آیا آب خروجی از دستگاه های تصفیه خانگی نیز آلودگی میکروبی دارد؟

۱۳۹۸/۰۶/۰۶ - ۰۸:۰۰:۵۹
کد خبر: ۸۹۰۵۴۴
آیا آب خروجی از دستگاه های تصفیه خانگی نیز آلودگی میکروبی دارد؟
مدیر سلامت محیط کار معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اراک گفت: نتایج پژوهش علمی بر روی ۱۱۰ دستگاه تصفیه آب در دانشگاه علوم پزشکی اراک بیانگر آن است که آب خروجی از این دستگاه ها آلودگی میکروبی دارد.

به گزارش خبرگزاری برنا؛ «حسن مهرعلی» گفت: براساس نتایج حاصل از این تحقیق ۲۲ درصد از آب ورودی به دستگاه تصفیه آب سالم است ولی آب خروجی آلودگی میکروبی دارد.

وی اظهار داشت: با توجه به حذف کلر در فیلتر سیاه کربن اکتیو دستگاه تصفیه خانگی رشد باکتری ها در بخش های دیگر دستگاه رخ می دهد.

مدیرسلامت محیط کار معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اراک گفت: دستگاه های تصفیه آب در فرآیند رقابتی شیمیایی حذف یون ها،  ابتدا یون های مفید مانند کلسیم، منیزیم، پتاسیم و فلوراید را حذف می کنند تا بتوانند سایر یون های زیان آور نظیر نیترات و نیتریت را  به چنگ بیاورند.

مهرعلی افزود: تاخیر در تعویض فیلتر،  عملکرددستگاه را کاهش می دهد که در  ۲۲ درصد موارد فیلتر دستگاه تعویض نمی شود و یا با تعلل در تعویض به مصرف همان آب آلوده عادت می کنند.

وی اظهار داشت: مصرف کنندگان آب دستگاه های تصفیه آب خانگی از کیفیت آب مصرفی خود در عمل اطلاعی ندارند و دستگاه امکان آگاهی برای مصرف کنندگان از آب دستگاه تصفیه را فراهم نمی کند.

مدیرسلامت محیط کار معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اراک گفت: مخازن ذخیره آب دستگاه های تصفیه خانگی قابلیت  شستشو ندارد و پس از مدتی لایه ای از باکتری ها (بیوفیلم) در جداره مخزن مستقر و ایجاد آلودگی  توکسین در آب می کند.

مهرعلی افزود: این مخزن سال ها شستشو نمی شود و اگر امکان دست کشیدن و یا رویت درون آن باشد لایه لزج به خوبی قابل دیدن است.

وی اظهار داشت: باکتری های آلاینده در آب در شرایط دمایی گرم و مرطوب در زیر ظرفشویی آشپزخانه و شسته نشدن فیلتر و باکتری ها تکثیر می یابد.

مدیر سلامت محیط کار مرکز بهداشت استان مرکزی اظهار داشت: سیاهی و تیرگی فیلترها را که افراد در زمان تعویض فیلتر مشاهده می کنند بیشتر ناشی از همین تکثیر باکتری ها است.

مهرعلی گفت: مشکل دیساسیون و تخریب و تجزیه بافت و پلیمر فیلترها و مواد آلی تکثیر یافته بر روی آن ها و راهیابی به آب آشامیدنی نیز موضوع دیگری است که بررسی آن ها به پژوهش علمی جداگانه نیاز دارد.

وی افزود: وجود نوعی طعم و بو بد و حتی تلخی ناشی از حذف کامل املاح و به نوعی دیونیزه شدن آب در محصول خروجی دستگاه های تصفیه خانگی و بر هم خوردن بالانس یون ها مشهود است  و اکثر مصرف کنندگان این تغییر طعم را تجربه و تایید می کنند ولی کم کم ذائقه آنان به همان آب دستگاه منزل عادت کرده و سایر آب ها را نامطلوب تلقی می کنند.

مدیرسلامت محیط کار معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اراک اظهار داشت: رویکرد سازمان جهانی بهداشت(WHO) به آب آشامیدنی، نگاهی تغذیه ای در تامین میکرو المان ها و عناصر ضروری بدن است و هرگز منظور  از آب آشامیدنی H۲O خالص یا بدون یون نیست.

مهرعلی گفت: در شرایطی که حذف املاح مفیدی همچون کلسیم، منیزیم و فلوراید برای بدن و جامعه ای که در معرض پوسیدگی های دندانی و پوکی استخوان و کمبود ید قرار دارد خدمت محسوب نشده و آسیب زاست.

وی افزود: خرید و بهره برداری از دستگاه دهای تصفیه آب خانگی به نام افزایش سطح بهداشت و سلامت خانوار انجام می شود  درحالی که نتایج حاصل از پژوهش دانشگاه علوم پزشکی اراک این مسئله را تایید نمی کند و نصب این تجهیزات جز تحمیل هزینه مالی ثمر دیگری برای خانواده ها ندارد.

مدیرسلامت محیط کار معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اراک اظهار داشت: استفاده از دستگاه های تصفیه آب خانگی مصرف آب را افزایش می دهد زیرا در عمل فیلترهای R.O  آب را به ۲ بخش آب کم یا بدون املاح و آب پر املاح تقسیم می کنند و آب پر املاح به طور مستقیم  به خروجی فاضلاب رفته و مصرف کنندگان آب تبدیل شده به فاضلاب را نمی بینند.

مهرعلی گفت: دستگاه های تصفیه آب خانگی برای مناطقی که جز آب دریا و یا آب شور آب آشامیدنی دیگری ندارند و یا آب لوله کشی شهری دارای اختلال است می تواند یک گزینه مطلوب باشد. 

وی افزود: آب خروجی دستگاه های تصفیه خانگی فقط برای خوشرنگ بودن چای آن هم در مناطقی که آب آن سختی بالاتر از ۵۰۰ میلی گرم در لیتر داشته باشد برای تهیه چای و برای نوشیدن مناسب نیست کاربرد دارد و به دلیل مشکلات اشاره شده استفاده از آن برای سایر مناطق توصیه نمی شود.

۴۴۷ هزار مشترک آب و ۲۵۵ هزار مشترک فاضلاب در استان مرکزی از خدمات شبکه بهره مند هستند.

 

نظر شما