آنچه امروزه تئاتر ما از آن رنج می برد خلا در متن است/ یک اقتباس گر در وهله اول باید نمایشنامه نویس خوبی باشد.

۱۳۹۸/۰۶/۱۵ - ۱۴:۵۵:۲۲
کد خبر: ۸۹۴۹۰۵
آنچه امروزه تئاتر ما از آن رنج می برد خلا در متن است/ یک اقتباس گر در وهله اول باید نمایشنامه نویس خوبی باشد.
نخستین نشست خبری جشنواره نمایشنامه نویسی اقتباسی گام دوم در دبیرخانه رضوان مشهد برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری برنا از مشهد، در این نشست خبری که هیئت داوران ، مسئولین شورای سیاست گذاری جشنواره اقتباس گام دوم حضور داشتند به چالش ها و کمبودهای پیش رو تئاتر کشور در حوزه نمایشنامه نویسی اقتباسی پرداختند و همچنین مسئولین برگزار کننده این جشنواره هدف از نمایشنامه نویسی اقتباسی گام دوم را بهبودو رفع نواقص  متون دانستند.

سعید تشکری از اعضای داوران جشنواره نمایشنامه نویسی گام دوم در جمع خبرنگاران گفت: تا کنون ۱۸۴ متن به این جشنواره ارسال شده که شامل ۲۲ نمایشنامه کامل و مابقی طرح است.

وی افزود: امروز نخستین مرحله داوری طرح های برگزیده انجام گرفت و ۳۹ طرح به مرحله بعدی راه پیدا کردند.

تشکری تصریح کرد: گام بزرگی که اکنون برداشته ایم ؛ رفتن به سوی اقتباس از آثار مطرح ایران است که این امر خوبی برای مشکلی که در حوزه نمایشنامه با ان روبه رو هستیم خواهد بود.

 

مهمترین شاخص این جشنواره فرستادن طرح است.

در ادامه این نشست نصرالله قادری از نویسندگان برجسته کشور و عضو هیئت داوران این جشنواره گفت: مهمترین بخش ادبیات ، ادبیات درام است و ما در تئاتر در این قسمت ضعف داریم.

وی در خصوص ویژگی های این جشنواره افزود: ما در ابتدا از شرکت کنندگان نمایشنامه نخواستیم بلکه در گام نخست از انها  در خواست داشتیم تا طرح های اقتباسی را ارسال کنند  و طرح هایی که قابلیت دارد در این جشنواره برای نوشتن نمایشنامه آماده به کار می شوند.

قادری همچنین در خصوص نکات قوت طرح های ارسالی تصریح کرد: جوان گرایی ، حضور فعال خانوم ها، نگرش مثبت به داستان نویسی از مهمترین ویژگی های طرح های ارسالی است.

وی همچنین باتوجه به برگزاری این جشنواره در مشهد خاطر نشان کرد: یک نمایشنامه نویس اگر بخواهد نویسنده شود اولین لازمه اش رقابت است و این جشنواره در شهری برگزار می شود که رقیب قدرتمندی همچون حکیم توس دارد.

 

جشنواره گام دوم  تاثیرات شگرفی بر حوزه اقتباس می گذارد.

نادر برهانی مرند کارگردان ، نویسنده ، عضو هیئت داوران در ادامه گفت: یکی از دلایل شکل گیری این نمایشنامه ، رفع نواقص در حوزه نمایشنامه نویسی است.

وی افزود: در همه کشورهایی که فرهنگ کنشگر دارند ، اقتباس امری پویا، زنده ، جاری است ولی ما سنت اقتباس پویا نداریم.

برهانی مرند در خصوص جشنواره گام دوم بیان کرد: این جشنواره در اینده تاثیرات شگرفی بر حوزه اقتباس خواهد گذاشت. همچنین یک اقتباس گر در وهله اول باید نمایشنامه نویس خوبی باشد و یک نویسنده مبتدی نمی تواند در این حوزه فعالیت کند.

 

جشنواره اقتباس گام دوم از ادبیات غرب فاصله گرفته است.

همچنین محمد علی چمی گو مسئول شورای سیاست گذاری جشنواره نمایشنامه نویسی اقتباس گام دوم دراین نشست گفت: تلاش شده در این جشنواره به متون خوبی که از ادبیات ایران اقتباس شده برسیم ، و توجه به متون داخلی و ادبیات خودمان داشته باشیم.

وی افزود: این جشنواره کمک می کند از نگاهی که اکنون به متون غربی شده فاصله بگیرد.

در تئاتر به متن کمتر بها داده شده است.

همچنین مهدی شجاعی از اعضای دیگر شورای سیاست گذاری جشنواره گام دوم گفت: آنچه امروزه سینما و تئاتر ما از آن رنج می برد ، خلا در متن است . در صورتی که ما ادبیات گران بهایی داریم.

وی افزود: در صورت توجه بیشتر به متن شاهد اتصال این وجه از هنر با متن خواهیم بود و این جشنواره با حراست تمام به این خلا توجه کرده و برای به ثمر رسیدنش تلاش می کند‌.

گفتنی است این جشنواره مهرماه در مشهد برگزار می شود و قرار است برای برگزیدگان نمایشنامه نویسی اقتباسی گام دوم دو جلسه کارگاه آموزشی در مشهد برگزار شود.

گزارشگر: نگار طاهونچی

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز