گزارش خبرگزاری برنا از وضعیت تکدیگری در کرمانشاه؛

تکدی گری؛ جرمی که مجرمان آزادی دارد! / بیشتر متکدیان درآمد میلیونی دارند

۱۳۹۸/۰۴/۲۵ - ۱۳:۰۲:۲۴
کد خبر: ۸۷۱۷۴۳
تکدی گری؛ جرمی که مجرمان آزادی دارد! / بیشتر متکدیان درآمد میلیونی دارند
متکدیان شهر کرمانشاه افرادی هستند که بیشتر بر حسب عادت گدایی می‌کنند و از اعتقادات مردم سو استفاده می‌کنند و بدون هیچ تلاشی دسترنج مردم را می‌گیرند، تکدی گری باعث رنج روحی و روانی شهروندان است، ما مخالف کمک مردم به نیازمندان نیستیم ولی بیشتر متکدیان درآمد میلیونی دارند.

به گزارش خبرگزاری برنا در کرمانشاه، جامعه شناسان باور دارند که تکدی گری معضلی است که می‌تواند پوششی برای رخداد آسیب‌های اجتماعی مختلف مانند روسپی‌ گری، واسطه‌ گری، تن‌ فروشی، فروش و مصرف مواد مخدر باشد.

کمک مستقیم به متکدیان؛ بعبارتی ارائه پول، البسه یا بسته های غذایی، آسیب‌های اجتماعی را افزایش و گسترش می‌دهد و وجود این افراد چهره شهر را زشت کرده و کمک مردم نیز بستری می‌شود تا متکدیان پس از رفع نیاز مالی به کارهای دیگر مانند توزیع مواد مخدر اقدام کنند.

تکدی گری طبق مواد 712 و 713 قانون مجازات اسلامی جرم است و اگر متکدی، تکدی‌گری را شغل خود بداند، قاضی و نماینده دادستان پس از اعمال قانون چنانچه فرد پیر، در راه مانده و نیازمند واقعی باشد تحت پوشش کمیته امداد یا بهزیستی قرار می‌گیرد.

پژوهش‌ها نشان می دهد شماری از متکدیان به دلایلی مانند طلاق، اعتیاد، بی ‌سرپرستی، بد سرپرستی و محرومیت از رفاه اجتماعی، دارای پیوندهای ناقصی با جامعه و خانواده هستند که سبب افزایش میل به انحراف و از جمله تکدی‌گری در بین آنان شده است.

عواملی مانند حمایت، تامین، کنترل و رفاه اجتماعی، جهت‌ دهی ارزشی، عدم نگرش منفی، بازسازی روابط مرده اجتماعی با فرآیندهای توانمندسازی مددکاری اجتماعی و تقویت روابط سست و نیم‌بند با اطرافیان می‌تواند به ترک تکدی‌گری کمک کند.

وجود متکدیان در سطح شهر به عنوان یک آسیب فرهنگی و اجتماعی، آثار و پیامدهای منفی و معضلاتی را در پی دارد که متولیان و متخصصان این امر باید چاره برای رفع و زدودن این غده سرطانی در جامعه شهری کرمانشاه باشند.

 در این باره مدیرکل دفتر اجتماعی استانداری کرمانشاه گفته که عدم غربالگری متکدیان جمع آوری شده در اردوگاه چشمه سفید باعث ابتر شدن تمام فعالیت‌ها و برنامه‌ها برای ساماندهی متکدیان سطح شهر شده است.

علیرضا گودرزی گفت: تمام دستگاه‌ها باید به تکالیف و تقسیم کاری که در زمینه ساماندهی متکدیان برنامه ریزی شده عمل کنند، عدم غربالگری باعث شده دور باطل جمع آوری متکدیان و هدررفت منابع و نیروها را داشته باشیم لذا باید معتادان و دیگر متکدیان شناسایی شوند، اگر کسانی نیازمند زیرپوشش کمیته امداد و یا بهزیستی هستند اقدام لازم را برای آنها انجام دهیم و اگر معتادند به اردوگاه ماده ۱۶ برای روند بهبود اعتیاد درمان معرفی شوند.

او ادامه داد: متکدیان معتاد متجاهر بعد از پنج، ۶ ماه بهبود در اردوگاه ماده ۱۶ باز به دلیل عدم توانمندسازی و شغل به تکدی گری در سطح شهر باز می‌گردند، این افراد بیشتر بر حسب عادت گدایی می‌کنند و از اعتقادات مردم سو استفاده می‌کنند و بدون هیچ تلاشی دسترنج مردم را می‌گیرند، تکدی گری باعث رنج روحی و روانی شهروندان است، ما مخالف کمک مردم به نیازمندان نیستیم ولی بیشتر متکدیان درآمد میلیونی دارند.

مدیرکل دفتر اجتماعی استانداری کرمانشاه در بخش دیگری از سخنان خود از شهرداری به دلیل عدم جذب اعتبارات ۱۹۰ میلیون تومانی وزارت کشور برای تعمیر و ساماندهی تأسیسات اردوگاه چشمه سفید انتقاد کرد و گفت: این اعتبارات باتلاش فراوان تأمین شده ولی شهرداری تاکنون هیچ کاری نکرده است.

گودرزی در ادامه گفت: استان کرمانشاه از نظر منابع انسانی و مادی ثروتمند است ولی غباری از آسیب‌های اجتماعی بر روی آن نشسته است و اعتیاد یکی از ریشه‌های اصلی معضلات اجتماعی آن است.

او از آموزش فنی و حرفه‌ای ۶۰۰ معتاد بهبود یافته در راستای توانمندسازی و ایجاد اشتغال آنها در سال جاری خبر داد و افزود: با حرفه‌ای آموزی و ایجاد شغل برای معتادان از بازگشت آنها به سطح شهر برای تکدی گری جلوگیری می‌شود.

گودرزی همچنین از راه اندازی اردوگاه کنگاور با چهار میلیارد تومان اعتبار در راستای توانمندسازی معتادان خبر داد و گفت: با فعالیت این اردوگاه بخش زیادی از متکدیان معتاد و غیرمعتاد آموزش‌های فنی و حرفه‌ای را فرا خواهند گرفت.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز