‍ رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان:

کشت ۴۵۰ هکتار چغندر پاییزه در استان در سال زراعی جاری / کشت ۲۰ هزار هکتار کلزا دیم و آبی

۱۳۹۸/۰۵/۰۹ - ۱۳:۳۲:۴۲
کد خبر: ۸۷۸۹۸۸
کشت ۴۵۰ هکتار چغندر پاییزه در استان در سال زراعی  جاری  / کشت  ۲۰ هزار هکتار کلزا دیم و آبی
عبدالرضا بازدار گفت: ‍ ‍ در سال زراعی جاری ۲۰ هزار هکتار کلزا دیم و آبی و ۴۵۰ هکتار چغندر پاییزه در استان لرستان کشت می شود.

به گزارش خبرگزاری برناازلرستان ؛ بازدار امروز  درحاشیه  جلسه کاشت محصولات زراعی برای سال زراعی ۹۹-۹۸به ویژه (کلزا و چغندر پاییزه) با بیان اینکه مقدار ۶۴۰۰ هکتار کشت چغندر بهاره در استان لرستان انجام شدبه رسانه ها ،اظهار کرد: یکی از اهداف و برنامه‌های سازمان جهاد کشاورزی استان لرستان توسعه کشت پاییزه در مناطق جنوبی استان شامل شهرستان‌های  پلدختر ، کوهدشت ، رومشکان و چگنی می باشد.

او افزود : امسال در نظر است با همکاری و مشارکت کارخانه قند چهارمحال و بختیاری ۴۵۰ هکتار چغندر قند در این چهار شهرستان کشت پاییزه انجام گیرد که در جهت نیل به این هدف تمهیدات لازم در نظر گرفته شده است و هدف این است که بتوانیم از بارندگی های زمستانه و بهاره استفاده نماییم و می توان گفت تقریباً نیاز آبی محصولی که می‌تواند از آب تجدیدپذیر استفاده نماید ۵۰ درصد کاهش می‌یابد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی  لرستان در خصوص برنامه‌های این سازمان جهت توسعه کشت کلزا نیز
،یادآورشد: یکی از الزامات و برنامه های خاص وزارت جهاد کشاورزی برای تامین روغن خوراکی مورد نیاز کشور توسعه کشت کلزا می‌باشد و در نظر است در سال جاری ۲۰ هزار هکتار کلزای دیم و آبی در استان لرستان کشت شود.

او بیان کرد:  خوشبختانه طی سالهای گذشته کشت این محصول در سطح استان نهادینه شده و استقبال خوبی جهت کشت کلزا توسط کشاورزان به عمل می آید.

 بازدار خاطر نشان کرد:  تاکنون ۳ هزار و ۴۰۰ تن دانه های روغنی کلزا از محصول سال قبل تحویل مراکز خرید شده است و برداشت این محصول همچنان ادامه دارد. و برای کشت کلزا در سال جاری تمهیدات لازم برای تامین بذر ، نهاده ها ، کود و ماشین‌آلات کاشت ، داشت و برداشت در این جلسه برنامه‌ریزی شد.

او گفت: جهت تشویق کشاورزان به کشت این محصول روی تامین نهاده‌ها خوب کار شده به کشاورزان بذر یارانه‌ای  داده می‌شود و با قیمت تضمینی ۳۴۰۰ تومان از آنان خریداری می شود.

 بازدار   تاکید کرد: محصول کلزا نسبت به سایر محصولاتی که رقیب کلزا می باشند می‌تواند درآمد اقتصادی خوبی برای کشاورزان به همراه داشته باشد به شرطی که کشاورزان در زمینه کاشت ، داشت ، برداشت و تاریخ کشت  نکات فنی را رعایت نماید.

 

نظر شما