برنا گزارش می دهد:

جای خالی رکابزنان ایرانی در تور دوفرانس / توسعه تور های دوچرخه سواری در کشور و افزایش مسابقات سالانه راه حضور موفق در تورهای جهانی

۱۳۹۸/۰۵/۰۷ - ۱۶:۲۹:۰۰
کد خبر: ۸۷۸۰۲۲
جای خالی رکابزنان ایرانی در تور دوفرانس  / توسعه تور های دوچرخه سواری در کشور  و افزایش مسابقات سالانه راه حضور موفق در تورهای جهانی
مسوول آکادمی فدراسیون دوچرخه سواری می گوید: اگر سالانه رده زیر 23 سال که رده بسیار مستعدی در دوچرخه سواری محسوب می شودرا بتوانیم ساپورت کنیم وبین 200 تا 250 روز رقابت را برایشان تعریف کنیم این دوچرخه سواران مسلما بعد از پیشرفت وحضور در تیم های اروپایی خواهند توانست به توردوفرانس هم برسند.

 خبرگزاری برنا لرستان -گروه ورزشی:  صد وششمین دوره از رقابت های تور دوفرانس مهمترین رویداد دوچرخه سواری ویکی از بزرگترین رویدادهای ورزشی جهان روزگذشته 28 ژوئیه یعنی ششم مرداد ماه   با قهرمانی " اگال برنال" دوچرخه سوار کلمبیایی تیم "ینئوس" در مرکز شهر پاریس  به کار خود پایان داد .

اهمیت این رقابت  مهم ورزشی آنچنان است که بنا به گزارش ها وآمارهای رسمی از آن حتی به عنوان پربیننده ترین رویداد ورزشی جهان که مخاطبان به صورت زنده با لحظه لحظه برگزاری این رقابت ها  در ارتباط هستند  نیز یاد می شود.

 تور دوفرانس درقیاس  با دیگر گراندتورهای دوچرخه سواری  از جمله تور جیرو ایتالیا ،تور اسپانیا و... بلندترین قله رقابت های دوچرخه سواری جهان محسوب می شود ورویای هر رکابزنی  از  سرتاسر جهان است تا  بتواند در این مسابقه نفس گیر و21 روزه شرکت کند.

امامیزان آشنایی و گیرایی ایرانیان با  این مسابقه مهم جهانی  چه اندازه است وایرانیان چرا هنوز نتوانسته اند در این رقابت شگفت انگیز ورزشی حضور یابند  ودوچرخه سواران ایرانی باید چه مسیری را پیش گیرند تا بتوانند در مسیر 3500 کیلومتری این تور رکاب بزنند؟

 مسئول آکادامی فدراسیون دوچرخه سواری در خصوص  جایگاه وعظمت تور دوفرانس  به برنا می گوید: توردوفرانس به خاطر قدمت آن دومین رویداد ورزشی پرسابقه جهان است به طوریکه در رتبه بندی رویدادهای بزرگ ورزشی جهان اولین رتبه متعلق به المپیک بوده که  از سال 1892 شروع شده وبه صورت امروزی ومدرن برگزار می شود  ولی  دومین رتبه به مسابقات دوچرخه سواری  توردوفرانس  تعلق دارد  که از سال 1903 تا به امروز در سطح جهان در حال برگزاری است  .

 مازیار فرزاد با اشاره به میزان بالای تماشگران این مسابقه ، بیان می کند:  از لحاظ میزان مخاطب وحجم  جمعیتی که به صورت زنده به این رقابت ها نگاه می کنندتوردوفرانس  پر مخاطب ترین رویداد ورزشی به حساب می آید  به شکلی که  طبق آمار رسمی که خودبرگزارکنندگان  توردوفرانس اعلام کرده اند  19 میلیون نفر  به صورت مستقیم این مسابقات را به صورت زنده تماشا می کنند  وهمچنین در 21 مرحله این مسابقات که به میزبانی  کشورهای فرانسه ،سوئیس ، بلژیک و انگلیس  برگزار می شود نیزتماشاگران اطراف مسیر جمع می شوند ومسابقات را به صورت زنده تماشا می کنند .

* آشنایی ایرانیان با تور دوفرانس

اما از چه تاریخی ایرانیان  البته ورزش دوستان و خصوصا دوچرخه سواران ایرانی با توردوفرانس آشنا شده اند ؟

فرزاد تصریح  می کند: قبل از انقلاب رکابزنانی مثل علی پورمهر  وحسن آریان فر و...از   ایران در تور جیرو ایتالیا به عنوان یک گراند تور و دومین تور بزرگ دوچرخه سواری جهان شرکت کرده اند ولی در  سال 1353 که تورها در ایران برگزارشد و دوچرخه سواران ایرانی درمسابقات شرکت کردند باقدیمی ترین و شاخص ترین تور دوچرخه سواری جهان یعنی  تور دوفرانس هم آشنایی پیدا کردند .

 او با بیان اینکه  در همین سال 1353 هم دوچرخه سواری  حرفه ایی در ایران دنبال شده است،یادآورمی شود: البته تور آذربایجان ایران  در سال 1366  در کشور استارت خورده وتا به امروز  توانسته ایم آن را در 32 دوره مختلف برگزار کنیم  ومیزبانی بدهیم .

 

*اهمیت وجایگاه ویژه تورها در ورزش دوچرخه سواری

تور ها نقشی مهم در توسعه دوچرخه سواری ایفا می کنند وتوسعه وپیرفت حرفه ایی این ورزش در یک کشور بدون توسعه تور ها امکان پذیر نیست .

تورها امروز حتی برند ورزش دوچرخه سواری وهویت ورزشی  کشور ها محسوب می شوند به طوریکه تور دوفرانس سمبلی در کشور فرانسه  محسوب شده و بنا به قدمت وعظمتش برهویت تاریخی مردم این کشور  نیز سایه افکنده است وبخشی از وجود ورزشی وفرهنگی فرانسه شده است.

ظاهرا اگر قرار براین باشد دوچرخه سواری ایران فاصله اقیانوسی اش را با جهان کم کند باید بر راه اندازی تورها تمرکز کرده و در جهت توسعه کیفی  آنها سرمایه گذاری کند.

مسئول آکادامی فدراسیون دوچرخه سواری   در خصوص جایگاه تور های دوچرخه سواری ،بیان می کند:  دوچرخه سواری متشکل از رشته های مختلف  از رقابتهای جاده ایی گرفته تا پیست ،کوهستان ، تریال، بی ام ایکس وحرکت های نمایشی ودیگر رشته ها است.

 به گفته فرزاد پرقدمت ترین  رشته های دوچرخه سواری یکی رشته 200 متر است ودیگری استقامت جاده  است که تورها در بخش استقامت جاده قرار می گیرند .

 اوهمچنین با اشاره به اهمیت دوچرخه سواری جاده و لزوم توجه به جایگاه تور ها در ایران  ،می گوید: همین موضوع باعث شده است که در ایران به خاطر وجود جاده های مناسب برای دوچرخه سواری   رشته استقامت  بیشتر جا بیفتند ومورد استفاده قرار بگیرد وتیم های مختلفی روی آن سرمایه گذاری کنند ؛البته  فدراسیون وسیستم دولتی ورزش  هم بیشتر به این موضوع  روی بیاورد.

فرزاد با تاکید بر ضرورت توسعه تور های دوچرخه سواری در کشور ، اضافه می کند: تورها ی دوچرخه سواری  مخاطب بیشتر واسپانسری  بهتری را می توانندجذب کنند وبه خاطرتماشای آن به صورت زنده  با استقبال زیادی از طرف  مردم روبرومی شوند.

*وضعیت  تورهای دوچرخه سواری  ایران  نسبت به تورهای جهانی

مسئول آکادامی فدراسیون دوچرخه سواری   در خصوص وضعیت تورهای دوچرخه سواری در کشور  در مقایسه با تورهای بین المللی دیگر ،عنوان می کند: قدیمی ترین تور دوچرخه سواری  در قاره آسیا  تور آذربایجان است که  از 1366 در کشورمان حال برگزاری  است و  قدمت 32 ساله دارد و  اگر مقایسه کیفی داشته باشیم تور آذربایجان  در گذشته سطح بالایی داشت وآرزوی  دوچرخه سواران آسیایی بود که در تور آذربایجان شرکت کنند؛تورهای دیگری هم مثل تور کینگ های لِیک چین و سینکاراک اندونزی در آسیا راه اندازی شده است   که در حال حاضربه خاطر جذب پول واسپانسر های زیاد سطح وکلاس برگزاری شان از آذربایجان ایران بالاتررفته  است و دوچرخه سواران غیر آسیایی و اروپایی نیز  در آن شرکت می کنند ولی تور آذربایجان قدمت واعتباری دارد که باتوجه به شرایط آن می تواند از این تورها هم بسیار جلو تر باشد .

مازیار فرزاد  با بیان اینکه  قبلا به خاطر کمتر بودن مشکلات اقتصادی  ، وجود اسپانسرینگ و حمایت های دولتی از ورزش تورهای زیادی در کشور برگزار می شدو روی دوچرخه سواران تاثیر زیادی  داشت ،ادامه می دهد: در گذشته تور ریاست جمهوری ، تور تفتان ، تورمازندران ، تور کرمان در کنار تور آذربایجان برگزار می شداما درحال حاضر هم  برای برگزاری   دو تور آذربایجان  وتور میلاد برنامه ریزی کرده ایم  واگر موفق شویم امسال تور کرمان را نیز  برگزار خواهیم کرد  لذا می شودسه تورفعال را فعلان در کشور  اسم برد.

*برای راه اندازی تورهای دوچرخه سواری چه ویژگی هایی لازم است ؟

طبیعتاراه اندازی  تور های دوچرخه سواری مانند هر رویداد دیگری نیازمند شرایط و شاخص های خاص خود می باشد وبرگزاری یک تور علاوه بر موجودبودن پتانسیل ها وویژگی های آمایشی  لازم به همت وحمایت سیستم دولتی و مسئولین هم  نیاز جدی دارد.

 به گفته فرزاد برای راه اندازی  وتوسعه تورها در کشور اهمیت دادن مسئولین استان هابا توجه  به جایگاه وعظمت تور های دوچرخه سواری درجامعه و  ورزش موضوعی بسیار مهم است به طوریکه مسئولین این  قصدوانگیزه را داشته باشند تا این رویداد را در استان خودشان برگزار کنند چون تور ها جذابیت فوق العاده زیادی دارند ومردم را می توان به استقبال وتماشای دوچرخه سواری کشاند لذا مسئولین با همکاری همه  ارگانها ،پلیس ،اداره ورزش  و...می توانند امکانات لازم مثل نیروهای خدماتی وتدارکاتی را برای  خدمات اداری وهیئت های دوچرخه سواری به عنوان بازوهای اجرایی تور ها در خدمت برگزار کنندگان تورها قرار دهند .

Image result for ‫توردوفرانس‬‎

 

*ارتباط مستقیم  تور های دوچرخه سواری با باشگاها

باشگاه ها نقش کلیدی در برگزاری تورهای دوچرخه سواری ایفا می کنند وبه تعبیری هویت تورها را تشکیل می دهند .

به گفته مسئول آکادمی فدراسیون دوچرخه سواری تورهای دوچرخه سواری وقتی معنا پیدا می کنند که یک اسپانسر وجودداشته باشد تا تیمی را حمایت کند  این اسپانسرها  برروی لباس باشگاه ها تبلیغ می کنند ،در رسانه ها نمایش داده می شوند ، مانورمی دهند  وبرندشان دیده می شود ومورد استقبال عمومی قرار می گیرند اگر مسئولین ما هم روی این موضوع سرمایه گذاری کنند این مراحل دست به دست یکدیگر می دهندو تورها نیز  سروشکل خودش را پیدا می کنند ؛الان تور دوفرانس وهمه تورها نیز پایه واساسشان هم روی باشگاه ها است  وهمین تیم هایی که در توردوفرانس شرکت می کنند دارای  اسپانسرهای اصلی وقوی هستند .

 

 

*ظرفیت استانهای ایران برای راه اندازی تور های دوچرخه سواری

مسیر یابی تورها  به بحث فنی رقابت ها  مرتبط بوده  واینکه استانهای ایران بنا به شرایط جغرافیایی شان تاچه اندازه مستعد گسترش تورهای دوچرخه سواری هستندنیازمند نگرش فنی به ورزش دوچرخه سواری است .

فرازد با اشاره به لزوم توجه به توسعه تور های دوچرخه سواری در استانهای مختلف کشور، می گوید:  اولین موضوع این است که مانباید خودمان را  با کشور های اروپایی مقایسه کنیم چون در این کشورها دوچرخه یک وسیله نقلیه عمومی است وبه صورت روزانه از آن استفاده می شود ولی در کشور ما این شکل استفاده از دوچرخه به جزشهر هایی مثل  یزد واصفهان هنوز جانیفتاده است  ؛ مثلا در این دو شهر می گویند شهر دوچرخه ها؛ چون بنا به  زیرساختها و موقعیت شان مردم   از همان قدیم بیشتر از دوچرخه استفاده می کنند به همین خاطر در ایران اگر بخواهیم از نظر آمایش سرزمینی به زیرساختهای دوچرخه سواری  نگاه کنیم یک مقدار استفاده از دوچرخه کم شده است  .

 مسئول آکادمی فدراسیون دوچرخه سواری  با بیان اینکه  از لحاظ مسیریابی برگزاری تورها به  این نیست که بگوییم برگزاری تورها در یک مسیر خاص بایدانجام گیرد ،اضافه می کند: در استانهای مختلف ایران مسیرهای جذابی وجوداردکه هم از لحاظ زیبایی مسیر وهمچنین از لحاظ مسافت وامنیت  ظرفیت و ویژگی های برگزاری تورهامهم در آنها وجوددارد.

*جای خالی رکابزنان ایرانی در تور دو فرانس

بدون شک رویای هر دوچرخه سوار حرفه ایی  ایرانی است تا مانند هر رکاب زن دیگر از سرتاسر جهان در مهمترین رویداد دوچرخه سواری جهان یعنی تور دو فرانس رکاب بزنداما ظاهرا هنوز هیچ دوچرخه سوار ایرانی موفق به حضور در تور دوفرانس نشده است .

مازیار فرازد در این خصوص  می گوید:  در گذشته چندین دوچرخه سوار ایرانی بودند که قصد شرکت  در  توردوفرانس را داشتند این دوچرخه سواران با توجه به اینکه آن زمان جزء رنکینگهای اول آسیا بودند می توانستند در توردوفرانس شرکت کنند . 

مسئول آکادامی فدراسیون دوچرخه سواری   با بیان اینکه شرکت  در تور دوفرانس توانایی خاصی را می طلبدوحضور و موفقیت در مسابقات تیم های حرفه ایی  از شروط آن است ،یادآورمی شود :  بعد از اینکه دوچرخه سواران  در تیم های حرفه ایی  شرکت کردندباید  بتوانند دررقابت تیمی نیز دوام بیاورند و جزء ده نفر برتر تیم شوند تا به توردو فرانس برسند.

او می افزاید:   هرکدام از این تیم ها  با 30 تا 40 دوچرخه سوار  قرارداد می بندند واز این تعداد کسانی که رنکینگ بیشتری داشته باشند وبالاترین عملکردرا برای حضور در یک رقابت 21 روزه مثل توروفرانس داشته باشند  انتخاب می شوند .

فرزاد با اشاره به توانایی و استعداد رکابزنان ایرانی در تور دوفرانس توسعه تور های داخلی و حضوردر رقابت های بین المللی را مهم می داند و براین باور است:  دوچرخه سواران ایرانی  خواهند توانست در توردوفرانس شرکت کنند اگر زیرساختهای لازم وجوداشته باشد واین موضوع مهم مستلزم این است که تورهای زیادی در کشور داشته باشیم .

او با بیان اینکه   تا در کشور تورهای داخلی  و کثرت مسابقات با کیفیت  بالایی نداشته باشیم  نمی توانیم در رقابت های مهم وبزرگی مثل تور دوفرانس شرکت کنیم ، خاطر نشان می کند:  در سال باید 250 مسابقه داشته باشیم تا به توردوفرانس برسیم .

به گفته مازیار فرزاد اگرسالانه  رده زیر 23 سال که رده بسیار مستعدی در دوچرخه سواری  محسوب می شودرا  بتوانیم ساپورت  کنیم وبین 200 تا 250 روز رقابت را برایشان تعریف کنیم  این دوچرخه سواران مسلما بعد از پیشرفت وحضور در تیم های اروپایی   خواهند توانست  به توردوفرانس هم برسند.

مسئول آکادمی فدراسیون دوچرخه سواری   تقویت تیم ها وباشگاه های داخلی را نیز مهم برمی شمارد و تاکید می کند: حتی اگر تیم های داخلی رانیز  تقویت کنیم  برروی روند حرفه ایی تر شدن دوچرخه سواری ما دررسیدن استعدادهایمان به تورهای مهم جهانی از جمله تور دوفرانس موثراست؛ما قبلا تیم شهرداری تبریز و تیم پیشگامان را داشتیم که قبلابا حمایتهای دولتی ساپورت می شدندو اگر مجددا ساپورت شوند وپیش بروند مسلما دوچرخه سواری ما باز قله اول آسیا خواهد شد .

به نظر می  رسد هم ظرفیت راه اندازی و  توسعه تور های دوچرخه سواری  در استانهای مختلف ایران وهم استعداد لازم برای حضور دوچرخه سواران  ایرانی در توردوفرانس  وجودداردتا  رکابزنان ایرانی بتوانند فاصله اقیانوسی دوچرخه سواری ایران را با جهان کم کنند ولی این  مهم تنها مستلزم حمایت جدی از ورزش دوچرخه سواری به عنوان یک ورزش چند بعدی است که ارتباط با آن یک نگرش فوق العاده علمی وفنی را می طلبد  .

 

گزارش : رضا جودکی نژاد

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز