ایران کاملا عاری از آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان است

۱۳۹۸/۰۴/۲۵ - ۲۰:۰۴:۳۳
کد خبر: ۸۷۱۹۱۷
ایران کاملا عاری از آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان است
معاون بهداشتی و پیشگیری سازمان دامپزشکی کشور گفت: طبق اعلام امروز وب سایت سازمان بهداشت جهانی، جمهوری اسلامی ایران به عنوان کشور عاری و پاک از آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان معرفی شد.

به گزارش خبرگزاری برنا؛ صفرعلی ماکنعلی روز سه شنبه در نشست خبری افزود: سال ۹۶ با معدوم‌سازی ۲۶ میلیون و ۲۰۰ هزار قطعه پرنده با بحران آنفلوآنزای فوق حاد در کشور مواجه بودیم که اقدامات پیشگیری و بهداشتی از سال ۹۷ تاکنون ما را به این رتبه جهانی رساند.

وی گفت: این وضعیت صادرات بیش از پیش فرآورده های طیور را در بر خواهد داشت به طوری که از ابتدای امسال تاکنون ۱۵ هزار تن تخم مرغ به خارج کشور صادر شده است.

معاون بهداشتی و پیشگیری سازمان دامپزشکی از کاهش ۸۵ درصدی کانون های تب برفکی در ۱۰ سال اخیر خبر داد و گفت: در ارتباط با پیشگیری و اقدام در بحران جزو کشورهایی بودیم که مورد تشویق سازمان بهداشت جهانی به خصوص در سیل های اخیر قرار گرفتیم.

وی درباره نحوه خدمات آموزشی و بهداشتی در کشورهایی مانند افغانستان توضیح داد: طبق مصوبات کشوری هرگونه خدمات آموزشی برای استان‌های همجوار کشورهای همسایه دارای محدودیت است اما پروتکل های دوجانبه در بحث های مختلف بهداشتی با کشور افغانستان منعقد کرده و امیدواریم بتوانیم با پیگیری های مجدانه همکاری های مرزی استان‌ها را تقویت کنیم.

ماکنعلی گفت: خراسان جنوبی ظرفیت خوبی در زمینه پرورش شتر دارد که در طرح حمایتی دامپزشکی برای ورود شتر مولد از کشورهای همسایه به اندازه مورد نیاز قرار گرفته و از ابتدای امسال تاکنون ۲ هزار و ۲۰۰ راس گوسفند و ۹۹ نفر شتر مولد وارد این استان شده است.

وی افزود: در این طرح واحدهای شترداری تعطیل و نیمه تعطیل استان حمایت می شوند و بنا به ظرفیت درخواستی، محدودیتی برای ارتقای شترداری وجود نخواهد داشت.

معاون بهداشتی و پیشگیری سازمان دامپزشکی اظهار داشت: هر طرحی با مخالفت‌هایی هم رو به رو می شود اما متخصصان در سطح ملی به این نتیجه رسیده اند که شتر مولد وارد شود و به طور حتم مطالبات بهداشتی سازمان دامپزشکی با قاطعیت صورت خواهد گرفت تا از سرمایه دامی حراست و صیانت شود.

وی در ارتباط با قاچاق دام که به عنوان علت گرانی گوشت مطرح شده است گفت: کشور سال‌های متمادی درگیر خشکسالی‌هاست و این خشکسالی بر وضعیت مرتع و دام سبک و سنگین تاثیر گذاشته است، قاچاق دام همواره وجود داشته و دستگاه‌های نظارتی هم زحمات فراوانی در این زمینه متحمل شده اند اما شایعات گرانی گوشت به دلیل قاچاق دام درست نیست.

ماکنعلی افزود: در ارتباط با بیماری‌هایی همچون تب کریمه کنگو به هیچ وجه بحران در کشور وجود ندارد اما از نظر علمی می توان سطح را براساس ابتلا و فوت مشخص کرد که جمهوری اسلامی ایران با توجه به وجود عشایر که بیشتر درگیر عوامل ابتلا هستند از بسیاری کشورها وضعیت بهتر و قابل قبولی دارد.

 

نظر شما