بیش از ۷۰۰ تُن کلزا از مزارع میاندوآب برداشت شد

۱۳۹۸/۰۶/۲۵ - ۰۹:۱۶:۴۰
کد خبر: ۸۹۸۴۰۰
بیش از ۷۰۰ تُن کلزا از مزارع میاندوآب برداشت شد
مدیر جهاد کشاورزی میاندوآب گفت: در سال زراعی جاری، ۷۰۸ تن کلزا ازسطح ۲۸۴ هکتار از اراضی زیر کشت این محصول در این شهرستان برداشت شد.
به گزارش برنا آذربایجان غربی ، علی دیانتی اظهار کرد: امسال ۳۰۴ هکتار از اراضی میاندوآب به کشت محصول کلزا اختصاص یافته بود که از این میزان تنها از سطح سبز ۲۸۴ هکتار محصول کلزا برداشت شد.
وی سطح ابلاغی سازمان جهادکشاورزی آذربایجان‌غربی به این شهرستان جهت کشت کلزا در سال زراعی آینده را چهار هزار هکتار عنوان کرد و گفت: باید در راستای توسعه و ترویج کشت کلزا تلاش مضاعفی برای رسیدن به این سطح از کشت صورت گیرد.
وی بیان کرد: شرایط خرید محصول کلزا تسهیل شده و به قیمت مناسب بالای ۵۰ هزار ریال به صورت تضمینی از کشاورزان خریداری و مطالبات کلزاکاران نیز به موقع پرداخت می‌شود.
مدیر جهاد کشاورزی میاندوآب با بیان اینکه کلزاکاران از تسهیلات مختلف حمایتی بهره‌مند خواهند شد، گفت: به منظور حمایت فنی از کلزاکاران، مجموعه عوامل مدیریت و مراکز جهاد کشاورزی میاندوآب، از مراحل کاشت تا خرید تضمینی محصول با کشاورزان همکاری می‌کنند و موانع و مشکلات احتمالی به نحو ممکن برطرف می‌شود.  
دیانتی با اعلام آمادگی کامل در تأمین نهاده‌های مورد نیاز کلزاکاران بیان کرد: کشاورزان می‌توانند با مراجعه به مراکز جهاد کشاورزی این شهرستان، نسبت به تهیه بذر مورد نیاز این محصول اقدام کنند.
وی اضافه کرد: ارقام کشت شده کلزا در این شهرستان بیشتر شامل هیدرومیل، سانبرو، لورین و ماراتن است.
وی گفت: با توجه به زودرسی محصول کلزا در اواخر خرداد و حداکثر نیمه اول تیرماه، کشاورزان فرصت کافی برای اجرای عملیات کشاورزی در سایر محصولات زراعی خود را دارند.
روغن کلزا به علت اینکه دارای اسیدهای چرب اشباع نشده و بدون کلسترول(اُمگا ۳ و اُمگا ۶) است از کیفیت تغذیه‌ای بالایی برخوردار است.
 کلزا محصول بسیار مناسبی برای قرار گرفتن در تناوب زراعی با غلات است و نقش کلیدی در اصلاح الگوی کشت و برقراری تناوب زراعی مطلوب دارد؛  بازگشت بقایای گیاهی کلزا به خاک موجب تقویت عناصر غذایی آن می‌شود و از طرفی ریشه کلزا با نفوذ به عمق خاک و ایجاد خلل و فرج در خاک موجب بهبود وضعیت تهویه خاک می‌شود.  
همچنین کلزا به‌دلیل ویژگی‌ها و خصوصیات گیاهی، باعث کاهش تراکم علف‌های هرز، آفات و بیماری‌ها و در نهایت افزایش عملکرد محصول بعد از خود به میزان ۲۵ درصد می‌شود.
میاندوآب دارای ۸۲ هزار هکتار اراضی کشاورزی شامل ۵۲ هزار هکتار اراضی آبی و ۳۰ هزار هکتار اراضی دیم است و بیش از ۵۰ نوع محصول زراعی و باغی از این اراضی تولید می‌شود.
نظر شما