نظر مرجع دینی کلیمیان ایران در مورد اباعبدالله

۱۴۰۲/۰۵/۰۲ - ۰۲:۰۱:۰۰
کد خبر: ۸۹۴۳۲۸
نظر مرجع دینی کلیمیان ایران در مورد اباعبدالله
قیام عاشورا با ذات انسان هم خوانی دارد. اگر انسان چشم حقیقت بین خود را نبسته باشد، در می یابد که مولفه های قیام عاشورا جزء سرشت آدمی است.

به گزارش خبرگزاری برنا؛ خاخام حمامی لاله زار، مرجع دینی کلیمیان ایران گفت: چیزی که ارزشمند است این است که فردی در راه ایمان و اعتقاد خود حاضر شده از جان خود ایثار کند. در دستورات یهود هم چنین چیزی وجود دارد و ما در منابع خودمان داریم بالاترین ارزشی که فرد می‌تواند به آن دسترسی پیدا کند این است که حاضر باشد در راه خدا، ایمان و اعتقادش، جان نثاری کند و از این جنبه این مسئله خیلی ارزشمند است.

وی ادامه داد: به دنبال آیات توحید در تورات اشاره می‌شود که «خدای خالقت را با تمام وجود، با تمام جان و با تمام اموالت دوست داشته باش.» اینکه انسان حاضر باشد بر اساس اعتقاد و ایمانش به خدا و دستورات الهی، در راه اجرای آنها از همه چیز گذشت کند، نه تنها از مالش بلکه از عزیزترین چیزی که برای انسان وجود دارد که همانا جان انسان و عزیزانش است، در این راه ایثار کند، ارزش بسیار زیادی دارد و این در فرهنگ یهود و در دیدگاه تورات و تلمود جز بالاترین درجاتی است که از نظر معنوی انسان می‌تواند به آن برسد.

وی افزود: در آخرت، افرادی که در راه خداوند و اجرای دستورات او از جان خود گذشتند و ایثار کردند، بالاترین درجه را دارند و نزدیک ترین جایگاه را به قرب الهی و جایگاه الهی دارند. از این دیدگاه، این ایثار با ارزش و عبرت آموز است که انسان اگر اعتقادی دارد در آن اعتقاد و ایمان و باورش راسخ باشد و در مقابل مشکلات و سختی‌ها از پای در نیاید و تا پای جان هم اگر لازم باشد، پایداری کند.

خاخام حمامی لاله زار در مورد پیام عاشورا برای امروز ما گفت: همیشه وقتی انسان نمونه‌ای داشته باشد که فرد یا افرادی دیگری حاضر شدند اینگونه رفتار کنند، پیروی از این امر و قدم برداشتن در این راه برایش آسان‌تر می‌شود. عاشورا می‌تواند این پیام را به همه انسان‌ها و آزاداندیشان جهان داشته باشد که در راه ایمان به خدا و اجرای دستورات او مانند عدالت اجتماعی و… انسان از پا ننشیند و تمام تلاش خود را در این امر به کار گیرد و حتی تا نثار جانش در این راه پیش برود.

وی ادامه داد: این مسئله در قیام حضرت موسی هم هست که با فرعونی روبروست که هر لحظه خطر جانی برایش داشت. اما با اعتقاد و ایمان و اعتقاد راسخ در این راه قدم برداشت. حال ممکن است انسان در آن زمینه به موفقیت ظاهری برسد و یا نرسد که این تقدیر خداوند است. وظیفه ما انسان‌ها این است که به درستی قدم برداریم و بهترین کاری که می‌توانیم انجام دهیم حال اینکه به موفقیت ظاهری در آن برسیم یا نه، چیزی است که تقدیر خدا مشخص می‌کند و در ید اختیار ما نیست.

وی با اشاره به این جمله از امام حسین (ع) که توصیف اگر دین ندارید آزاده باشید، گفت: آزادگی یکی از خصلت‌های با ارزش است که تورات هم بر آن تاکید دارد. گذشته از جنبه دینی، برای هر انسانی به عنوان برترین موجودی که خدا آفریده، بحث انسانیت و در نظر گرفتن حقوق دیگران یکی از ملاک‌های بسیار با ارزش است. در گفتار علمای یهود بر این مسئله تاکید می‌شود که «هم نوع ات را مثل خودت دوست داشته باش.» این اساس و پایه کل دستورات دینی را تشکیل می‌دهد. یکی دیگر از علما در تورات می‌گوید «انسان در قالب الهی آفریده شده است.» لذا روح انسان شمه ای از وجود خود خداست. اگر انسان این جنبه را در نظر گرفته باشد، صرف نظر از اینکه انسان چه دین و آئینی دارد، به صرف اینکه اعتقاد بر این باشد که انسان نمادی از وجود خود خداست، آنگاه رعایت حقوق دیگران، عدالت و رفتار درست ملاک بسیار با ارزشی می‌شود و این بخش عمده‌ای از دستورات الهی را شامل می‌شود.

وی در مورد شرکت معتقدین به سایر ادیان در راهپیمایی اربعین و عزاداری حسینی گفت: پیامی که در این قیام وجود داشته اعم از مقاومت، ظلم ستیزی، عدالت و برقراری حقوق انسانی و رسیدن به حکومتی که قوانین الهی و عادلانه در مورد همه اجرا شود، این چیزی است که با ذات انسان هم خوانی دارد. اگر انسان چشم حقیقت بین خود را نبسته باشد و وجدان خود را آزاد گذاشته باشد، در می‌یابد این مؤلفه‌ها جز سرشت آدمی است. روح انسانی شمه ای از وجود خداست و کمال طلب است و به همه خوبی‌ها مثل عدالت، انصاف و… کشش دارد. مگر اینکه برخی به خاطر هوی و هوس‌های خود چشم بر حقیقت بسته باشند. لذا این راهپیمایی اربعین به خاطر این ویژگی‌هایی که دارد، هر انسان آزادهای با این امر شریک و همراه می‌شود.وی با اشاره به راه حل‌هایی که امام حسین (ع) برای امروز ما دارد گفت: شاید یکی از جنبه‌ها همین مقاومت و ایستادگی و تسلیم ظلم نشدن است. این شیوه همه بزرگان بوده است. با توکل به خدا و ایستادگی و مقاومت در این راه، رسیدن به پیروزی دور از دسترس نخواهد بود. مسلماً در این راه سختی‌هایی وجود دارد، نابرده رنج گنج مسیر نمی‌شود. فردی که با توکل و ایمان به خدا، بر اعتقادات خود پایداری می‌کند، در زندگی امروز ما که دولت‌های جابری وجود دارند و حق و ناحق های بسیاری در این دنیا وجود دارد، ایستادگی در راه حق، مسلماً در نهایت به پیروزی ختم خواهد شد. این انتظاری است که همه موحدین دارند. حتی در ادیان غیر ابراهیمی هم این اعتقاد وجود دارد که نهایتاً منجی خواهد آمد و آن عدل و انصاف و برادری و برابری را که در کتاب‌های الهی وعده داده شده را به فرجام خودش می‌رسد و در دنیا حاکم خواهد شد. شاید یکی از بزرگترین درس‌ها همین جنبه مقاومت و ایستادگی و تسلیم ظلم نشدن است.

وی در پاسخ به این سوال که چرا ادیان دیگر در مراسمات عزاداری شیعیان شرکت می‌کنند، گفت: یک جنبه بخاطر پیام‌هایی است که این قیام دارد مانند پیام مقاومت. جنبه دیگر به این خاطر است که محرم ایام عزادری و تأثر برای هم وطنان ماست لذا ما هم همدری خود را ابزار و بیان می‌کنیم. احساس همدردی و هم پیمانی با هم وطنان خود که شیعه هستند، در همسایگی و در محلات وجود دارد.

 

نظر شما