جمعیت بهره مند از شبکه فاضلاب در آذربایجان غربی ۱۵ درصد از میانگین کشوری بالاتر است

۱۳۹۸/۰۵/۲۶ - ۱۴:۲۷:۲۰
کد خبر: ۸۸۵۸۶۷
جمعیت بهره مند از شبکه فاضلاب در آذربایجان غربی ۱۵ درصد از میانگین کشوری بالاتر است
معاون مهندسی و توسعه شرکت آب و فاضلاب شهری آذربایجان غربی گفت: جمعیت بهره مند از شبکه فاضلاب در استان 15 درصد از میانگین کشوری بالاتر است.

به گزارش برنا آذربایجان غربی، مقداد اسکندرپور معاون مهندسی و توسعه شرکت آب و فاضلاب شهری آذربایجان غربی در این خصوص می گوید: از جمعیت 2 میلیون و 219 هزار نفری در شهرهای آذربایجان غربی، یک میلیون و 448 هزار نفر از شبکه جمع آوری بهداشتی فاضلاب بهره مند هستند.

اسکندرپور با بیان اینکه این میزان شامل 65.3 درصد از کل جمعیت شهری استان است، تصریح کرد: میانگین بهره مندی جمعیت شهری استان نسبت به میانگین کشوری بالاتر است به طوری که 50.8 درصد از کل جمعیت شهری کشور از خدمات شبکه جمع آوری فاضلاب بهره مند هستند و این ارقام نشان از این دارد که آذربایجان غربی از نظر خدمات جمع آوری فاضلاب، 15 درصد نسبت به میانگین کشوری بهتر عمل کرده است.

این مسئول از واگذاری 371 هزار و 900 فقره انشعاب فاضلاب در استان خبر داد و افزود: این میزان شامل  550 هزار آحاد می شود.

معاون مهندسی و توسعه شرکت آب و فاضلاب شهری آذربایجان غربی با بیان اینکه 2 هزار و 757 کیلومتر از شبکه جمع آوری فاضلاب استان به صورت مدرن است، ادامه داد: 330 کیلومتر از شبکه جمع آوری فاضلاب استان سنتی است که در تلاش برای تبدیل آن به شبکه مدرن هستیم.

اسکندرپور یادآور شد: از 38 شهر استان آذربایجان غربی، 12 شهر دارای انشعاب فاضلاب هستند و در این راستا تلاش شده شهرهایی که بیشترین جمعیت را دارند در اولویت قرار گیرند.

وی با اشاره به تصفیه خانه های در مدار بهره برداری استان، اظهار داشت: 10 تصفیه خانه فاضلاب در مدار بهره برداری است که این تصفیه خانه ها ظرفیت تصفیه 300 هزار مترمکعب در شبانه روز را دارند.

این مسئول به تصفیه خانه های فاضلاب در دست ساخت اشاره کرد و گفت: مدول سوم تصفیه خانه فاضلاب خوی با قابلیت زیر پوشش قرار دادن 71 هزار نفر جمعیت و مدول سوم تصفیه خانه فاضلاب ارومیه با توانایی زیر پوشش قرار دادن 300 هزار نفر، دو تصفیه خانه فاضلاب در دست اجرای استان هستند.

معاون مهندسی و توسعه شرکت آب و فاضلاب شهری آذربایجان غربی با بیان اینکه اجرای طرح های فاضلاب بنا به دلایل زیست محیطی، نیاز به اخذ مجوز دولت دارند، اعلام کرد: در اولویت بندی اجرای  طرح های فاضلاب شهرها ، تراکم و بار جمیعیتی مد نظر گرفته می شود.

اسکندرپور با بیان اینکه 12 شهر استان شامل ارومیه، مهاباد، میاندوآب، خوی، سلماس، ماکو، اشنویه، پیرانشهر، سردشت، نقده، قره ضیاالدین و بوکان دارای شبکه فاضلاب هستند، گفت: بخش عمده ای از شبکه سنتی فاضلاب در جنوب استان است که سالانه بخشی از شبکه های سنتی با شبکه مدرن جایگزین میگردند.

وی با بیان اینکه در شهرستان شاهین دژ نیز در مرحله واگذاری انشعاب هستیم، افزود: در 8 شهر استان شامل محمدیار ، شوط، پلدشت، ربط ، چهاربرج ، تازه شهر ، نوشین شهر و قوشچی مطالعات سامانه فاضلاب در حال انجام است .

این مسئول خاطرنشان کرد: امسال در شهرهای  ربط ،چالدران،ربط و اشنویه  عملیات اجرایی سامانه فاضلاب آغاز می شود.

40 طرح آب و فاضلاب آذربایجان غربی در دست اجرا است

معاون مهندسی و توسعه شرکت آب و فاضلاب شهری آذربایجان غربی ادامه داد: 40 طرح در قالب 100 پروژه به ارزش ریالی یک هزار میلیارد تومان در دست اجرا است که از این تعداد، 24 طرح با 77 پروژه در بخش آب و 16 طرح با 23 پروژه در بخش فاضلاب هستند.

اسکندپور با اشاره به متوسط پیشرفت فیزیکی این پروژه ها، افزود: متوسط پیشرفت فیزیکی این تصفیه خانه ها 75 درصد بوده با اتمام این طرح ها ظرفیت تامین آب از 10.7 مترمکعب در ثانیه به 12 مترمکعب در ثانیه ارتقا می یابد و در بخش فاضلاب نیز میزان بهره مندی از 65.2 درصد به 75 درصد افزایش خواهد یافت.

وی افزود : شرکت آب و فاضلاب شهری آذربایجان غربی اولین شرکتی است که به عنوان پایلوت کشوری روشهای نوین و مدرن تصفیه فاضلاب را اجرا و به بهره برداری رساند و در زمینه ارتقای سیستم های تصفیه خانه فاضلاب اقدام کرده است .

این مسئول ادامه داد: 11 تصفیه خانه در مدار بهره برداری و 2 تصفیه خانه در دست اجرا در استان داریم.

معاون مهندسی و توسعه شرکت آب و فاضلاب شهری آذربایجان غربی در ادامه به اعتبارات این شرکت اشاره و اعلام کرد: سال گذشته حدود 74 درصد اعتبارات مصوب این شرکت تخصیص یافت به طوری که،  مجموع اعتبارات مصوب ملی و استانی 144 میلیارد تومان بود که از این میزان 106.9 میلیارد تومان تخصیص یافت.

اسکندرپور افزود: سال 98 نیز از محل اعتبارات ملی و ملی استانی شده72  میلیارد تومان در نظر گرفته شده است که از این میزان 62 میلیارد تومان ابلاغ گردیده است اما  اعتبارات استانی هنوز ابلاغ نشده است.

نظر شما