آیا یزد ۱.۵ میلیون یورو از اتحادیه اروپا دریافت کرده است؟

۱۳۹۸/۰۴/۲۵ - ۱۴:۴۸:۳۱
کد خبر: ۸۷۱۸۹۵
آیا یزد ۱.۵ میلیون یورو از اتحادیه اروپا دریافت کرده است؟
اظهارات مسئولان یزد در این مورد که از فرصت ثبت جهانی بافت تاریخی این شهر بهره‌برداری لازم نشده است در حالی این روزها نقل محافل و رسانه‌هاست که به تازگی یکی از مسئولان سازمان میراث فرهنگی از اختصاص اعتباری ۱.۵ میلیون یورویی از سوی اتحادیه اروپا در این رابطه خبر داده است.

به گزارش خبرگزاری برنا؛ 18 تیرماه 1396  پس از بالغ بر 9 سال دوندگی و تلاش مسئولان استان و میراث فرهنگی، بلاخره بافت تاریخی و پویای شهر یزد به عنوان نخستین شهر تاریخی ایران و بیست و دومین اثر تاریخی کشور در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت جهانی رسید.

خیلی‌ها از جمله ساکنان این بافت تاریخی در این دو سال انتظار تغییر و تحولات زیادی در قبال ثبت جهانی این عرصه داشتند ولی با وجود تلاش‌های زیادی که در این باره اتفاق افتاد، بسیاری از این انتظارات محقق نشد به طوری که «علی پورسلمان» نایب رییس پایگاه میراث جهانی شهر تاریخی یزد نیز از عدم پرداخت بودجه‌های وعده داده شده به منظور مرمت و احیاء این بافت گلایه کرد.

علاوه بر اقداماتی که اداره کل میراث فرهنگی استان برای حفظ و نگهداری از این بافت تاریخی صورت گرفته، «جمال‌الدین عزیزی» شهردار یزد نیز در جلسه علنی شورای اسلامی شهر یزد از هزینه‌کرد بیش از ۱۷ میلیارد تومان در قالب ۱۲ طرح مرمتی در این محدوده طی دو سال گذشته خبر داده است.

اما اخیراً در جریان نشست خبری که به‌مناسبت دومین سال ثبت جهانی یزد در تهران و بدون حضور خبرنگاران یزدی برگزار شد، «سیدهادی احمدی روئینی» مدیر کل دفتر حفظ و احیاء بناها، محوطه‌ها و بافت‌های تاریخی سازمان میراث فرهنگی کشور از اختصاص اعتباری بالغ بر ۱.۵ میلیون یورو در این رابطه به یزد از سوی اتحادیه اروپا خبر داده که از آنجایی که مبلغ اندکی نیست، پیگیر جزئیات آن شدیم.

ابتدا به سراغ «سیدهادی احمدی روئینی» رفتیم که وی در این باره تصریح کرد: این اعتبار براساس مفاد تفاهم‌نامه منعقد شده بین مؤسسه مطالعات معماری خشتی کراتر فرانسه و دانشگاه یزد برای همکاری‌های مشترک در زمینه بافت جهانی یزد اختصاص یافته است.

وی ادامه داد: این اعتبار از سوی اتحادیه اروپا تامین شده و رییس پایگاه میراث جهانی شهر تاریخی یزد  از جزئیات آن مطلع است.

لذا در همین راستا به سراغ مسئولان مرتبط در دانشگاه یزد و همچنین رییس پایگاه میراث جهانی شهر تاریخی یزد رفتیم اما به رغم پیگیری‌های مکرر، مسئولان دانشگاه از جزئیات این تخصیص اعتبار اظهار بی‌اطلاعی کردند.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز