۲۰۰ مزرعه پرورش ماهی فعال در استان

۱۳۹۸/۰۴/۳۱ - ۱۱:۱۹:۰۰
کد خبر: ۸۷۴۳۳۲
۲۰۰ مزرعه پرورش ماهی فعال در استان
‌مدیر شیلات و آبزیان استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: در حال حاضر 200 مزرعه پرورش ماهی فعال در استان داریم.

به گزارش خبرگزاری برنا؛ ‌«کوروش یزدان پناه»گفت: در سال گذشته 244 مزرعه پرورش ماهی در استان فعالیت داشتند که تولید این مزارع بیشتر ماهی قزل آلاست.

وی اظهارکرد: طی سال گذشته 17هزار و 600 تن تولید ماهی در استان داشته ایم که طی سال جاری با بهره برداری از چند مزرعه پرورش ماهی در حال ساخت پیش بینی می شود این میزان به 18 هزار تن برسد.

مدیر شیلات و آبزیان استان کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه در حال حاضر 200 مزرعه پرورش ماهی استان فعال هستند، خاطرنشان کرد: در سیل فروردین ماه امسال تعداد زیادی از مزارع پرورش ماهی استان دچار خسارت شدند که برخی از مزارع کمتر خسارت دیده شده توانستند خود را به چرخه تولید برگردانند و برخی نیز به همین علت همچنان غیر فعال هستند.

یزدان پناه تصریح کرد: در سال گذشته دو هزار و 514 نفر آبزی پروران در زمینه پرورش ماهی اشتغال داشتند که با بهره برداری از حداقل 12 مزرعه جدید با ظرفیت 500 تن برای حدود 100 نفر دیگر اشتغال ایجاد خواهد شد.

وی ادامه داد: ماهی‌هایی که در استان کهگیلویه و بویراحمد پرورش داده می شوند از گونه قزلای رنگین کمان است.

مدیر شیلات و آبزیان استان کهگیلویه و بویراحمد عنوان کرد: استان کهگیلویه و بویراحمد پس از استان های لرستان و چهار محال و بختیاری طی سال گذشته سومین استان تولید کننده ماهی در کشور بوده است که امیدواریم این روند در سال جاری و سال‌های آینده ادامه داشته باشد.

یزدان پناه بیان کرد: سرانه مصرف ماهی در این استان طی سال گذشته حدود هفت کیلوگرم بوده که نسبت به سرانه مصرف ماهی در کشور با 11.4 کیلوگرم پایین تر است.

وی تاکید کرد: با توجه به تولیدی که در استان داریم و اینکه تنها 20 درصد از تولید ماهی در استان مصرف می شود دنبال راه‌هایی برای ترویج فرهنگ مصرف ماهی با برگزاری کارگاه ها، دوره های آموزشی و استفاده از ظرفیت رسانه ها و صدا و سیما هستیم تا بتوانیم همانطوری که در تولید، رتبه سوم کشور را داریم در مصرف نیز جایگاه بهتری داشته باشیم.

مدیر شیلات و آبزیان استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: طی سال گذشته مقداری صادرات ماهی از استان به کشور روسیه داشتیم و امسال نیز با همکاری اتحادیه ماهیان سردآبی استان دنبال و پیگیر صادرات ماهی از استان هستیم.

یزدان پناه افزود: مهمترین مشکلات آبزی پروری در استان را بیماری های رایج پرورش ماهی مثل وی اچ اس، آی اچ ان و آی پی ان و مشکلات ناشی از این بیماری ها عنوان و بیان کرد: این بیماری ها باعث خساراتی به مزارع پرورش ماهی و تلفات ماهی شد و هم اکنون نیز وجود دارند.

وی با اشاره به اینکه تولید بچه ماهی و تخم چشم زده یکی دیگر از مشکلات پرورش ماهی در استان است، تصریح کرد: همچنان برای تامین بچه ماهی و تخم چشم زده نیاز به واردات از خارج استان هستیم چرا که برخی از مزارع تولید و تکثیر بچه ماهی استان به دلیل بیماری های ویروسی تعطیل شدند.

مدیر شیلات و آبزیان استان کهگیلویه و بویراحمد اضافه کرد: مدیریت شیلات در سطح استان امکانات درخور ندارد و در سطح شهرستان ها فاقد واحد شیلات هستیم و مدیریت با حداقل امکانات، نیروی انسانی، کارشناس متخصص، وسایل نقلیه و اعتبار فعالیت می کند که نیاز به توجه ویژه دارد.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز