صادرات ۲۳۰ میلیون دلاری شرکت های دانش بنیان در سال ۹۷

۱۳۹۸/۰۴/۲۵ - ۱۲:۵۹:۱۳
کد خبر: ۸۷۱۷۵۸
صادرات ۲۳۰ میلیون دلاری شرکت های دانش بنیان در سال ۹۷
شرکت های دانش بنیان کشور سال گذشته ۲۳۰ میلیون دلار محصول به خارج صادر کردند و ۸۰ هزار میلیارد ریال فروش داخلی داشتند.

به گزارش خبرنگار برنا از قزوین؛مسعود برومند معاون پژوهشی و فناوری وزیر علوم روز سه شنبه در نشست هم افزایی دانشگاه و صنعت در حوزه آب، محیط زیست و کشاورزی با اعلام این مطلب، گفت: با تقویت شرکت های دانش بنیان شاهد رونق تولید نیز خواهیم بود.

این مسئول همچنین گفت: قزوین از استان های پیشگام در طرح آمایش سرزمینی است و پتانسیل آن در این زمینه باید به فعالیت های اجرایی تبدیل شود.

وی اضافه کرد: صنعت و نیز دانشگاه درون خود دچار مشکلاتی هستند و در این حوزه نقد یا خودزنی فایده ندارد بلکه باید با گفت و گو این مسایل را حل کرد.

برومند ادامه داد: امور کشور بدون تفکر سیستمی اداره می شود به طور مثال همین برنامه پنج ساله توسعه تنها مامنی برای پیش بینی بودجه است و اصلاً معنای برنامه ندارد در حالی که باید نظام اجرایی دقیق در برنامه ریزی، عملکرد و بودجه وجود داشته باشد.

وی با تاکید بر اینکه نباید به دانشگاه ها فعالیتی را واگذار کرد که با ماهیت آن سنخیتی ندارد، گفت: دانشگاه ها باید در حوزه های اقتصادی، مدیریت و برنامه ریزی طرح ارایه دهند تا برنامه و بودجه به یکدیگر وصل شوند.

برومند با بیان اینکه اگر قرار است دانشگاه یار راهبردی صنعت باشد اول باید بداند مشکل در صنعت چیست، گفت: مشکل عمده ما در حوزه ارتباط صنعت و دانشگاه نبود تبیین دقیق پروژه و تعریف دقیق خروجی پروژه است.

وی با اشاره به طرح حضور سه تا ۶ ماهه اعضای جوان هیات علمی دانشگاه ها در بخش صنایع، گفت: این طرح پیش از این الزامی نبود و در حال حاضر هم اجباری به دانشگاه ها نیست و وزارت علوم این اختیار را به هیات رییسه دانشگاه ها داده که اگر در خصوص یک عضو هیات علمی نیاز به حضور در صنعت نبود الزام نداشته باشد.

معاون وزیر علوم یادآور شد: دستگاه های اجرایی در استان ها می توانند از اعضای هیات علمی برای فرصت های مطالعاتی کوتاه مدت استفاده کنند.

وی افزود: در زمان حاضر ۴۲۰ نفر ظرفیت از بسیاری سازمان ها جهت فرصت مطالعاتی اساتید اعلام شده است.

برومند در بخش دیگری از صحبت های خود خاطرنشان کرد: مدل سنتی ارتباط دانشگاه و صنعت از طریق امضای تفاهم نامه ها ایجاد می شود اما با توجه به کمبود منابع مالی بخش دولتی باید با نگاهی سرمایه گذارانه بتوانیم منابع بخش خصوصی را به توسعه جذب کنیم.

وی با اشاره به 'آیین نامه اجرایی بند (ط) تبصره (۹) ماده واحده قانون بودجه سال ۱۳۹۷ کل کشور گفت: طبق این بند، شرکت‌های سودده، بانک‌ها و موسسات انتفاعی وابسته به دولت، مکلفند در اجرای تکالیف قانونی مربوط، حداقل ۴۰ درصد از هزینه امور پژوهشی خود را در مقاطع سه ماهه به میزان بیست و پنج درصد به حساب خاصی نزد خزانه داری کل کشور واریز کنند تا در چارچوب حل مسائل و مشکلات خود از طریق توافقنامه با دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی و پژوهشی و جهاد دانشگاهی و در قالب طرح (پروژه) های کاربردی، عناوین پایان نامه‌های تحصیلات تکمیلی، طرح (پروژه) های پسادکتری و طرح (پروژه) های تحقیقاتی دانش‌آموختگان تحصیلات تکمیلی غیرشاغل به مصرف برسانند.

برومند یادآور شد: هدف نهایی این قانون آن است که اعضای هیات علمی دانشگاه ها در سال ۹۸ یکی از ظرفیت های تحصیلات تکمیلی خود را به گرفتن گرنت (آیین نامه اعتبار پژوهشی) از بیرون دانشگاه ها اختصاص دهند.

وی افزود: سال گذشته بیشتر از ۱۰ تا ۲۰ میلیارد ریال در حساب خزانه نبود اما امسال منابع آن به ۶۰۰ میلیارد ریال افزایش یافته و اگر پروژه ای از سوی دانشگاه ها تعریف نشود این منابع از بین می رود.

برومند با تاکید بر اینکه از دهه هشتاد رسالت دانشگاه ها از آموزش و پژوهش صرف خارج شده و به سمت تکنولوژی پیش رفته است، گفت: وجود ۴۳ هزار پارک علم و فناوری با بالغ بر ۳۰ هزار نیروی انسانی عمدتاً دانشگاهی و ۶ هزار واحد فناور در پارک ها یک ظرفیت بسیار بزرگ برای تقویت همکاری های صنعت و دانشگاه و حل مشکلات کشور است.

برومند افزود: با گذر از دوران متولدان پرتعداد دهه ۶۰ که در دوره ای موجب افزایش تعداد دانشجویان کشور و رسیدن آن به ۴ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر شدند، تعداد دانشجویان در شرایط فعلی به ۴ میلیون نفر کاهش یافته و در رصد اشتغال دانش آموختگان دانشگاهی نیز که از اطلاعات وزارت کار گرفته شده میزان اشتغال این افراد ۵۳ درصد بوده است.

معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم افزود: هم اکنون در برخی رشته ها تقاضای دانشجو بالا و در برخی رشته ها بسیار پایین است و باید برای رشته های کم تقاضا میزان پذیرش را کاهش دهیم.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز