۵ ییلاق نزدیک اطراف تهران+تصاویر

۱۴۰۲/۰۱/۲۸ - ۰۹:۲۴:۱۶
کد خبر: ۸۷۲۴۰۷
۵ ییلاق نزدیک اطراف تهران+تصاویر
تهران شهر غوغا و هیاهوست. شهروندان پایتخت که بیشتر وقت و انرژی شان در فعالیت ها و روزمرگی های شهر تحلیل می رود فقط یک آخر هفته را دارند تا نفسی چاق کرده و برای هفته جدید تجدید قوا کنند. مقصد اصلی سفرها نیز عمدتا ییلاق های اطراف تهران است. در این مطلب قصد داریم تا به اتفاق گشتی در طبیعت اطراف تهران بزنیم و با شناختن مناطق بکر و دلچسب، آخر هفته های متنوعی را در خاطره شما ثبت کنیم.

به گزارش خبرگزاری برنا؛ لواسان، افجه، فشم، شهرستانک و تنگه واشی پنج ییلاق نزدیک اطراف تهران هستند که می توانند در تابستان گرم امسال و در تعطیلات آخر هفته مقصد گردشگری یک روزه باشند.

لواسان؛ از نزدیک ترین ییلاق های اطراف تهران

 بدون شک نزدیک ترین و مشهورترین ییلاق تهرانی ها باغشهر لواسان است. این شهر که در دره ای به همین نام در دامنه جنوبی کوه های البرز قرار گرفته مرکز بخش لواسانات در شهرستان شمیرانات است. گذر رودخانه جاجرود از این شهر و سرریز آن به سد لتیان، علاوه بر آب و هوایی مطبوع، چشم اندازهای زیبایی هم برای این شهر به ارمغان آورده است.

لواسان از قدیمی ترین جاهای دیدنی اطراف تهران

طبیعت سرسبز لواسان و دریاچه زیبای سد لتیان این منطقه خوش آب و هوا را به ییلاقی چهارفصل بدل کرده است. نزدیکی به تهران و آب و هوای مناسب لواسان را به یکی از گران ترین شهرهای ایران بدل کرده تا جایی که به آن بورلی هیلز یا سوئیس تهران لقب داده اند! اتوبان بابایی و جاده لشگرک دو راه مرسوم دسترسی به شهر لواسان است.

روستای افجه؛ روستای سراسر سبز

 اما اگر به دنبال فضای بکرتر و روستایی تر می گردید باید به دهات اطراف لوسان سری بزنید. افجه روستایی کوهستانی از توابع لواسانات است که در ۵ کیلومتری شمال شرقی لواسان قرار دارد. مهم ترین جاذبه روستا دشت هویج است که بنا بر روایات تاریخی در گذشته به کاشت هویج اختصاص داشته، هرچند که امروزه اثری از مزارع هویج دیده نمی شود.

دشت هویج

دره شمالی دشت هویج نیز مورد توجه کوهنوردانی است که از مسیرهای آن برای صعود به قله‌های آتشکده، ساکا، یخچال و مهرچال استفاده می‌کنند. دو رودخانه افجه و تبله رود نیز از شرق و داخل این روستا گذشته و جاذبه های طبیعی آن را تکمیل می کنند. در روستای افجه با چشم اندازهایی مواجه خواهید شد که به جز رنگ سبز، به سختی رنگ دیگری می یابید!

فشم؛ ییلاق برفی

 فشم قسمتی از شهری بزرگتر به نام “اوشان فشم میگون” است که در زبان عامیانه آن را به عنوان “اوشون فشم” می شناسیم. باغشهری ییلاقی در ۳۰ کیلومتری شمال شرق تهران و از توابع شمیرانات. منطقه فشم را بیشتر به واسطه روستاها و باغ های میوه اش می شناسند. روستاهایی نظیر آهار،شکرآب، ایگل و باغگل که دارای آب و هوایی معتدل و روح افزا به ویژه در بهار و تابستان هستند. اما در فصل زمستان هم فشم خالی از گردشگر نمی ماند. چرا که به واسطه کوهپایه ای بودن منطقه، دارای سه پیست اسکی در اطراف است که پیست اسکی شمشک از بقیه معروف تر است.

فشم ییلاقی با آبشارهای فراوان

طبیعت فشم دارای چند آبشار معروف نیز هست: آبشارهای لالون و لارمحله و آبشار یخی آبنیک و نیز دشت چشم نواز جانستون در شمال آن. جاده لشگرک اصلی ترین مسیر از تهران به فشم است.

شهرستانک؛ ییلاقی شاهانه

 بد نیست سری هم به ییلاق های غرب تهران بزنیم. به سمت کرج برویم و مسیر جاده چالوس را در پیش بگیریم. جاده ای که زیبایی و چشم نوازی اش را کمتر کسی ندیده. پس از گذشتن از آسارا و ماهان و درده به دو راهی ای می رسیم که تابلوی راهنمای “شهرستانک” را به ما نشان می دهد. روستایی بکر و زیبا در شمال کوه توچال که در هر فصل سال رنگ تازه ای به خود می گیرد.

شهرستانک ییلاقی باصفا و بکر

برخوردار از طبیعتی منحصر به فرد و رنگارنگ و آب و هوایی روح افزا که ناصرالدین شاه قاجار را نیز وسوسه کرده تا کاخ ییلاقی خود را در آنجا بنا کند. کاخ ناصری یا همان کاخ شهرستانک بنایی تاریخی واقع در کنار رودخانه شهرستانک است که می تواند بُعدی تاریخی نیز به گشت و گذار شما بدهد. کوهنوردانی هم که مسیر توچال را انتخاب می کنند می توانند از غرب توچال به سمت پایین حرکت کنند و بعد از ساعتی پیاده روی به شهرستانک برسند.

تنگه واشی؛ هیجان در میان دیواره های سنگی

 در مسیر جاده تهران به فیروزکوه تفریح گاه های زیادی وجود دارد. یکی از معروف ترین آن ها ناحیه ای موسوم به تنگه ی واشی است که در واقع شامل دو تنگه به نام های “واشی” و “سا” می باشد. دشت پهناوری نیز که در میان این دو تنگه قرار گرفته به دشت ساواشی معروف است.

تنگه واشی از ییلاق های اطراف تهران که مناسب برای تابستان است

پس مسیر پیاده روی شما عملا به سه قسمت تقسیم می شود. در طول راه از میان دیوارهای سنگی بلندی عبور می کنید و به دلیل وجود چشمه و آبشارهای پلکانی کم و بیش خیس خواهید شد. علاوه بر آن فرورفتگی های غارمانندی نیز وجود دارد که بالارفتن از آن ها هیجان انگیز است. در پایان مسیر به یکباره آبشاری جلویتان ظاهر می شود که می تواند دلچسب ترین پایان برای پیاده روی طولانی تان باشد.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز