در خردادماه سال جاری ؛

پرگردوغبارترین استان کشور کجاست؟

۱۳۹۸/۰۴/۳۰ - ۱۰:۵۳:۰۱
کد خبر: ۸۷۳۷۷۸
پرگردوغبارترین استان کشور کجاست؟
رئیس گروه تحقیقات هواشناسی سیستان و بلوچستان گفت: بررسی داده‌های هواشناسی نشان می‌دهد که سیستان و بلوچستان در خرداد امسال پرگردوغبارترین استان کشور بوده است .

به گزارش خبرگزاری برنا؛ اله بخش ریگی گفت: سیستان و بلوچستان در خرداد ماه امسال بیشترین تعداد روزهای همراه با یکی از پدیده‌های خاکدار کاهنده دید افقی به زیر 1000 متر و ۵۰۰۰ متر کشور را داشته است .

وی ادامه داد: وزش بادهای ۱۲۰ روزه و وجود چشمه‌های تولید گردوغبار متعدد از مهمترین عوامل تشکیل دهنده پدیده‌های خاکدار در استان هستند .

رئیس گروه تحقیقات هواشناسی سیستان و بلوچستان با بیان اینکه وزش بادهای ۱۲۰ روزه از نیمه‌های فصل بهار هر سال در نوار شرقی کشور آغاز می‌شود و تا مهرماه ادامه می‌یابد، ادامه داد: امسال در خرداد ماه بیشینه سرعت وزش این بادها به ۳۲ متر بر ثانیه معادل ۱۱۵ کیلومتر بر ساعت رسید و گردوغبار حاصل دید افقی در محدوده وسیعی از این استان و برخی نواحی کشورهای همسایه را فرا گرفت .

ریگی گفت: با این وجود بررسی‌ها نشان می‌دهد که وقوع پدیده‌های خاکدار با محدودیت دید افقی کمتر از ۵۰۰۰ متر در خرداد امسال نسبت به سال گذشته در سیستان و بلوچستان و برخی استان‌های کشور کاهش یافته است .

وی ادامه داد: در خرداد امسال ۱۷ روز پدیده خاکدار از ایستگاه هواشناسی زابل در شمال استان گزارش شد. اما سال گذشته در زمان مشابه تعداد روزهای همراه با یکی از پدیده‌های خاکدار در این شهر به ۲۲ مورد رسیده بود .

رئیس گروه تحقیقات هواشناسی سیستان و بلوچستان ادامه داد: بررسی‌های بلندمدت مرکز ملی خشکسالی سازمان هواشناسی نشان می‌دهد که به طور معمول سیستان و بلوچستان در خردادماه، پرگردوغبارترین استان کشور به لحاظ وقوع پدیده‌های خاکدار با محدودیت دید کمتر از ۵۰۰۰ متر است.

 

نظر شما