آسان شدن صدور روادید برای بازرگانان افغانستان

۱۳۹۸/۰۵/۲۷ - ۱۰:۳۳:۲۸
کد خبر: ۸۸۶۲۱۸
آسان شدن صدور روادید برای بازرگانان افغانستان
روند صدور روادید برای آن دسته از بازرگانان افغانستان که با ایران تجارت می کنند بر اساس مصوبه شورای ساماندهی مبادلات مرزی خراسان رضوی آسان شد.

به گزارش خبرگزاری برنا از مشهد، معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضویدر این خصوص گفت: با هماهنگی سرکنسول ایران در هرات، صدور روادید برای تجار افغانستانی آسان شد تا بازرگانان آن کشور بتوانند به راحتی وارد ایران شوند.

علی رسولیان افزود: همچنین بر اساس مصوبه شورای ساماندهی مبادلات مرزی خراسان رضوی مقرر شد مدت زمان توقف اتباع افغانستان و کامیونهای حامل کالا برای ورود و یا خروج از آن کشور در مرز ایران کاهش یافته و هیچ مانعی باعث نشود خودرو یا فردی که از مرز افغانستان وارد کشورمان می شود در نقطه مرزی معطل شود.

وی ادامه داد: طبق توافقات پیشین استانداری خراسان رضوی با مسئولان ولایت هرات افغانستان در حوزه صادرات فرآورده های نفتی و مبادلات کالا، مقرر شد همه فرآیندهای ورود و خروج کالا در مرز  و میزان توقف کامیونها توسط گمرک دوغارون مورد شناسایی قرار گیرند و مدت زمان اجرای تشریفات گمرکی و رفت و آمد کامیونها در گمرک کوتاهتر شود.   

معاون استاندار خراسان رضوی همچنین گفت: از سال ۱۳۹۶ تاکنون سهم خراسان رضوی از صادرات ایران به افغانستان روند افزایشی داشته است. در این چارچوب حجم صادرات کالا از ایران به افغانستان از نظر وزن در سال ۱۳۹۶ در مقایسه با سال پیشتر  ۲۲ درصد، در سال ۱۳۹۷ حدود ۳۰ درصد و در چهار ماه نخست امسال ۳۱ درصد بیشتر شده است.  

فرآورده های نفتی، مصالح ساختمانی، مواد غذایی، لوازم خانگی، گاز مایع، مواد نساجی، فرش و موکت از جمله کالاهایی هستند که صادرات آنها از ایران به افغانستان رشد قابل ملاحظه ای نشان می دهد.  

افغانستان بزرگترین شریک تجاری خراسان رضوی محسوب می شود. این استان دارای سابقه تاریخی فعالیت در افغانستان به ویژه در هرات است.

۳۰ درصد صادرات ایران به افغانستان و ۵۰ درصد صادرات آن به آسیای میانه مربوط به خراسان رضوی است و بر این اساس عمده بازرگانان ایرانی فعال در آن کشورها خراسانی هستند.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز