استاندار گلستان در نشست تخصصی دریای خزر؛

ما در خلیج گرگان به آب نیاز داریم/ باید از همه ظرفیت های دریای خزر استفاده کنیم

۱۳۹۸/۰۵/۱۹ - ۱۷:۰۲:۰۷
کد خبر: ۸۸۳۲۱۰
ما در خلیج گرگان به آب نیاز داریم/ باید از همه ظرفیت های دریای خزر استفاده کنیم
استاندار گلستان با تاکید بر اهمیت دریای خزر اظهار کرد: با توجه به استفاده دیگر همسایگان این دریا باید از ظرفیت های بازرگانی، صنعتی و گردشگری دریای خزر استفاده کنیم.

به گزارش خبرگزاری برنا: هادی حق شناس صبح شنبه 19 مرداد در نشست تخصصی دریای خزر، ضمن تبریک 21 مرداد به عنوان روز دریای خزر تصریح کرد: از زمان تصویب کنوانسیون حفاظت از دریای خزر در 21 مرداد 1385 تا به امروز از 4 پروتکل این کنوانسیون تنها یک پروتکل مرحله استصوابی را طی کرده که آن نیز در زمینه آمادگی واکنش در مقابل آلودگی ناشی از مواد نفتی است.

وی افزود: محیط زیست باید در خدمت آدمی باشد و صد البته باید به لحاظ شرعی، عرفی و قانونی از آن حفاظت کرد.

وی با اشاره به ظرفیت های دریای خزر گفت: از ابتدای سال جاری تا به امروز 57.5 میلیون تن بار در بنادر کشور تخلیه شده که 55 میلیون تن آن در جنوب و 2.5 میلیون تن آن در شمال بوده است و این نشان می دهد که کمتر از 5 درصد تجارت از طریق شمال صورت گرفته است.

استاندار گلستان یادآور شد: نگاه بخش بازرگانی در تجارت با اروپا معطوف به جنوب است و توسعه نگاه بازرگانی و گردشگری با آسیای میانه از طرق دریای خزر بسیار کم است. حق شناس خاطر نشان کرد: 6 درصد گاز و 4 درصد نفت جهان در دریای خزر است و ما تقریباً نگهبان و نظاره گر صنعتی هستیم که در این دریا اتفاق می افتد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به خشک شدن 20 درصد از خلیج گرگان گفت: ما در خلیج گرگان به آب نیاز داریم و این آب یا باید از تعطیلی سدها و یا لایروبی تامین شود.

استاندار گلستان تصریح کرد: ادامه روند فعلی با فرض ثابت بودن همه شرایط موجب کاهش سالیانه 80 تا 100 سانتی متری از آب موجود در خلیج می شود و با این روند خلیج گرگان خشک خواهد شد و خطر ریز گرد ها گرگان راتهدید می نماید.

وی اظهار کرد: لایروبی یک راه حل است و اتفاقا آخرین راه حل است اما خلیج گرگان نیاز به احیا دارد.

لازم به ذکر است در این نشست تخصصی که با حضور اساتید دانشگاه برگزار شد موضوعات و ظرفیت های دریای خزر مورد بررسی قرار گرفت.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز