کشت بادام زمینی برای نخستین بار در شهرستان شاهین‌دژ

۱۳۹۸/۰۶/۰۳ - ۰۷:۰۰:۰۰
کد خبر: ۸۸۸۸۴۷
کشت بادام زمینی برای نخستین بار در شهرستان شاهین‌دژ
مدیر جهادکشاورزی شاهین‌دژ گفت: نخستین مزرعه بادام‌زمینی این شهرستان که در سطح ۲ هکتار کشت شده ، از وضعیت مطلوبی برخوردار است.

به گزارش برنا آذربایجان غربی، سعید خدایی افزود: اولین بار محصول بادام زمینی در سطح ۲ هکتار در روستای چوپلوجه ، دراوایل اردیبهشت کشت شده و هم اکنون در مرحله رشد و جوانه زنی قرار دارد و به عنوان نخستین تجربه کشت این محصول عملکرد بسیار موفقی داشته است.

وی ادامه داد: میانگین کشت بادام زمینی در این مزارع ۲ تُن در هر هکتار برآورد شده است و زمان برداشت محصول از ۲۰ شهریور آغاز می شود.

خدایی اظهار کرد: کشت این محصول به کشاورزانی که حاصلحیزی زمین‌ها زراعی آن‌ها در سطح پائینی است اجازه می‌دهد که با خیال آسوده از برداشت قابل قبول،  این محصول را در زمین‌های خود بکارند.

وی با اشاره به اینکه بادام زمینی جزو محصولاتی با ارزش افزوده بالاست که توسعه کشت آن می‌تواند به تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی در منطقه کمک قابل توجهی کند، بیان کرد: این محصول از لحاظ فنی و تخصصی در تناوب با غلات قرار گرفته و به اصلاح و بهبود حاصلخیزی خاک نیز کمک قابل توجهی می‌کند.

مدیر جهاد کشاورزی شاهین‌دژ گفت: دانه بادام زمینی دارای ۳۰ تا ۴۵ درصد روغن و ۲۵ درصد پروتئین بوده و این گیاه باعث تثبیت ازت هوا در خاک می‌شود، بنابراین کشت این محصول به حاصلخیزی خاک کمک کرده و درآمد خوبی را نیز عاید کشاورزان می کند.

وی توسعه مکانیزاسیون و افزایش صنایع تبدیلی را از راهکارهای موثر در ارتقای کمی و کیفی تولید این محصول دانست و افزود: کشت مکانیزه بادام زمینی بخاطر کاهش هزینه‌ها، استفاده مناسب از زمین، سهولت کار و بهره‌وری مناسب از اهمیت بالایی برخوردار است.

شاهین‌دژ در مجموع دارای  ۸۵ هزار هکتار زمین زراعی و باغی است که از این مقدار ۲۰ هزار هکتار به صورت آبی کشت می شود.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز