آغاز آموزش زبان ترکی در مدارس آذربایجان شرقی از مهر ۹۸

۱۳۹۸/۰۶/۰۳ - ۰۵:۰۲:۵۸
کد خبر: ۸۸۸۷۷۵
آغاز آموزش زبان ترکی در مدارس آذربایجان شرقی از مهر ۹۸
مدیرکل آموزش و پرورش آذربایجان شرقی گفت: از اول مهرماه آموزش زبان ترکی به طور آزمایشی در برخی از مدارس استان با محتوای تعریف شده، به مدت دو ساعت در هفته و در مجموع 60 ساعت، آغاز می‌شود.

به گزارش خبرگزاری برنا؛ جعفر پاشایی در خصوص تدریس زبان ترکی در مدارس استان، اظهار کرد: روز پنج شنبه هفته گذشته در شورای آموزش و پرورش استان، دستورالعمل ابلاغی وزیر آموزش و پرورش به استان‌های سراسر کشور در قالب برنامه‌ی ویژه‌ی مدرسه بررسی شد. 

وی افزود: براساس برنامه‌ی ویژه‌ی مدرسه، هر استان در کشور به تناسب ظرفیت منطقه‌ای- بومی می‌تواند هر هفته دو ساعت از ساعات درسی را به استفاده از ظرفیت‌های خود اختصاص دهد. 

پاشایی با بیان این‌که طبق تصمیم گیری‌ها مقرر شد هفته‌ای دو ساعت به طور پایلوت جهت  آموزش زبان ترکی در استان اختصاص دهیم، گفت: با توجه به این‌که آموزش زبان ترکی همواره مطالبه‌ی عمومی مردم بوده است، به همین دلیل تصمیم بر این شد، طرح  آموزش زبان ترکی در مدارس آذربایجان شرقی اجرا شود. 

وی با بیان این‌که ستادی در استان تشکیل شده که در مدت 20 روز تعداد مدارس، مدرس و محتوا را تعریف می‌کند، گفت: تعداد مدرس و مدارسی که در این طرح مشارکت داده می شوند به احتمال زیاد تا 25 و 26 شهریورماه اعلام خواهد شد. 

مدیرکل آموزش و پرورش آذربایجان شرقی با اشاره به اهمیت آموزش زبان ترکی در مدارس استان، گفت: طبق اصل 15 قانون اساسی همواره به آموزش زبان‌های بومی و محلی تاکید شده است، استان ما نیز جزو استان‌های دو زبانه بوده و به همین دلیل باید زبان‌های بومی و محلی را تقویت کنیم. 

 وی در بخش دیگر سخنان خود با بیان این‌که امسال تعداد بازنشستگان آموزش و پرورش زیاد است، گفت: با توجه به برنامه ریزی‌های انجام شده در اول مهرماه هیچ کلاسی خالی از معلم نخواهد بود. 

وی ادامه داد: آموزش و پرورش استان طبق قانون از ظرفیت معلمان حق التدریس و بازنشستگان در مدارس استفاده خواهد کرد. 

پاشایی، از ورود 1200 نفر نیروی جدید از دانشگاه فرهنگیان به آموزش و پرورش  در مهرماه سال جاری خبر داد و گفت: طبق ماده 28 معلمان جدیدی به آموزش و پرورش اضافه می‌شود و به همین دلیل هیچ کمبود معلمی برای سال تحصیلی جدید نخواهیم داشت.

 

نظر شما