معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان شمالی

بیش از ۹۰ درصد آثار ملی خراسان شمالی تعیین حریم نشده‌اند

۱۳۹۸/۰۵/۲۳ - ۱۵:۰۰:۱۹
کد خبر: ۸۸۴۱۶۰
بیش از ۹۰ درصد آثار ملی خراسان شمالی تعیین حریم نشده‌اند
معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان شمالی گفت: کمتر از ۱۰ درصد از ۵۰۹ اثر ملی ثبت شده در این استان تعیین حریم شده اند.

به گزارش خبرگزاری برنا؛ علی مستوفیان روز سه شنبه با بیان این مطلب اظهار داشت: تنها حریم ۳۴ اثر ملی در خراسان شمالی تعیین شده و با توجه به شیوه نامه جدید سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، امسال باید حریم ۱۰  تا ۱۵ اثر تاریخی دیگر نیز تعیین شود.

وی با بیان اینکه تعیین حریم در سال های قبل مورد غفلت واقع شده بود، افزود: شورای حریم آثار تاریخی استان با هدف اجرایی شدن شیوه نامه تعیین حریم آثار ملی، که به منظور وحدت رویه در این بخش تشکیل شده، تعیین حریم، اجرا، بازنگری و نظارت بر حرایم آثار ملی را تبیین می کند.

وی از برگزاری نخستین جلسه این شورا خبر داد و اظهار داشت: در این جلسه، استعلامات دریافتی در محدوده های تاریخی استان مورد بررسی قرار گرفت.

مستوفیان گفت: با این شیوه نامه از نظر قانونی دستمان در حفاظت از آثار ملی باز خواهد بود و در واقع این دستورالعمل ابزاری قانونی است تا بتوان با استفاده از آن بهتر به این حیطه وارد شده و حریم میراث ملی را کنترل و نظارت کرد.

تاکنون ۶۲۱ اثر تاریخی، طبیعی و ناملموس خراسان شمالی در فهرست آثار ملی ثبت شده است.

از مجموع آثار ثبت شده این استان در فهرست آثار ملی، ۵۰۹ اثر تاریخی، ۴۲ اثر طبیعی، ۷۰ اثر ناملموس و تعداد ۱۱ اثر نیز ثبت جهانی شده است.

استان خراسان شمالی با داشتن یکهزار و ۲۰۰ اثر تاریخی شناسایی شده در شمال شرق کشور قرار دارد.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز