مدیرکل بهزیستی لرستان در نشست خبری بیان کرد:

برنامه مشترک پرکردن اوقات فراغت کودکان کار باهمکاری اداره کل ورزش و جوانان / شناسایی ۵۰۰ کودک کار در سال گذشته /شناسایی ۶۳ بیمار «تی‌اس» در استان

۱۳۹۸/۰۴/۲۲ - ۲۱:۳۳:۲۹
کد خبر: ۸۷۰۴۱۴
برنامه مشترک پرکردن اوقات فراغت  کودکان کار باهمکاری اداره کل ورزش و جوانان / شناسایی ۵۰۰ کودک کار در سال گذشته /شناسایی  ۶۳ بیمار «تی‌اس»  در استان
فاطمه زهرا توکلی گفت: معضل کودکان کار با تعامل همه جانبه باید حل شود.

به گزارش خبرگزاری برناازلرستان ؛ توکلی عصر شنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه ،اظهار کرد: آنچه امروز به عنوان آسیب مطرح می‌شود این است که کودکانی که باید در فضای دنیای کودکی خود تفریح، رشد و تحصیل کنند به دلایل مختلف از جمله فقر مالی و فقر فرهنگی سر از خیابان‌ها در می‌آورند.

اوافزود: دیدن صحنه هایی از فعالیت کودکان کار در خیابان‌ها برای هیچ شهروندی خوشایند نیست، ما هم یک سازمان حمایتی هستیم و قطعاً با هرگونه برخورد قهری نمی‌توانیم سازگار باشیم چون وظیفه ما حمایت است.

توکلی تصریح کرد:  در سال ۹۶ اولین مرکز توانمندسازی کودک و خانواده در شهرستان خرم آباد راه اندازی شد در سال ۹۷ باتوجه به اینکه بحث کودکان کار شیوع پیدا کرده بود، از طریق تشکل‌های غیردولتی اقدام به شناسایی کودکان کردیم.

مدیرکل بهزیستی لرستان خاطر نشان کرد:  سال گذشته ۵۰۰ کودک کار شناسایی شد که بخشی در کارگاه و بخشی در خیابان‌ها بودند، در همین راستا دو مرکز دیگر توانمندسازی کودک و خانواده در خرم آباد و بروجرد راه اندازی شد؛ هدف هم ارائه خدمات به کودک و خانواده و حذف بخشی از عوامل حضور کودکان در سطح شهر بود.

اواضافه کرد: در این مراکز از همه آموزش‌هایی که کمک می‌کند بچه‌ها حالت خودایمنی پیدا کنند نسبت به سایر آسیب‌های اجتماعی گرفته تا آموزش مهارت‌های زندگی، بیماری‌های واگیر و … ارائه می‌شود  .

توکلی  برگزاری کلاس‌های تقویتی، برقراری مستمری کمک هزینه معیشتی برای ۲۶۲ کودک کار و … را از اقدامات صورت گرفته برای این کودکان عنوان کرد و یادآورشد:  امسال هم برای بقیه کودکان کار این مستمری را برقرار می‌کنیم.

او ادامه داد:  سال گذشته ۵۰ مادر این کودکان کار را آموزش رایگان فنی و حرفه‌ای دادیم و درصدد هستیم یک کارگاه تولیدی راه اندازی کنیم که مادران در آنجا مشغول به کار شوند و کودکان خود را به خیابان نفرستند.

توکلی گفت: با ورزش و جوانان برای اوقات فراغت این کودکان برنامه داریم، در مناسبت‌های مختلف برای آنها جشن برگزار می‌کنیم و در مهرماه هزینه لوازم التحریر کودکان را می‌دهیم.

مدیرکل بهزیستی لرستان  خاطر نشان کرد: طبق مصوبه هیئت وزیران ۱۱ دستگاه متولی ساماندهی کودکان کار است، لذا کارگروه کودکان کار را سعی کرده ایم تشکیل دهیم و در سطح شهرستان‌ها هم برگزار شود مبارزه با این آسیب با همکاری همه دستگاه‌ها محقق می‌شود.

به گفته توکلی سال گذشته با دادستان خرم آباد جلساتی را داشتیم، قرار شد با کمک نیروی انتظامی و شهرداری و بهزیستی ابتدا اخطاریه به خانواده‌های کودکان کار داده شد و در فاز بعد جمع آوری و تحویل به مرکز ساماندهی کودکان خیابانی در دستور کار قرار گیرد با این اقدام شاهد بودیم که کودکان جمع آوری شده دیگر به خیابان برنگشتند اما هربار تیم‌های جدیدی می آیند و کار کردن کودکان خانوادگی است.

 او گفت: معضل کودکان کار با تعامل همه جانبه باید حل شود، لذا از همه می خواهیم از همه ظرفیت‌هایی که در اختیار دارند بهره بگیرند تا این معضل ریشه کن شود.

 توکلی  عنوان کرد: در ارتباط با بیماران «تی‌اس» نیز در سطح استان 63 بیمار «تی‌اس» شناسایی شده است که بهزیستی تلاش کرده خدمات متعددی مانند مشاوره به آن‌ها ارائه دهد و برای عمل آنها 3 تا 5 میلیون تومان کمک می‌شود.

او  با بیان اینکه   65 مرکز ماده 15 خدمات درمانی برای ترک اعتیاد ارائه می‌دهند، گفت:  در بحث توانمند سازی بهبود یافتگان از اعتیاد نیز 648 نفر آماده سازی شغلی دریافت کردند و 308 نفر نیز تسهیلات اشتغال‌زایی دریافت کردند.

توکلی  یادآورشد: در لرستان حدود 50 هزار معلول و 8 هزار زن سرپرست 9 هزار سالمند و هزار کودک کار تحت پوش بهزیستی قرار دارند.

 او تاکید کرد: در بحث پیشگیری از معلولیت‌ها سال گذشته در بحث بینایی با ضریب 94 درصد خدمات ارائه دهیم.

خبر: سعیده حسنپور

 

نظر شما