معاون رئیس‌جمهوری در حاشیه بازدید از بنای تاریخی کاخ چای‌خوران چالوس:

۸۰ بنای تاریخی به بخش خصوصی واگذار شد

۱۳۹۸/۰۵/۰۸ - ۱۷:۴۹:۳۵
کد خبر: ۸۷۸۵۷۹
۸۰ بنای تاریخی به بخش خصوصی واگذار شد
معاون رئیس‌جمهوری در حاشیه بازدید از بنای تاریخی کاخ چای‌خوران چالوس گفت: 80 بنای تاریخی به بخش خصوصی واگذار شد.

به گزارش خبرگزاری برنا از چالوس؛ علی اصغر مونسان، معاون رئیس‌جمهوری و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور گفت: طی 11 سال گذشته یعنی از سال 87 تاکنون حدود 80 بنای تاریخی کشور برای مرمت و استفاده در امور گردشگری به بخش خصوصی واگذار شده است. ‎

وی افزود: امروز در خیلی از بناهای تاریخی که واگذار شده اقامتگاه‌ها و مراکز پذیرایی فاخر ایجاد شده و البته در واگذاری بناها باید بسیاری از مسائل مانند محیط و هویت اثر تاریخی هم رعایت شود.

علی‌اصغر مونسان اظهار داشت: تاکنون بناهای تاریخی که واگذار شده در طول مرمت و واگذاری اشتغال فراوانی هم ایجاد کرده ضمن اینکه هر سال در قانون بودجه اعتباراتی هم برای این موضوع پیش‌بینی می‌شود.

وی افزود: با توجه به محدودیت‌های مالی دولت و وجود قانون واگذاری بناهای تاریخی مصوب مجلس شورای اسلامی، می‌توان پس از واگذاری برخی از بناهای تاریخی از ظرفیت بخش خصوصی برای مرمت آنان استفاده کرد.

به گفته وی، از سال 87 تاکنون  80 بنای تاریخی به بخش خصوصی کشور واگذار شده که این تعداد در مازندران حدود چهار بنا بوده است.

کاخ چای‌خوران چالوس به عنوان اثر ملی، در جنوب میدان معلم چالوس و در محوطه کاخ و جنب دادگستری این شهر گردشگرپذیر واقع شده است.

این کاخ در محوطه‌ای به گستره  حدود چهار هزار متر در یک طبقه و زیرزمین ساخته شده است و 2 ورودی  اصلی بنا در ضلع‌های شرقی و غربی واقع هستند و فضاهای داخلی ساختمان از دو بخش اصلی و خدماتی تشکیل شده که با راهروی میانی به هم متصل می شوند.

بخش اصلی این بنا شامل بالکن ستون‌دار شمالی و دو تالار مربع شکل در قسمت جنوبی و یک تالار مستطیلی در جهت شمالی- جنوبی است که با تزئینات گچ‌بری مزین شده است. بخش خدماتی شامل 2 اتاق و آبدارخانه و دو ایوان در قسمت‌های شرقی و غربی است.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز