برنا گزارش می دهد:

ازدواج جوانان وهراس از آینده نامعلوم / وقتی جوانان از ازدواج می ترسند؟ / چرا سیاست های حمایتی دولت در تسهیل ازدواج جوانان مهم است؟

۱۳۹۸/۰۶/۱۰ - ۱۳:۳۳:۲۱
کد خبر: ۸۹۲۷۰۲
ازدواج جوانان  وهراس از آینده نامعلوم  / وقتی  جوانان از ازدواج می ترسند؟ / چرا سیاست های حمایتی دولت در تسهیل ازدواج جوانان مهم است؟
در بسیاری از مناطق کشور ازجمله مناطق محروم پیچیدگی های اقتصادی و فرهنگی دغدغه ازدواج را برای جوانان هراس آورکرده است.

خبرگزاری برنا لرستان – گروه جوانی :  " وظیفه دولت است  "  ؛  این ساده ترین تعریفی است که  در خصوص وظیفه  دولت ونقش بنیادی آن در  ایجاد رفاه شهروندان وحقوق مدنی آنان به کار می رود و مردم در زندگی روزمره به گاه برخورد با چالش های خود از مسئولین طلب می کنند.

 اینکه دولت موظف است به عنوان یک نهاد عالی رتبه در حیات اجتماعی انسان  نیازهای اولیه فرد را برآورده کند دیگردر جامعه ما هم  موضوعی پذیرفته است و مطالبه مجوری شهروندان ایجاب می کند که مقامات ومسئولین به صدای مردم گوش دهند ؛زین سبب  دولت ها موظف هستند با سیاست های درست وکارساز درراستای برطرف کردن دغدغه های پیش روی مردم  وصد البته جوانان ،به عنوان ستون اصلی آینده کشورها  قدم بردارند .

به هر طریق  دغدغه های جوانان را نمی شود نادیده گرفت و هرگونه انکاردغدغه های این قشر مهم یعنی انکار حیات مادی ومعنوی جامعه و می تواند به راحتی کشوری را در آستانه فروپاشی و گسست قرار دهد.

 تسهیل  زمینه های تحصیلی ، ایجاد شغل، برنامه ریزی برای اوقات فراغت ، پایه ریزی زندگی فردی واجتماعی و ده ها موضوع دیگر که هرکدام به نوبه خود دغدغه ها وچالش های جوانان را تشکیل می دهد از جمله مواردی است که دولت ها وظیفه دارند با تعیین سیاست های  بهینه  رشد نسل جوانان را بر بستری آسان  و آینده نگر  ایجاد کنند.

اگرچه  اهمیت هرکدام از این مواردمطرح شده موجب اقناع نیاز های رشد جوانان است وهماهنگ با هم می تواند جوان را در مسیر تکامل قرار دهد ولی  از ازدواج جوانان وایجاد تسهیل آن توسط دولت ها نیز نمی توان گذشت زیرا ازدواج  از مهمترین مراحل زندگی جوانان محسوب می شود وزیربنای اصلی  نهاد خانواده است وطبیعی است که بی تفاوتی به آن جوانان را سرخورده و جامعه را دچار بحران می کند.

شواهد متعدد نشان می دهد ازدواج امروز از مهمترین دغدغه های جوانان درکشور است و به خاطر شرایط اقتصادی و فرهنگی که جوانان با موانع  آن روبرو هستند فرهنگ سازی در جهت  تسهیل آن نیازی مبرم است که  به وسیله سیاست گذاری درست دولت می تواند انجام گیرد.

در بسیاری از مناطق کشور ازجمله مناطق محروم پیچیدگی های اقتصادی و فرهنگی  دغدغه  ازدواج را برای جوانان   هراس  آورکرده  است چون با مواردی گره خورده است که هرکدام از آنها به نوبه خود چالشی است نیازمند حل ورفع خاص خود .

* ترس جوانان از ازدواج وهراس از آینده نامعلوم  

یک پژوهشگر در  این خصوص می گوید:  از مهم ترین دغدغه های پیش روی جوانان برای ازدواج می توان به دغدغه اشتغال، تأمین معاش زندگی مشترک ، تهیه مسکن ، انتخاب یک همسر مورد اعتماد و مورد اطمینان  و هم چنین ترس از آینده نا معلوم را نام برد که همگی این عوامل باعث ترس جوانان از ازدواج شده است .

این  کارشناس ارشد علوم سیاسی و روابط بین الملل و کارشناس حقوق، شناسایی مشکلات جوانان در امر ازدواج را از ناحیه مسئولین و دولتمردان امری ضروری عنوان می کند ومی افزاید :   در این که شناسایی مشکلات جوانان در امر ازدواج از ناحیه دولتمردان ضروری است هیچ تردیدی وجود ندارد زیرا اگر مسئولین در این خصوص واکاوی و اقدام لازم را به عمل نیاورند کم کم نهاد خانواده از هم پاشیده و جامعه با مشکلات بسیاری روبه و می شود از قبیل : پیری جمعیت ، از بین رفتن روحیه در جامعه و هم چنین پیدایش کودکانی که حاصل ازدواج و علقه ی زوجیت نیستند و چه بسا این مشکلات دامن گیر مسئولین و دولتمردان گردد و باعث زوال خود آن ها نیز بشود. اگر ما به دنبال یک جامعه پویا و با روحیه باشیم باید مشکلات پیش رو تشکیل خانواده را از سر راه برداریم.

 

"مهدی ولاتون" در خصوص  مسئولیت دولت و جامعه در برابر ازدواج جوانان براین باور است : دولت ها امروزه به عنوان یک بازیگر اثر گذار در زندگی اجتماعی افراد نقش آفرینی بسیاری می توانند داشته باشند و دولت باید شرایط و بستر قبل ازدواج را تا جایی که می تواند مهیا سازد و هم چنین دولت و جامعه باید از طریق فرهنگ سازی چه از طریق آموزش و چه توسط نهاد های رسانه ای و گروهی در جهت آسان سازی ازدواج اقدام نماید و در جهت تحکیم هسته خانواده ها گام بردارد.

 *ضرورت سیاست های حمایتی دولت در تسهیل ازدواج

شک نباید داشت که اجرای سیاست های جمایتی دولت دربحث تسهیل ازدواج جوانان موثر است واخیرا دولت سیاست های مهمی در خصوص بحث مهم ازدواج آسان جوانان به کار گرفته است وتاحدی نیز تاثیرگذار بوده  واگرچه بخشی از برطرف کردن موانع  تسهیل ازدواج به شرایط فرهنگی ولزوم فرهنگسازی در سطوح خانواده ها برمی گردد ولیکن تعیین سیاست های حمایتی دولت چه در بحث وام و اشتغال نقش کارسازی  می تواند داشته باشد.

 "ولاتون" با بیان اینکه اجرای سیاست های حمایتی دولت می تواند عامل تسهیل ازدواج و بالا بردن این فریضه مقدس در جامعه باشد، یادآورمی شود:  قطعاً  دولت می تواند با اتخاذ یک سری سیاست های حمایتی در جهت تسهیل ازدواج گام بردارد و تا حدودی از موانع ازدواج جوانان بکاهد. مثلاً برای کسب شغل ، افراد متأهل در اولویت باشند  و به جوانانی که ازدواج می کنند وام های کمک ازدواج بدون بهره و وام خرید مسکن اعطا کند و هم چنین برای تازه عروس ها و دامادها تا چندسال یک سری یارانه ها قرار دهد و آنها را به فرزند آوری و استحکام نهاد خانواده تشویق کند .

 یک  جوان که در آستانه ازدواج قرار دارد در این خصوص می گوید: الان مهمترین عاملی که باعث شده جوانان قید ازدواج را بزنند و اگر هم ازدواج کنند دچار طلاق شوند بحث اقتصاد وشغل است .

احمد که دارای مدرک  کارشناسی مدیریت است اضافه می کند : البته من جوانان زیادی را هم می شناسم که از نظر شغلی هم مشکلی نداشته اند ولی پس از ازدواج زندگی شان دچار فروپاشی وطلاق شد که این موضوع نشان می دهد فرهنگ وتفاهم جوانان وزوجها خیلی مهم است که در این زمینه باید دولت روی مباحث فرهنگی و تفاهم هم سرمایه گذاری کند .

او بیان می کند: جامعه امروز ما برای جوانان خصوصا وقتی به سن ازدواج می رسند خیلی پیچیده شده است که این همه چالش نشان می دهد دولت باید به این شرایط خیلی اهمیت بدهد وبه راحتی از کنار این مرحله زندگی جوانان عبور نکند وشرایط تسهیل ازدواج را هم از لحاظ شغلی واقتصادی و هم از نظر فرهنگی فراهم کند .

 احمد یادآور می شود: من الان شاغل و در آستانه ازدواج هستم ولی هراس از آینده  مرا هم آزار می دهد. تا چه برسد به جوانانی که از سن ازدواج هم عبور کرده اند.

او می گوید: البته شاید برخی از جوانان همه شرایط لازم برای ازدواج را هم داشته باشند ولی میلی به ازدواج نداشته باشند که این موارد هم جای سوال دارد وبه دلایل شخصی این افراد برمی گرددولی در هر حال این وظیفه دولت است که مشکلات  ودغدغه های جوانان را برطرف کند که ازدواج هم یکی از آنها است .

 * راه  ازدواج آسان نیازمند همگرایی جوانان ودولت است

 شواهد متعددی نشان می دهد که مقوله ازدواج در کشور ما نیازمند بازشناسی و مطالعه  عمیق است ودولت باید با به کارگیری یک الیت و نخبگانی که عمیقا مسائل را مورد واکاوی قرار می دهند این مرحله از حیات انسانی را مورد مداقه قرار داده ودرراستای بهبود آن سرمایه گذاری مادی ومعنوی انجام دهد در یر این صورت بالا رفتن سن ازدواج را باید یک تهدید بالقوه به حساب آورد.

 

 ولاتون درخصوص ازدواج جوانان و بهبود آن در جامعه  تاکید می کند:  بالا رفتن سن ازدواج و تجرد گزینی یکی از مشکلات امروزه جامعه ما می باشد که این روند در دراز مدت می تواند برای ما مشکل ساز باشد و در این راستا دولت با فرهنگ سازی و اجرای سیاست های حمایتی از ازدواج و خانواده ها نیزبا فرهنگ سازی و تشویق جوانان خود به ازدواج آسان و پرهیز از مانع تراشی های پیش پا افتاده باید قدم بردارند و جدای از این جوانان نیز با پایین آوردن سطح توقعات خود و هم چنین رعایت اصول اخلاقی و پاکدامنی و دوری از فساد ، شرایط ازدواج خود را مهیا سازند.

گزارش : عاطفه صادقیخبرگزاری برنالرستان

 

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز