طولانی‌ترین مسیر کوچ جهان را چه ایلی می پیماید؟

۱۳۹۸/۰۶/۲۵ - ۱۶:۰۷:۲۱
کد خبر: ۸۹۸۴۸۳
طولانی‌ترین مسیر کوچ جهان را چه ایلی می پیماید؟
معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری سمنان از ایل سنگسری به عنوان یکی از سرمایه‌های این استان نام برد و بر ضرورت معرفی بیشتر این سرمایه معنوی از طریق برگزاری جشنواره ملی ایل سنگسر تاکید کرد.

به گزارش خبرگزاری برنا؛ حبیب ا... خجسته پور در نشست هم‌اندیشی برگزاری جشنواره ملی ایل سنگسری با حضور معاونان گردشگری استان‌های تهران، البرز، قزوین، قم و مازندران افزود: مسیر کوچ ایل سنگسری به دلیل اینکه طولانی ترین مسیر کوچ جهان را دارد، می تواند بسیار مورد توجه علاقمندان میراث معنوی باشد.

وی با بیان اینکه ایل سنگسری به دلیل تولیدات، لبنیات، سبک زندگی عشایری و... قابل توجه است، بر توجه به سبک زندگی عشایری تاکید کرد و افزود: در این جشنواره باید به فراهم شدن امکان اقامت مهمانان جشنواره در سیاه چادرهای عشایری توجه شود.

رییس کانون هماهنگی میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان سمنان گفت: از تمام ظرفیت‌های موجود استان‌های همجوار برای اطلاع رسانی جشنواره استفاده شود.

وی بر حضور گروه‌های آیینی استان‌ها در این جشنواره ملی تاکید کرد و افزود: استاندار سمنان حمایت مجموعه استان از برگزاری این جشنواره را اعلام کرده اند. همچنین پیشنهاد می‌شود از ظرفیت انجمن‌ها و تورهای گردشگری و بخش خصوصی در این جشنواره استفاده شود.

مهدی جمال، مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان سمنان نیز گفت: جشنواره ایل سنگسری فرصت مناسبی برای تبدیل استان سمنان به مقصد سفر است. ایل سنگسری دارای پتانسیل بالایی است و جشنواره ایل سنگسری با توجه به قابلیت های استان و ایل سنگسری برگزار می‌شود.

وی یادآوری کرد: جشنواره ملی ایل سنگسر از 22 تا 24 آبان ماه امسال در شهرستان مهدیشهر برگزار می شود.

منصور بیرقی، دبیر جشنواره ملی ایل سنگسری نیز در این نشست با اشاره به برگزاری این جشنواره در سال‌های گذشته گفت:  ١٣ کمیته برای جشنواره تشکیل شده و رژه گروه‌های عشایری، نمایش ماشین های آفرود، رونمایی از نمایشگاه صنایع دستی، پرواز  پاراگلایدر، مسابقات اسب دوانی، نشست تخصصی در مورد دست بافته ها، جُنگ شبانه و جشنواره غذا از جمله برنامه های جشنواره است.

وی با بیان اینکه ایل سنگسری در همه حوزه‌ها غنی هستند، گفت: برخورداری از زبان و تقویم مستقل با قدمت 5300 سال که ثبت ملی شده، اجرای طولانی ترین مسیر کوچ جهان، ٨٠ نوع لبنیات، انواع نان، رسم و رسوم و آیین‌های کهن، سیاه چادر عشایری منحصر به فرد و ... از جمله قابلیت های مهم ایل سنگسری است.

سنگسری‌ها شاخص‌ترین کوچندگان دامنه‌های البرز هستند. آن‌ها طولانی‌ترین مسیر کوچ جهان را طی می‌کنند به‌طوری‌که فاصله دورترین نقطه ییلاقی و قشلاقی آنان به بیش از 1500 کیلومتر می‌رسد.

 

نظر شما