معاون دفتر چاپ و نشر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی:

باید به حوزه تجهیز صنایع چاپی استان گلستان کمک شود

۱۳۹۸/۰۶/۰۹ - ۰۸:۱۳:۳۳
کد خبر: ۸۹۱۸۶۶
باید به حوزه تجهیز صنایع چاپی استان گلستان کمک شود
علی اکبر ابراهیمی معاون دفتر چاپ و نشر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی که در برنامه ششمین همایش صنعت چاپ استان گلستان حضور یافته بود، اظهار کرد: دفتر دیگری از جشنواره چاپ گشوده شده و هر جشنواره حسن و فضیلتی دارد و یک حسن این جشنواره‌ها بیان دغدغه‌های صنعت چاپ است.

به گزارش خبرگزاری برنا، ششمین همایش صنعت چاپ استان گلستان همزمان با نوزدهمین جشنواره ملی چاپ ایران، با حضور معاون دفتر چاپ و نشر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار گلستان، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی، معاون صنعت معدن و تجارت استان گلستان و جامعه ی تلاشگر و فرهیخته ی صنعت چاپ استان گلستان در ظهر پنج شنبه ٧ شهریور ماه پردیس سینمایی کاپری شهرستان گرگان برگزار شد.

علی اکبر ابراهیمی معاون دفتر چاپ و نشر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی  ضمن تبریک به حاضران و قدردانی از تلاش های فعالان حوزه ی چاپ و نشر، گفت: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اسلامی و وزارت صنعت، معدن و تجارت از بدو فعالیت صنعت چاپ بر اساس برنامه‌ریزی‌هایی که داشت نسبت به حمایت این صنعت تلاش مضاعفی انجام دادند و از هیچ کوششی دریغ نکردند.

وی یادآور شد: حمایت‌های مستقیم و غیر مستقیم، تسهیلات بانکی و ... از دهه هفتاد تا کنون برای صنعت چاپ اتفاق افتاده و در دهه هشتاد تسهیلات با کارمزد پایین به فعالان این صنعت اعطاء شد و  در دهه ۹۰ شاهد این بودیم که بحث توسعه و نوسازی صنعت چاپ طی تفاهم‌نامه سازمان صنعت، معدن و تجارت و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در راستای حمایت ورودی ماشین‌آلات و دستگاه‌های چاپ را در کشور اتفاق افتاد.

معاون امور چاپ و نشر وزارت ارشاد اسلامی تاکید کرد: در مواردی که ماشین آلات  و دستگاه های چاپی وارد کشور می‌شد این موارد معافیت گمرکی برخوردار بود و از سال ۱۳۹۲ این مهم اتفاق افتاد و دستگاه‌ها و ماشین‌آلاتی که نیاز به تجهیز داشت وارد کشور شد.

ابراهیمی با بیان اینکه به واسطه این اقدام سهم محصولات چاپی که  وارد  کشور می‌شده کاهش پیدا کرده است، گفت: در آن سال‌ها ۲۰۰ هزار تن محصولات چاپی وارد کشور می‌شد و  در سال ۱۳۹۷ به حدود ۴۰ هزار تن رسیده است.

وی با بیان اینکه سهم استان از تولیدات چاپی بسیار ناچیز بوده است، خاطرنشان کرد: برخی تسهیلات و خدمات به رفتار واحد چاپی و یا مجموعه چاپی بستگی دارد.

معاون دفتر امور چاپ و نشر وزارت ارشاد اسلامی متذکر شد: در چهار ماه ۶ هزار تن صادرات محصولات چاپی به ویژه ترکمنستان و تاجیکستان داشتیم و سهم استان گلستان به ویژه با توجه به اینکه استان مرزی است بسیار کم رنگ بود.

ابراهیمی با بیان اینکه این مهم ریشه به عدم سرمایه‌گذاری در صنعت چاپ و محصولات چاپی استان دارد، افزود: مسئولان می‌توانند به حوزه تجهیز صنایع چاپی استان در حوزه اشتغال و سرمایه‌گذاری کمک کنند.

وی گفت: با سرمایه‌گذاری در این بخش پاسخگوی نیاز های همه استان هستیم، در کشور شاهد هستیم که سفارش از استان به استان دیگر می‌رود و علت آن عدم  تجهیزات لازم چاپ در آن استان است.

معاون دفتر امور چاپ و نشر وزارت ارشاد اسلامی خاطرنشان کرد: صنعت چاپ تنها صنعت نشر نیست و بسته‌بندی متمم صنعت چاپ به‌شمار می‌رود و آن را تحت شعاع قرار داده است.

ابراهمی متذکر شد: تمامی استان‌ها پاسخگوی نیازهای بخش دولتی هستند و به لحاظ چاپ نشر به ویژه در گلستان مشکل نداریم و در خصوص سفارشات چاپ به دیگر استان‌ها در گلستان و برخی دیگر استان‌ها دغدغه وجود دارد.

وی تاکید کرد: ۹۹ درصد از واحدهای چاپی ما واحدهای فعالیت در حوزه نشر هستند و خواسته نائب رئیس اتحادیه صنعت چاپ جلوگیری از تایید فاکتورهای مالی چاپ در خارج از استان از سوی مجموعه استانداری و نهادهای دولتی است.

معاون دفتر امور چاپ و نشر وزارت ارشاد اسلامی متذکر شد:  در نقل و انتقال ماشین‌آلات بیان کردیم که اگر ماشینی از یک استان به استان  دیگر در قالب خرید و فروش منتقل شود باید مورد تایید  اداره کل فرهنگ و ارشاد دو استان‌ قرار گیرد.

وی در خاتمه، گفت: واردات کاغذ و زینک از اقداماتی بود که ارشاد دنبال کرد و نخستین محموله در مرداد سال گذشته صادر شده است بر اساس تصمیمات گرفته شده از سوی معاون اول رئیس جمهور تنها واردات در حوزه چاپ کتاب و نشریات از ارز دولتی بهره‌مند می‌شوند تا از افزایش قیمت کتاب جلوگیری شود.

یادآوری می شود در ششمین همایش صنعت چاپ استان گلستان از جمعی از فعالان و پیشکسوتان عرصه چاپ و نشر گلستان تجلیل شد.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز