیاتی تشکیل شده است.

مدیرکل امور مالیاتی آذربایجان‌غربی در مورد وضعیت استان در مقایسه با سایر استان‌ها هم گفت: رتبه استان از نظر تحقق درآمدهای مالیاتی بودجه در سال ۹۷ در کشور، رتبه ۴۲ (آخر) بوده که دلیل آن کاهش دریافتی مالیات از تولید از ۱۸۰میلیارد تومان در سال ۹۶ به ۱۴۰میلیارد تومان بوده و این اتفاق بدلیل تعطیلی ۵۲درصدی واحدهای صنعتی و تولیدی در استان و سهم 23 درصدی کشاورزی در مشمولین مالیاتی استان ناشی شده است.

وی در خاتمه گفت: آذربایجان غربی از نظر استرداد مالیات در کشور رتبه پنجم را داراست و پتروشیمی مالیات رتبه اول استان را در این زمینه دارد.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز