رئیس ستاد هماهنگی بازسازی لرستان:

توزیع ۲۳۰۰۰ تن سیمان رایگان بین سیل‌زدگان لرستانی / معرفی ۳۵ هزار واحد روستایی به بانک های عامل

۱۳۹۸/۰۶/۱۰ - ۱۳:۵۹:۴۶
کد خبر: ۸۹۲۷۲۵
توزیع ۲۳۰۰۰ تن سیمان رایگان بین سیل‌زدگان لرستانی / معرفی ۳۵ هزار واحد روستایی  به بانک های عامل
رضا خواجه ایی ازپرداخت 134 میلیارد و 350 میلیون تومان بلاعوض در قالب اجاره ‌بها، تعمیر و احداث و تجاری به متقاضیان خبرداد.

به گزارش خبرگزاری برناازلرستان ؛خواجه ایی امروز در خصوص آخرین وضعیت مسکن سیل‌زدگان لرستانی به  خبرنگاران ،اظهار کرد: هزار و 961 روستا و نزدیک 47 هزار واحد مورد ارزیابی قرار گرفته و حتی واحدهایی که احتمال می‌دادیم در آینده با بارندگی‌هایی که پیش رو داریم دچار خسارت شوند را هم وارد مقوله ارزیابی کردیم.  

او افزود: نتیجه ارزیابی‌ها این شد که در بخش احداثی،50هزار و 750 واحد در شهر و 11 هزار و 600 واحد در روستا خسارت دیده اعلام شد که تا به امروز 35 هزار واحد به بانکهای عامل معرفی شده است و حدود 31 هزار واحد عقد قرارداد داشته‌ایم که این عدد بزرگی است و از بانکهای استان تقدیر و تشکر می‌کنیم.

خواجه ایی  با بیان اینکه بالای 650 میلیارد تومان پول از طرف بانک‌ها به دست مردم رسیده و باعث سرعت در عملیات بازسازی شده، تصریح  کرد: 134 میلیارد و 350 میلیون تومان بلاعوض در قالب اجاره‌بها، تعمیر و احداث و تجاری به متقاضیان پرداخت شده است.  

او با بیان اینکه عملیات تعمیر برای 15 هزار و 750 واحد آغاز شده است ، خاطر نشان  کرد: درحالی که اعتبار مرحله اول ما 14 هزار واحد بوده ولی عملیات تعمیر  14 هزار و 800 واحد کار به اتمام رسیده و این نشان می دهد که خود مردم هم پای کار بوده‌اند، حساست موضوع را درک کرده‌ و زودتر خانه‌های خود را تعمیر و مرمت کرده‌اند.  

رئیس ستاد هماهنگی بازسازی لرستان بیان کرد: خط قرمز ما در بحث واحدهای تعمیری و احداثی، کیفیت است و نظارت و کنترل کیفیت را از طریق ناظرین انجام می‌دهیم کمااینکه در زلزله کرمانشاه امتحان خود را پس دادیم و دیدیم که حتی پس لرزه 6.4 ریشتری هم نتوانست خسارتی به بار بیاورد.

خواجه ایی  با بیان اینکه خارج از مقوله تسهیلات و بلاعوضی که دولت در اختیار مردم  قرار داده، ما یک سری خدمات جنبی هم ارائه می‌دهیم، افزود: در بحث احداث در مرحله اول هفت هزار و 800 متقاضی به بانک معرفی شدند که هفت هزار و 500 نفر از آنها شروع به کار کردند.

به گفته او  بیش از پنج هزار و 400 آلموتوربندی بدون فونداسیون و سه هزار و 300 واحد اجرای اسکلت داشته‌ایم، 2 هزار واحد دیوارچینی اجرا شده و بالغ بر 114 هکتار تملک اراضی داشته‌ایم همچنین جابجایی زمین و آزادسازی حریم رودخانه نیز انجام شده است.

خواجه ایی خاطر نشان کرد:  227 ماشین‌آلات سنگین داریم که در حال خدمت‌رسانی به مردم هستند و تلاششان این است که به کار سرعت دهند تا به‌زودی مشکلات رفع شود که البته تحقق آن همکاری و مشارکت مردم را می‌طلبد.

او اضافه کرد: برای هفت هزار و 500 واحد کار آواربرداری انجام دادیم، بالغ بر 450 نفر نیرو در استان برای رفع مشکلات سیل به کار گرفته شده و تاکنون بیش از 23 هزار تن سیمان رایگان اهدایی مقام معظم رهبری به منطقه آورده‌ایم که همه آن به صورت عادلانه توزیع شده است و حتی هزینه حمل سیمان از کارخانه تا مقصد را هم بنیاد مسکن تقبل کرد.  

خواجه ایی گفت:  حدود چهار هزار و 800 تن آهن آلات به منطقه آورده‌ایم و بتن آماده تحویل مردم می‌دهیم تا کیفیت کارها را بالا ببریم همچنین هزینه طراحی، نظارت، نقشه و پروانه هم برای مردم رایگان است تا قیمت تمام شده ساختمان به حداقل برسد.

او ادامه داد: در تسهیلاتی که پرداخت می‌کنیم به راحتی پول دست مردم نمی‌دهیم بلکه به نسبت پیشرفت کار پول آزاد می‌کنیم تا اهرمی برای کنترل کار داشته باشیم و مطمئن شویم که پول فقط خرج ساختمان می‌شود و همین روال را هم برای بلاعوض انجام می‌دهیم.

خواجه ایی عنوان کرد: اعتباری که در مرحله دوم به ما ابلاغ شده چهار هزار و 800 تسهیلات احداثی روستایی و 710 تسهیلات شهری است البته ما منتظر این اعتبارات نماندیم و از محل بلاعوض کار را شروع کرده‌ایم ولی اگر این تسهیلات ابلاغ شود کار سریعتر جلو می رود.  

اوبا اشاره به وضعیت روستای چم‌مهرنیز یادآورشد: در چم‌مهر حدود 133 واحد باید جابه‌جا شود و تعدادی هم درجا سازی شوند؛ مشکلی که ما در چم‌مهر داشتیم این بود که پل نداشت امکان رفت و آمد نبود و از زمانیکه دسترسی ها برقرار شد و پل زده شد ما شروع به‌ کار کردیم.

خواجه ایی گفت: در حال حاضر در روستای چم‌مهر دیوار ساحلی در حال ساخت است، خاکبرداری‌های زیادی انجام شده، در زمینه درجاسازی بالغ بر 20 مورد اجرای اسکلت داشتیم، در راستای جابه‌جایی‌ها طراحی و آزمایش خاک انجام شده و ظرف یکماه آینده پیشرفت چشمگیری در آن منطقه خواهیم داشت کمااینکه کار به سرعت در حال انجام است، خیلی از واحدها اسکلت زده شده، فونداسیون کار شده و مشکلی وجود ندارد.

 

 

نظر شما