دبیر ستاد انتخابات کشور در جلسه ستاد انتخابات استان آذربایجان غربی:

آمارها نشانگر بالا بودن مشارکت سیاسی مردم آذربایجان غربی در صحنه های مختلف است

۱۳۹۸/۰۵/۰۴ - ۱۳:۳۴:۴۲
کد خبر: ۸۷۶۳۰۰
آمارها نشانگر بالا بودن مشارکت سیاسی مردم آذربایجان غربی در صحنه های مختلف است
مدیرکل دفتر انتخابات وزارت کشور که در جلسه ستاد انتخابات استان آذربایجان غربی سخن می گفت، با اشاره به آمار و اطلاعاتی از ادوار پیشین انتخابات در این استان، اظهار داشت: آمارها نشانگر بالا بودن مشارکت سیاسی مردم آذربایجان غربی در صحنه های مختلف است.

به گزارش برنا آذربایجان غربی، سید اسماعیل موسوی در جلسه ستاد انتخابات آذربایجان غربی گفت: آذربایجان غربی با ۱۰ حوزه انتخابیه و ۱۲ نماینده، ۴.۱ درصد کرسی های مجلس را به خود اختصاص داده و این نقش مهم این استان در مدیریت کشور را نشان می دهد.

وی آماری از میزان مشارکت مردم آذربایجان غربی در انتخابات نیز ارائه کرد و گفت: آمارها نشانگر بالا بودن مشارکت سیاسی مردم آذربایجان غربی در صحنه های مختلف است برای مثال  مشارکت مردم استان در دهمین دوره مجلس شورای اسلامی، ۶۶درصد بود که این رقم از متوسط کشوری بالاتر بوده است.

مدیرکل دفتر انتخابات وزارت کشور در ادامه موارد متعدد و مهمی از قانون انتخابات را برای اعضای ستاد انتخابات و فرمانداران و بخشداران استان تشریح کرد و گفت: در سال ۹۵ اصلاحاتی توسط مجلس شورای اسلامی در قانون انتخابات انجام گرفت که این اصلاحات، می تواند موجب تسهیل در برگزاری انتخابات سال جاری شود.

سخنگوی ستاد انتخابات افزود: یکی از مواردی که در قانون انتخابات اصلاح شده این است که ملاک رای دادن در انتخابات الکترونیکی، نه مهر شناسنامه بلکه پاسخ استعلامی است که از سامانه دریافت می شود و این موضوع باید مورد توجه مجریان انتخابات باشد.

وی همچنین گفت: حد نصاب رای آوری نیز از یک چهارم (۲۵ درصد) به یک پنجم ( ۲۰ درصد) کاهش پیدا کرده و این به این معنی است که تعداد بیشتری از کاندیداها در همان مرحله اول، به مجلس راه پیدا خواهند کرد.

مدیرکل دفتر انتخابات وزارت کشور ادامه داد: مهلت رسیدگی به شکایات و تعیین صلاحیت ها نیز از ۷ روز به ۲۰ روز افزایش پیدا کرده و بر همین اساس زمان بیشتری در اختیار هیات های نظارت استان ها قرار گرفته است.

موسوی خاطرنشان کرد: در قانون قبلی انتخابات، تبلیغ به نفع یا ضرر نامزدها ممنوع بود که با اصلاحات انجام گرفته در این دوره اظهار نظر هم راجع به نامزدها ممنوع اعلام شده است.

وی پایان رای گیری انتخابات بر اساس اصلاحیه قانون انتخابات را حداکثر ساعت ۱۲ شب اعلام و رای گیری پس از این ساعت را غیرقانونی اعلام کرد.

مدیرکل دفتر انتخابات وزارت کشور در بخش دیگری از سخنان خود بر ضرورت مکان یابی جدید شعبات اخذ رای تاکید کرد و گفت: برخی شعبات اخذ رای تعداد مراجعه کننده بسیار کمی دارند که لازم است با مکان یابی جدید، زمینه حضور مردم در شعبات را تسهیل کرد.

موسوی، آموزش عوامل اجرایی انتخابات را از دیگر برنامه های ستاد انتخابات کشور عنوان کرد و از برنامه ریزی در جهت برگزاری دوره های آموزشی منطقه ای برای فرمانداران و بخشداران کشور خبر داد.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز