کدام استان در اهدای خون با کمبود مواجه است؟

۱۳۹۸/۰۶/۲۴ - ۰۳:۰۴:۰۴
کد خبر: ۸۹۷۵۸۸
کدام استان در اهدای خون با کمبود مواجه است؟
مدیرکل انتقال خون استان کرمانشاه گفت: میزان اهدا خون برای تامین بانک خونی استان کافی نیست و با کمبود مواجه هستیم.

به گزارش خبرگزاری برنا؛ پژمان صالحی فر با بیان اینکه این میزان اهدا خون برای تامین بانک خونی استان کافی نیست، اظهار داشت: میزان ذخیره بانک خون باید ۷ روز باشد اما  این میزان ۳ روز است و بعد از اهداهای صورت گرفته طی تاسوعا و عاشورا  ذخیره ما به ۵ روز رسید.

مدیرکل انتقال خون استان کرمانشاه افزود: با توجه به نیازهای بیمارستانی استان، ممکن است این میزان نیز مصرف شود.

این مسئول تصریح کرد: هم اکنون بزرگترین مرکز جراحی غرب کشور را در استان کرمانشاه داریم و بر این اساس نیاز خونی این مرکز بسیار بالاست.

صالحی فر ادامه داد: همچنین ما  گسترش مراکز خون آنکولوژی و مراکز پیوند اعضا را داریم که به همین دلیل وجود بانک های ذخیره خونی یک ضرورت است.

وی ادامه داد: جراحی های بیمارستان امام علی (ع) فوق العاده بالا بوده و به عنوان محوریت غرب کشور مطرح است و با توجه به اینکه استان های غرب کشور نیز برای جراحی به استان کرمانشاه مراجعه می کنند، تامین خون مورد نیاز با با مرکز انتقال خون استان است و از این نظر نیاز بالایی داریم.

مهمترین فرآورده خونی که نیاز داریم پلاکت است

مدیرکل انتقال خون استان کرمانشاه با تاکید بر اینکه باید بحث خون دهی در استان کرمانشاه روتین باشد، گفت: تا زمانی که خون مورد نیاز برای بیماران تامین نباشد، هیچ عمل جراحی در استان انجام نمی شود.

این مسئول ادامه داد: فرآورده هایی که از خون تهیه می کنیم، عمر چندانی ندارند و به همین دلیل باید بحث خون دهی رو تین باشد.

وی تصریح کرد: مهمترین فرآورده خونی که ما نیاز داریم پلاکت است و ۳ روز بیشتر عمر ندارد و اگر ما هزاران واحد خون هم داشته باشیم بیشتر از ۳ روز نمی توانیم از پلاکت آن استفاده کنیم.

صالحی فر با بیان اینکه نیاز اصلی تامین پلاکت است، گفت: هم اکنون دستگاه هایی را در استان داریم که می تواند به صورت مستقیم هم پلاکت، هم پلاسما را جداسازی کند و ارزش آن برای ما حداقل بین ۶ تا ۱۰ برابر پلاکت معمولی است.

مدیرکل انتقال خون استان کرمانشاه ادامه داد: دریافت پلاکت به این روش خیلی سبک و راحت است و تنها یک جزء از خون را از فرد اهدا کننده دریافت می کنیم.

این مسئول زمان مورد نیاز برای دریافت پلاسما را ۴۵ دقیقه الی ۱ ساعت عنوان کرد و ادامه داد: در این روش که به روش آفرزیس معروف است، افراد کم خون نیز می توانند اهدا کننده باشند.

صالحی فر خاطرنشان کرد: بیش از ۳۰ فرآورده از پلاسمای مذکور تهیه می شود که از آن جمله می توان به آلبومین، منوگلوبین و فاکتورهای انعقاد خون اشاره کرد.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز